Inspirerat litegrann av (ve och fasa!) Eons filament...
Det finns fyra-fem olika typer av magisk energi. Varje besvärjelse behöver dessa i en viss proportion och kan förstoras i bestämda steg (som gamla DoDs kraftgrader). En magiker som vill väva en besvärjelse behöver genomgå några steg som i Eon (alstring - ev transformation - vävande).
De olika typerna av magisk energi representeras av olika färger. SL har en påse fylld med en massa små stenar eller kulor med dessa olika färger. I alstringssteget får en magiker enbart specificera hur många energikvanta han vill alstra varefter så många stenar plockas (slumpmässigt) ur påsen. Denna magiska energi kan sedan användas för att väva en besvärjelse. Det finns besvärjelser för att transformera vissa kombinationer av energikvanta till (färre) kvanta av andra typer.
Ex: Magikern Zot (ute på mulitversumresa sannolikt) överväger att slänga en eldboll på sina fiender. Han försöker alstra 5 energikvanta (och lyckas). Oturligt nog för Zot får han en svart, två röda, två blå och en vit. Med de två röda och den vita kan han få till en (liten) eldboll som han strax skickar iväg.
Man får jobba litet på att ge de olika typerna rimliga betydelser (jord, luft, eld, vatten är litet uttjatat). En av poängerna med systemet är att simulera en begränsad mängd energi i området, eventuellt med skiftade proportioner. Man lägger inte tillbaka använda stenar i påsen varför det är fullt möjligt att använda upp all "gul" energi i närområdet. Detta skulle kanske stimulera magiker att skaffa sig ett vitt spektrum av besvärjelser snarare än att specialicera sig på ett fåtal.
Genomförbart?
Det finns fyra-fem olika typer av magisk energi. Varje besvärjelse behöver dessa i en viss proportion och kan förstoras i bestämda steg (som gamla DoDs kraftgrader). En magiker som vill väva en besvärjelse behöver genomgå några steg som i Eon (alstring - ev transformation - vävande).
De olika typerna av magisk energi representeras av olika färger. SL har en påse fylld med en massa små stenar eller kulor med dessa olika färger. I alstringssteget får en magiker enbart specificera hur många energikvanta han vill alstra varefter så många stenar plockas (slumpmässigt) ur påsen. Denna magiska energi kan sedan användas för att väva en besvärjelse. Det finns besvärjelser för att transformera vissa kombinationer av energikvanta till (färre) kvanta av andra typer.
Ex: Magikern Zot (ute på mulitversumresa sannolikt) överväger att slänga en eldboll på sina fiender. Han försöker alstra 5 energikvanta (och lyckas). Oturligt nog för Zot får han en svart, två röda, två blå och en vit. Med de två röda och den vita kan han få till en (liten) eldboll som han strax skickar iväg.
Man får jobba litet på att ge de olika typerna rimliga betydelser (jord, luft, eld, vatten är litet uttjatat). En av poängerna med systemet är att simulera en begränsad mängd energi i området, eventuellt med skiftade proportioner. Man lägger inte tillbaka använda stenar i påsen varför det är fullt möjligt att använda upp all "gul" energi i närområdet. Detta skulle kanske stimulera magiker att skaffa sig ett vitt spektrum av besvärjelser snarare än att specialicera sig på ett fåtal.
Genomförbart?