Nekromanti Från 5e PHB/DMG/MM

Staffan

Myrmidon
Necross;n38563 said:
Usch! Featen verkar vara exakt så som jag INTE vill ha dem, jättestora med en flertalet olika effekter.
Tänk på att du får färre feats i 5e än i tidigare upplagor, och de är balanserade mot +2 poäng på grundegenskaper. De är tänkta att man ska få ett helt paket med förmågor, så man inte behöver ta fem olika feats innan man kommer dit man vill.
Rymdhamster said:
I don't think you're helping ;)

anth

Vetefan
För att svara på min egen fråga i en annan tråd: om Vancian magic är borta och clerics och wizards använder magi ungefär som sorcerers gjorde i 3E/PF - hur kommer då sorcerers att fungera i 5E?

De kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner.
Det finns 2 subclasses.

Den ena subclassen fungerar som den gamla prestige classen Dragon Disciple

Den andra subclassen är en wild mage som funnits i olika splatbooks sedan Tome of Magic i ADnD2E:
2E
3E
4E*

*Wild Mage i 4E var faktiskt en sorcerer-variant, så på så sätt kan man väl säga att den liknar sorcerer i 4E.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n38625 said:
För att svara på min egen fråga i en annan tråd: om Vancian magic är borta och clerics och wizards använder magi ungefär som sorcerers gjorde i 3E/PF - hur kommer då sorcerers att fungera i 5E?

De kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner.
Det finns 2 subclasses.

Den ena subclassen fungerar som den gamla prestige classen Dragon Disciple

Den andra subclassen är en wild mage som funnits i olika splatbooks sedan Tome of Magic i ADnD2E:
2E
3E
4E*

*Wild Mage i 4E var faktiskt en sorcerer-variant, så på så sätt kan man väl säga att den liknar sorcerer i 4E.
Skulle du kunna utvecka detta närmare?

[Sorcerers] "kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner". Men länken för Dragon Disciple säger mig en klassisk 3E "Sorwiz" fast med två levlars spellcasting utbytta mot att få bli en drake. För mitt otränade öga är/var det en klass som fungerar exakt som tidigare sorcerers, fast med vingar? (Så hur är 5E-sorcern "inte alls som innan"?)

(Dessutom: har inte 3E-dragondisciplen bizarra förkunskapskrav som närmast garanterar en icke-optad karaktär?)

---

Wild Mages var genuint coola och unika på den gamla goda 2E tiden då man "fick" vara obalanserad... men i alla moderna versioner associerar jag wild mage med ett stort "jaså" - visst får man slå en tärning, men enda betydelsen är att man ibland är lite vassare, ibland lite sämre.

Men att svängningarna aldrig tillåts vara tillräckligt vilda (=obalanserade) för att rättfärdiga bristen på förutsägbarhet. Ur ett optiningsperspektiv är det en oförlåtlig nackdel att inte kunna lita på sina krafter, att inte kunna räkna med att de håller måttet. För att stå ut med nesan av helt intorkad kraft behöver jag chansen till verkligen omkullkastande kraft, av sådan magnitud att det aldrig tillåts.

Att spela en Wild mage som ena gången kastar spells på dubbla leveln (kasta Wish på level 9!) och andra gången inte kan fisa fram nånting alls, då har man åtminstone inte slösat bort pappret som kassen är skriven på... ;-)

Men här och nu är frågan: är inte en 5E-sorc baserad på wild mages som sorcen var innan, fast med lite dipp och lite high?

Tack för mig

chrull

Stockholm Kartell
Wild Mage i 5E kanske slumpar vilken slot som används när man kastar spells? Så med lite tur tog den där level 6-spellen bara en level 2 slot och nu kan du kasta en till och hoppas på att det går vägen igen?
Med nackdelen att ibland tar dina level 1-spells en level 5 slot och då svär du högt över att du började med en mage armor istället för att kasta Earthquake...

(det här tyckte jag var intressant, hade jag fortfarande använt spelllevels hade jag gjort något av det! :D)

anth

Vetefan
CapnZapp;n38877 said:
Skulle du kunna utvecka detta närmare?

[Sorcerers] "kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner". Men länken för Dragon Disciple säger mig en klassisk 3E "Sorwiz" fast med två levlars spellcasting utbytta mot att få bli en drake. För mitt otränade öga är/var det en klass som fungerar exakt som tidigare sorcerers, fast med vingar? (Så hur är 5E-sorcern "inte alls som innan"?)

(Dessutom: har inte 3E-dragondisciplen bizarra förkunskapskrav som närmast garanterar en icke-optad karaktär?)

---

Wild Mages var genuint coola och unika på den gamla goda 2E tiden då man "fick" vara obalanserad... men i alla moderna versioner associerar jag wild mage med ett stort "jaså" - visst får man slå en tärning, men enda betydelsen är att man ibland är lite vassare, ibland lite sämre.

Men att svängningarna aldrig tillåts vara tillräckligt vilda (=obalanserade) för att rättfärdiga bristen på förutsägbarhet. Ur ett optiningsperspektiv är det en oförlåtlig nackdel att inte kunna lita på sina krafter, att inte kunna räkna med att de håller måttet. För att stå ut med nesan av helt intorkad kraft behöver jag chansen till verkligen omkullkastande kraft, av sådan magnitud att det aldrig tillåts.

Att spela en Wild mage som ena gången kastar spells på dubbla leveln (kasta Wish på level 9!) och andra gången inte kan fisa fram nånting alls, då har man åtminstone inte slösat bort pappret som kassen är skriven på... ;-)

Men här och nu är frågan: är inte en 5E-sorc baserad på wild mages som sorcen var innan, fast med lite dipp och lite high?

Tack för mig
Ah, my bad.
Jag trodde att Dragon Disciple fungerade på samma sätt i 3E och PF - det gjorde den inte.
I 3E fick de bara +1 bonus spell, inte +1 casting level - det är ganska stor skillnad.
Samt att de har bra fort-save och d12 hp.
De blev kort sagt drakar istället för spell casters (i PF blir de både och).
http://www.d20srd.org/srd/prestigeClasses/dragonDisciple.htm
Avslutningsvis har Dragon Disciple nog de lägsta requirementsen för alla prestige classer: minst 1 sorcerer-level och 8 ranks i arcana (vilket man kan ha vid level 5.

Sedan tycker jag fortfarande inte att sorcerer har någonting att göra med wild mages (eftersom jag, precis som du, förknippar wild mages med 2E-boken Tome of Magic - och den inte har någonting md sorcerers att göra).

Staffan

Myrmidon
Jag tycker det står ganska klart hur "Wild Mage"-delen av den vildmagiska sorcerern fungerar - man kan pusha saker lite grand, med risk för backlash i form av en wild surge. Vi har dock inte sett vad "grunden" för en sorcerer är. Vad jag har förstått baseras de mycket på "sorcery points" som de kan använda till effekter motsvarande 3es metamagi, och med ett fast antal spells known.

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom PH bara är en och en halv vecka bort börjar nu wotc släppa MM-prylar.

Sida ett:

anth said:
Jag ser släpp av MM-saker som att Basic 0.2 släpps i helgen - då den ska innehålla monster.