krank said:
Robert Jonsson said:
stoppar onödiga gräl bara.
Fast jag ser nog hellre att man lär sig stoppa onödiga gräl utan digitala hjälpmedel...
Överlag ser jag det nog som ett tecken på att man ger upp och inte orkar bry sig, om man ignorerar någon. "Jag är för svag och ointresserad av att lära mig förstå och hantera den här människan, eller ens ignorera det den när den säger dumma saker, så jag behöver sätta skygglappar på mig", liksom.
Fast alltså, lära sig stoppa onödiga gräl? Det här köper inte jag alls. Jag är liksom inte på rollspel.nu för att lära mig självbehärskning eller något sånt. Jag är här för nöjes skull, av samma anledning (ungefär) som jag går till en pub eller en fotbollsmatch.
I vissa sammanhang i livet är det värt att lägga energi på att hantera konflikter, låt oss säga i familjen, kompisgänget eller på jobbet. Konflikthantering är dock ingenting jag tycker är särskilt roligt, så jag undviker det i situationer där det inte är värt det.
Men det beror nog lite på hur man ser på rollspel.nu. Man kan ju se forumet som i första hand en social konstruktion, och då kan jag ha förståelse för dem som tycker det är viktigt att konflikter hanteras istället för att ignoreras. Jag ser snarare forumet som en digital "plats" där det hänger en väldig massa människor, varav de flesta är folk som jag inte har någon som helst emotionell koppling till. Är det okej om jag drar parallellen med en pub igen?
På puben, och på rollspel.nu finns det ett antal kategorier av människor. Jag har några
kompisar här, det finns några
potentiella kompisar och sedan finns det
andra gäster. Om jag på puben uppfattar de
andra gästerna som störiga har jag några olika val att göra. Jag kan lägga mig i deras diskussion och börja argumentera, jag kan låtsas som att jag inte hör deras diskussion (vilket torde vara det vanligaste) eller så kan jag sätta mig vid ett bord där jag slipper höra deras snack - vilket kan anses vara "verklighetens" variant av ignore-funktionen på rollspel.nu. Det är ju ganska sällan man gör så, det ska ju vara
väldigt störiga gäster för att man ska byta bord, liksom. Men det händer ibland.
Jag drar ett exempel från förra helgen, men riskerar därigenom att åka dit på Godwin's law:
Jag var på en spelning på fryshuset med bl.a. det gamla skinheadbandet Agent Bulldogg. Nu för tiden i sådana sammanhang är de allra flesta besökare mer eller mindre trevligt folk, men det drar
alltid till sig några "nationella". Dessa element är vad jag skulle anse vara "störiga gäster". Jag vill inte höra deras skitsnack, och jag vill inte argumentera med dem. En lång diskussion om den vita rasens överhöghet, med några fulla lantisnassar är liksom inte anledningen till att jag går på konsert. Så jag ser helt enkelt till att befinna mig på en plats i lokalen där jag slipper höra dem - ignorefunktionen IRL.
(att de sedan började heila under spelningen, och ett... ähum,
bryskt, ingripande skedde av några firmagrabbar får väl ses som exemplets fall av ett moderatoringripande
)
Förstår du min ståndpunkt, eller är mina exempel helt uppåt väggarna?