Lite om sättning av text + moms
Ber i förväg om ursäkt för om jag svarar likadant som någon annan. Har helt enkelt inte orkat läsa igeom alla trådar.
Hajar inne hur jag ska få in det i Indesign, jag har det inte. Är det enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign för jag kan inte sitta i månader och få över det annars. Kanske om nån som är bra på det kan hjälpa mig.
Angående om det är enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign: Ja, det är enkelt om man behärskar programmet.
Nej: det går inte snabbt såtillvida du inte kan tänka dig ett hafsigt resultat. Om du kan tänka dig ett hafsigt resultat är det lika bra att låta det vara kvar som word-dokument. Ett annat snabbt/enkelt sätt att konvertera till pdf är att skicka över filen till en mac med OS X, för OS X kan göra pdf:er av i prinicip alla filer som går att skriva ut.
Ett väl genomarbetat layoutarbete av den kalibern du letar efter tar mellan två veckor och en månad i effektiv arbetstid - i shit you not.
10 punkter en spalt...?
Jag sätter hundra spänn på att ingen orkar läsa igenom det du skrivit! Varför? Textraderna blir för breda (innehåller för många tecken) för att ögat lätt skall klara av att följa raden. Ögat kommer därför att oavsiktligt hoppa mellan olika rader eller starta på fel rad när den ska börja på en ny. En optimal rad innehåller mellan 45 och 65 tecken.
Om din text har många nya stycken per sida sparar du dessutom plats genom att göra fler spalter (låter knäppt kanske, men så är det och jag orkar inte förklara varför just nu).
Nu har redan folk erbjudit sig att hjälpa till, så då är det väl ingen idé att jag gör det? Nej, allvarligt, jag vet inte heller om jag har tid med 1500 sidor (vilket för övrigt är oerhört imponerande!!!).
Men om du verkligen vill att folk skall läsa ditt verk (vilket du/det förtjänar) har jag dessutom några övriga tips.
- Oavsett om du gör det som pdf eller trycker det. Tryck/gör inte en produkt/dokument som innehåller alla 1500 sidor. Det blir en telefonkatalog!
- Ingen orkar läsa en telefonkatalog eftersom den är ohanterlig. Det blir svårt att hitta i den (försök leta rätt på något du söker i en 1500 sidor pdf-fil...). Den blir tung att ligga och läsa i sängen.
- Dela därför in ditt verk i mindre produkter om kanske 100-300 sidor. Där varje produkt har sin logiska nisch i ditt spel. (Grundregler, utökade regler, länder, spelarbok, spelledarbok - whatever)
- Ta dig tid att utforma varje bok för sig och lägg upp dem på hemsidan med någon månads mellanrum. Alt tryck 20 ex av varje bok, sälj den och för de pengar du får trycker du nästa etc.
//Erik - din skäggvåffla i etern