Min tolkning
Första gången jag läste texten på foxtail.nu om hur Misslorna såg på pengar så tolkade jag det precis som Vindhand. Den är helt klart otydlig. Men så läste jag
detta inlägg och fick då följande tolkning:
Misslor förstår vad pengar är bra till; Man kan byta till sej saker med dem eftersom de av någon anledning har ett värde, trots att de förutom som bytesvara är totalt värdelösa. Men vad de
inte förstår är varför man ska krångla till det genom att blanda in mellanhänder som man måste resa långa vägar för att nå när man lika gärna kan använda saker man redan har, som grödorna man fått från sin mark. Det är ju en klar omväg att först måsta sälja något man har till någon för att få pengar jämfört med att bara gå raka vägen till personen man har affärer med och betala med samma sak som annars hade sålt för pengar. Och eftersom man endast odlar saker man har nytta av, oftast genom att man kan äta det, så har säkerligen personen man ska göra affärer med en nytta av den också, så han lär inte klaga.
Faktiskt så skulle man rent av kunna tolka detta som att Misslorna är smarta eftersom de gör som de gör. Istället för att förlora bytesvärde genom att gå via mellanhänder (för så är det ju - alla vill ju tjäna på sitt byte, så det tar en sort avgift kan man säga) så betalar de direkt med den avsedda varan utan att den tappat värde på vägen genom att ha omvandlats till pengar. Detta funkar utmärkt i ett utpräglat jordbrukssamhälle som Misslornas, medan de kanske funkar sämre i ett klassamhälle med många olika yrken o.s.v.
Först här skulle man däremot kunna säga att de är aningen dumma, eller snarare trångsynta, eftersom de begränsar till endast ett extremt fåtal olika yrkesgrupper och därmed inte kan ta del av diverse exotiska lyxartiklar och får en kraftigt bromsad utveckling av samhälle, teknologi o.s.v. Fast huruvida lyx, utveckling och liknande ting som de går miste om verkligen bara är positiva vet jag inte om jag håller med om... och jag är inte inresserad av att diskutera det heller. Varför krångla till det?