Dimfrost
Special Circumstances
Re: ...du skrämmer mig
Och Krille börjar tok-OT:a. Vart är världen på väg?
/Dimfrost
Och Krille börjar tok-OT:a. Vart är världen på väg?
/Dimfrost
Exemplet är extremt, men inte dumt. Värjan är näst intill värdelös mot heltäckande rustningar så de enda vettiga alternativen som finns för värjesnubben är att fly eller gå in i handgemäng. Att dutta med värjan på rustning är meningslöst. Så visst kan kedjesnubben vara offensiv, men samtidigt så kan det vara farligt för det gör det enklare för värjkillen att komma nära. Det bästa för kedjekillen är faktiskt att vara defensiv och vänta på att värjfäktaren försöker komma inpå kroppen och då ta steg bakåt och smälla till med full kraft.I en sådan situation tänkte jag mig att killen med kedjelod kunde bli väldigt offensiv om han hade en rustning på sig och stressa fram ett förhastat angrepp från värjmannen, eftersom han är säker på att kunna oskadliggöra honom med sitt första slag.
Men det exempelt var kanske dumt?
Att vara smal har man endast nytta av mot stick, och då endast mot stick som levereras något osäkert. T.ex. ett långsvärdshugg går ofta diagonalt och då spelar det ingen som helst roll hur smal den andre är, hugget träffar ändå.Det blir enklare då. Tror du inte läget blir ett annorlunda i strid med varelser som är dåliga på att göra sig små, då? (och då pratar jag inte om deras höjd, utan snarare om deras möjlighet att kunna vara "smala" när de har axeln riktade mot deras motståndare.
Både ja och nej . Jag kan faktiskt inte ta särskilt mycket hänsyn till vart jag har och inte har rustning i en strid. Om jag tänker på vart jag har mina luckor så tänker jag och då förlorar jag antagligen för jag har inte tid att tänka i en strid. Det är också rätt svårt att skydda kroppsdelar under stridens gång.Jag tänkte bara att ju fler luckor jag har på min kropp, desto lättare blir det för dig att ta kontrollen och skada mig, även om du skulle vilja göra det på de ställen där jag skyddat mig. (grundexemplet är väl med en riddare utan hjälm. Eftersom han inte kan vara lika offensiv som om han hade haft hjälmen på sig så kan du enklare träffa honom i armhålan, även om det är en av de där ställena på kroppen där han faktiskt har rustningen "på sig".) Right?
Inte i huggriktningen.Finns det inte en fjädereffekt i vapnet som kan vara viktig också?
Nä, det här går jag inte med på. Det viktigaste i alla lägen är skickligheten man själv besitter, inte vilka vapen som motståndaren råkar ha.Att fäktas värja mot värja är ju, som jag förstår det, något helt annat än att fäktas värja mot stav eller värja mot sköld + yxa.
Jag vet att Västmark redan har ett finurligt system som säger att det man fäktas mot är det viktiga
Visst går det att öva en del själv, men man kan aldrig blir särskilt bra på det sättet eftersom man inte kan träna in timing och distans på det sättet.Jag antar att särskilt den gamla fäktningsläran var så stelt uppbyggd i fasta positioner att man ändå kunde träna upp vissa grunder i sitt vapen genom att öva helt själv.
O nej. Den som endast försöker följa sin fiende är dömd till misslyckande. Det man söker är initiativet. Någon mästare säger ungeför så här: "Gör dina tekniker tillräckligt bra och det spelar ingen roll vad din motståndare gör". Dvs om du är tillräckligt duktig så behöver du egentligen inte bry dig om vad dn fiende pysslar med.Å andra sidan handlar ju fäktning alltid om att reagera på vad motståndaren gör
Mycket bra, alltför många glömmer bort det mentala.Så som jag tänker mig just nu, så kommer jag nog ha en särskild Stridspsyke som alltid spelar in,
Detta tycker jag inte alls om. Det viktiga är den egna kunskapen om strid inte vad den andre har för vapen. Om jag tränat mycket långsvärd mot långsvärd så blir jag inte försvarslös bara för att jag attackeras av en kille med en rubank. En samuraj skulle inte blivit försvarslös mot en svärd+sköld kämpe.sedan kommer de olika vapenfärdigheterna att heta saker som "stav vs. stav" och liknande
Nja, inte så mycket. Det handlar mer om en känsla för timing och distans, inte en träning för en speciell timing och en speciell distans. Vi har t.ex. en övning för att öva upp just dessa saker och då använder vi oss enbart av armen som svärd. Det går alldeles utmärkt att överföra den kunskapen/erfarenheten till långsvärd trots att vapenskillnaden är stor.timing och distans är avhängigt vilken vapenkategori man möter.
Jag tycker inte striden blir friare med rapiren utan friheten förblev densamma. I riktig strid så är friheten total eftersom det är endat vinnst som gäller och det spelar ingen roll hur du tar dig dit. Allt som funkar är bra oavsett om det är en namngiven gard eller inte.Jag tycker (eller "gissar" åtminstone) att skillnaderna gällande garderna är det tydligaste sättet som strid blev friare på sedan rapiren först uppfanns.
Njah. Jag skulle nog snarast säga att garderna är utformade för att möjliggöra olika angrepp/tekniker och för att utnyttja kroppen på bästa möjliga sätt. Garderna ger inget skydd i sig utan skyddet de har är genom möjligheten att agera utifrån dem.Garderna är ju ändå utformade för att stå emot vissa typer av angrepp
Ok, då missförstår jag nog dig för jag förstod ditt inlägg som att motståndarens vapen spelade större roll än det egna i skicklighet sett. Dvs att det var viktigare att vara tränat att slåss mot spjut än med stilett om man skulle möta en spjutkämpe och man själv hade stilettFöreställer jag mig. Men man blir alltså inte helt handfallen på en gång bara för att motståndaren har ett nytt vapen.
Låter bra!"Jag brukar oftast bara ha en stridsfärdighet och sedan ha modifikationer för de vapen man är extra bra på."
Det är så jag tänker mig det här, med "stridspsyke" som den viktiga färdigheten och olika invanda situationer för modifikationer som kan dra upp det hela ett par snäpp till.