- Genom att hålla upp ett vapen framför sig och styra undan eventuella attacker (och den metoden blir bara bättre och bättre ju längre (till viss gräns) och bättre balanserat ditt vapen blir)
Du behöver inte hålla vapnet framför dig och det behöver definitivt inte vara stilla. I vissa fall kan det vara mycket fördelaktigt att ha vapnet i rörelse och i rörelsen avstyra den andres vapen. Detta kan kompensera för sämre balans i vapnet.
Om längden skulle jag nog säga att det inte bör vara för långt eller kort, båda är lika illa.
- Genom att hota att dunka motståndaren ännu hårdare än vad han kommer att kunna skada dig. (Typ genom garden "taket". Den metoden blir bättre och bättre ju mer dunk du kan hota med, ju större räckvidd som innefattas av hotet och ju mindre skada som eventuella fiender kan tro sig kunna göra på dig via förhastade angrepp (=alltså, om du har en rustning på dig))
Njae. Jag tror inte på att hota med hårdare dunk. Däremot med snabbare dunk, dvs "kom an bara, jag kommer ändå slå ihjäl dig förrän ditt hugg hinner landa" eller bara med dunk (dvs utan att ta dunk själv).
Takets hot är inte med hårdare dunk utan med hård dunk om du förstår skillnaden?
Ett förhastat angrepp mot taket är enbart välkommet för då kan man slå igenom både angrepp och angripare.
Genom att hålla upp något som blockerar motståndarens angrepp. (Sköld, alltså)
Vapen fungerar också, t.ex. långsvärd mot långsvärd. Även vapen+sköld, tex om man med kortsvärd och bucklare ska parera ett långsvärd. Även två vapen fungerar, t.ex. dolk och värja samtidigt mot ett enhandssvärd.
Kan faktiskt även göras med arm eller hand, t.ex. om någon anfaller mig (obeväpnad) med ett enhandssvärd så kanske jag slänger mig framåt och blockar anfallet med min hand mot hans händer/hjalt. Det är också en block.
Genom att kliva bort från motståndaren. (Vilket blir bättre och bättre ju större och snabbare du är)
Överdriv inte de fysiska fördelarna. Jag är kort och inte alls snabb men ändå har jag inga problem med att kliva undan anfall. Det är faktiskt relativt simpelt att undvika ett anfall. Problemet är att kunna göra ett motanfall samtidigt (eller direkt efter). Där är längd en fördel, men det är ändå mycket mer en fråga om teknik och framför allt timing.
Om du vill kan du göra ett enkelt experiment med någon kompis. Han tar en pinne (helt vadderad
) och ni ställer er på anfallsavstånd (dvs han kommer att träffa dig med ca 5-10 cm av pinnen om han tar ett steg samtidigt med anfallet). Låt honom sedan anfalla och testa att kliva undan. Det borde vara relativt enkelt. Testa sedan att ta en egen pinne och försöka kliva undan
och träffa honom samtidigt. Det kan vara lite knepigare
.
En annan taktik är att kliva
in på motståndaren för att därmed göra anfallet kraftlöst eller till och med omöjligt att utföra.
Genom att göra dig till en liten måltavla. (Vilket delvis har med stridsskicklighet att göra, men också på hur liten du kan göra dig utan att bli alltför orörlig).
Jag kan träffa en tennisboll med mitt långsvärd. Hur liten hade du tänkt dig att fienden skulle bli?
Du har en viss poäng när det gäller stötvapen, men det är en väldigt liten poäng. Det vore rent självmord att förlita sig på att fienden ska missa pga storlek. Den som försöker slåss på det sättet kommer att hamna i graven väldigt fort. Aktivt försvar är det som gäller.
- Genom att låta lättsårade delar av din kropp vara täckta med pansar. (Arm- och benskenor samt hjälm, framförallt, som skyddar områden på vilka man lätt kan göras stridsoduglig utan att fienden behöver ta till ett fullt anfall)
Återigen skulle jag aldrig någonsin förlita mig på en sådan teknik. Om min motståndare har en underarmsskena så sätter jag hugget i överarmen, om han har hjälm så sätter jag hugget i axeln, om han är skyddad på överkroppen så slår jag honom i benen, etc. Om jag lyckas då min motståndare i ett läge att jag kan angripa honom så har jag oftast en stor del av kroppen att välja på som måltavla, t.ex. har jag slagit undan hans svärd åt vänster så har jag hela hans högra kroppshalva att anfalla och jag kan oftast anfalla tillräckligt kraftigt för att antagligen ta ut honom oavsett var jag träffar (om han är orustad).
Om man ska skydda sig så måste man skydda sig relativt genomgående.
Du kan anfalla först, dvs när du ser att motståndaren påbörjar sitt anfall så gör du ett snabbare anfall, t.ex. mot hans händer så att det samtidigt stoppar hans anfall.
Du kan hugga på hans vapen. Det kanske du inkluderar i styra undad attacker men jag skulle vilja ha det som en egen punkt eftersom det är en någorlunda stor skillnad.
Du kan parera och anfalla med samma rörelse. Detta är svårt men går genom att hugga på det anfallande vapnet och fienden samtidigt.
Sen finns det några gränsfall som t.ex. att göra en blockering där man låter fiendens vapen glida på det blockerande vapnet. Detta kan vara mycket effektivt, t.ex. om man samtidigt klivet in mot fienden och låter dennes vapen glida av bakom en själv.
/Faehrengaust