Re: Ingenting är så praktiskt som en bra teori...
[ QUOTE ]
Inte sjutton är det så att Forge-spelen generellt är mer fokuserade än andra spel, om man bara ser till grundböcker, de är bara fokuserade på andra saker.
[/ QUOTE ]
Precis, det är en semantisk miss som jag själv gjort mig skyldig till. Att simulera naturlagar är också oerhört fokuserat. Jag har åtminstone lärt mig den läxan.
[ QUOTE ]
Men ska sägas till Forges förmån: de har varit väldigt duktiga på att sälja "sin grej" i indiekretsar. Duktiga på att marknadsföra tanken att de skulle vara bättre än andra. Även de fokuserade spelen har brister. Endast ett fåtal har fått fram riktigt balla spelvärldar till exempel )även om det knappast är nåt Foregerörelsen tycker är viktigt). Och många spel är nästan boardgames i sin fokusering.
[/ QUOTE ]
Nästan lika duktiga som tradspelsjättarna är? Marknadsföring är knappast ett brott. Exempelvis tycker jag att 90% till WFRP2 är riktigt uselt, trots det står det inget om det på spelets hemsida. Det är klart att det finns kvaliteer hos olika spel som folk gillar olika mycket. Jag missar din poäng.
[ QUOTE ]
Inget fel i det, men att antyda att Forge-spelen generellt skulle vara en bättre sorts spel är lite för förmätet för min smak.
[/ QUOTE ]
Vem säger det då?
[ QUOTE ]
Det har väl producerats gissningsvis minst ett sextiotal forgespel? Eller ännu fler? Räknade till dryga 30-spelskapare snabbt på sajten, jag kan har missat några. Av den massan brukar här diskuteras kanske tio titlar, ni vet vilka de är. Det kan ju tyda på att en hel del Forge-spel inte är speciellt bra, trots eventuell teori i botten.
[/ QUOTE ]
Isf står de sig ganska bra mot rollspel i allmänhet.
Men, återigen, vem har påstått något annat?
[ QUOTE ]
Forge-spelen är i mångt och mycket en "stil", jämförbart med musikstilar, som krautrock eller västkustshiphop. Men som precis inom musikstilar finns det saker som är bra och dåligt.
[/ QUOTE ]
Det är, i ett nötskal, vad Big Model handlar om. Knepigt.