Nekromanti Frågor om DoD6

Arvid

Warrior
Re: Rollspelarnas töntstämpel (långt)

"svamlar gör jag kanske, men jag måste ändå slå ett slag för det jag tycker: det är OK för yngre att spela rollspel, men när man blir äldre borde man få bättre saker för sig, för annars är man en tönt. jag tror vi har olika definitioner på en tönt: jag tänker mig mer en social outcast än nån som håller på med nåt nödvändgtvis barnsligt, tråkigt eller dumt. OK för att alla rollspelare inte är outcasts, men att syssla med rollspel är i alla fall en icke särdeles accepterad hobby. Det är inget om dig själv som du berättar för en tjej du vill lära känna, som kanske fotboll eller musiksmak eller annan fritidssyssla. Det är det jag menar med töntigt. därför är vuxna rollspelare töntar. "

Nu ska vi se om jag förstår vad du menar. Man är en tönt då man spelar rollspel för att man blir en outcast. Nå, det fungerar inte riktigt så. Om du spelar rollspel en gång i veckan så är du alltså inte ute och "hittar på något" just den dagen. Jag vet inte hur det är med er men jag har inte blivit en outcast för att jag spelar en gång varje kväll. Och där har vi ditt problem. I ditt första inlägg uppmanar du andra att inte spela rollspel för att man då blir en tönt (social outcast), medan de flesta (egna erfarenheter) inte har lidit av det problemet. Du menar alltså att det som hänt dig ska hända alla andra och det är där du har fel.
Att det inte är en särskilt accepterad hobby har jag just förklarat i mitt tidigare inlägg. Man bör vill inte dömma ut en hobby som töntig bara för att många anser att den är det.
Jag gömmer inte att jag spelar rollspel, jag berättade att jag spelade för min nuvarande flickvän första gången jag träffade henne. Hinner tyvärr inte skriva mera nu.

Marcus_UBBT

Warrior

du övertolkar en himla massa vilket börjar bli en smula enervernade. du lägger ord i min mun. jag uppmanar ta mig f-n inte någon att låta bli att spela rollspel. jag säger heller inte att man blir en social outcast för att man spelar rollspel, snarare att social outcasts söker sig till rollspel. jag säger bara att det är töntigt att spela rollspel och att spela rollspel inte är en helt socialt accepterad hobby. God damn it, försöker du imponera på mig hur o-töntig du är eller? det spelar ingen roll om det finns undantag och om du inte vill erkänna att det är töntigt, det är det likväl. på samma sätt som att hålla på med datorer är töntigt.

Vindhand

Myrmidon
Re: Suck ...

Men i praktiken så har jag märkt att jag och även andra ROLLspelar betydligt mer om man kör med en karaktär som inte är mästare inom allt.

Jag har helt andra erfarenheter. Folk kan rollspela även riktigt mäktiga personer... ju mäktigare man är desto större ansvar har man :)

En av mina roligaste karaktärer någonsin var en demon i människohamn. En ganska mäktig demon t.o.m. Helvetet den kom ifrån hade en hierarki av nio nivåer av mäktighet och det fanns bara två nivåer mellan mig och den högsta härskaren av hela det planet. Rollspelade den som tusan med minimalt med tärningsrassel. Jag var t.ex. den mest tillbakadragne och fredlige i alla strider eftersom jag ville förbli inkognito :gremsmile:

Arvid

Warrior

Om jag har missförstått dig så ber jag om ursäkt för det. Men jag förstår ändå inte vad du egentligen menar. Du säger att du ser en tönt som någon som är social outcast. Så har du också sagt (i ditt första inlägg) att det är de äldre spelarna som är de riktiga "töntarna", alltså att de är töntar, eller hur?
När jag summerar de ovan nämnda påståenden så får jag fram att en äldre som spelar rollspel (alltså en tönt) är en tönt för att han är social outcast (din defination på tönt). För du tycker väl inte att rollspel är töntigt bara för att "töntar" (=social outcast) i vissa fall (enligt dig, i alla fall) söker sig till rollspel. Du måste alltså (som jag förstått) mena att rollspel gör en till en outcast (din defination på tönt) eftersom du tycker att det är töntigt att spela.

Cynik

Veteran

"Jag har helt andra erfarenheter. Folk kan rollspela även riktigt mäktiga personer... ju mäktigare man är desto större ansvar har man :)"

Jag håller verkligen med här. Jag har spelat halvgudar i midgård och då blir det bara rollspelande kvar. Om man kan dräpa en armé av orcher med en gest så finns det ji inte mycket poäng för SL att slänga monster i ens väg. På den nivån får man inte ens erfarenhet för nästan någonting och i stort sett inga skatter kan tillföra något av värde.

Återstår politik och rollspelande.

Marcus_UBBT

Warrior

jag menar naturligtvis det jag gång på gång på gång säger - att det finns en töntstämpel på rollspel och rollspelare. du känner att du inte är en tönt och därför argumenterar du emot mig, men det ändrar ingenting. det FINNS en töntstämpel på rollspel.

Vindhand

Myrmidon

jepp... min mäktigaste karaktär spenderade det mesta av sin tid med att vilseleda och lura andra karaktärer för att bevara sin hemliga identitet. (de behövde min hjälp men skulle aldrig tolererat att ha en demon som vän :gremsmile:

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Därför, Dom. (eller inte alls) (nästan OT)

Det är töntigt därför att någrastycken har bestämt sig för det och det beror på att dom har ett ständigt behov av att klanka ner på andra som inte är som dom själva...
En annan anledning till att dom har hållit på att skriva om hur farligt det är att spela rollspel m.m är att dom är dåliga journalister som aldrig hört ordet "research" och bara försöker blåsa upp allting och peka på de dåliga sidorna av saker och ting. Varför? svaret är "scoop"...
Dessa någrastycken påverkar dessutom resterand delen av samhället genom t.ex. media och eftersom vi antagligen inte är så duktiga på att bemöta argumenten på plats - "vem bryr sig om vad dom tycker, nu spelar vi" och först försvarar oss ordentligt när vi är trängda får allmänheten någrastyckens bild av rollspelare...

Det här kanske inte hade så mycket med frågorna du ställde att göra men i alla fall... (nu har jag misslyckats med att svara två gånger :gremsuck: men, men...)

Ett anat svar skulle väl kunna vara Bonniers...

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som undrar varför han svamlar...

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Därför, Dom. (eller inte alls) (nästan OT)

Det är töntigt därför att någrastycken har bestämt sig för det och det beror på att dom har ett ständigt behov av att klanka ner på andra som inte är som dom själva...
En annan anledning till att dom har hållit på att skriva om hur farligt det är att spela rollspel m.m är att dom är dåliga journalister som aldrig hört ordet "research" och bara försöker blåsa upp allting och peka på de dåliga sidorna av saker och ting. Varför? svaret är "scoop"...
Dessa någrastycken påverkar dessutom resterand delen av samhället genom t.ex. media och eftersom vi antagligen inte är så duktiga på att bemöta argumenten på plats - "vem bryr sig om vad dom tycker, nu spelar vi" och först försvarar oss ordentligt när vi är trängda får allmänheten någrastyckens bild av rollspelare...

Det här kanske inte hade så mycket med frågorna du ställde att göra men i alla fall... (nu har jag misslyckats med att svara två gånger :gremsuck: men, men...)

Ett annat svar skulle väl kunna vara Bonniers...

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som undrar varför han svamlar...

Helmgast
Re: Är du klar nu?

Det var inte särskilt många som struntade i mitt barnsliga påhopp. Över 1200 läsningar. Det är rätt mycket.

Förlåt iallafall.