Nekromanti Frakt och förpackning?

Nässe

Myrmidon
Jag tänkte prova att sälja rollspel för att köpa en ny cykel och har skickat upp en "testballong" på Tradera i form av sex spel. Man ska ju då ange priset för porto och jag har tänkt använda postens vadderade kuvert men upptäckte att de är hiskeligt dyra. Någon som har tips på hur man bäst skickar dessa over-sized böcker?

luddwig

Lawful evil
Jag brukar återanvända bubbelplast och kartong från sådant som jag själv köpt och skicka med PostNord eller ännu hellre Schenker. Om du inte har någon bubbelplast kan du köpa det på rulle för relativt överkomliga priser. Tomma kartonger att omvandla till bokpaket brukar man kunna få gratis på närmaste matvarubutik.

Mogger

Hipsteranka
Jag har sålt ganska många spel och alltid kört på postens egna vadderade kuvert. Mottagaren betalar. Ingen har klagat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Postens vaderade, förfrankerade kuvert är praktiska. Det är först när man ska skicka flera tjocka böcker till samma ställe som priset drar iväg och blir helt galet.

1-2 böcker för 80-90 spänn i frakt är okej, det är ju bara ett par tior mer än vad det kostar att skicka med exempelvis schenker. Men 4 böcker för 160-180 kr i frakt börjar bli dyrt. 6 böcker för över 200 i frakt börjar bli galet, eftersom det fortfarande bara kostar typ 70 spänn med schenker.

G

Guest

Guest
Oavsett vad jag skickar så gör jag alltid egna förpackningar av papper,kartong och plast som blir över (även kallat "sopor").
Reklam och myndighetspost kommer ofta i kuvert. Spar dem när du slängt innehållet.
Som regel slår jag först in boken/spelet i en tillklippt plastpåse.
Innehållet kan sen skyddas med tidningspapper (lokaltidningar, reklamblad), eller plastpåsar (gratis vid fruktdisken på konsum).
Till tunna häften: klipp till två kartongbitar, lite större än häftet, och tejpa ihop.
Både jobb och bostadsområden har som regel sopsortering, och där kan man som regel hitta rena och fina kartongbitar. Dessa kan lätt skäras till perfekt storlek. Vikning fixas genom att dra en sax/matkniv halvt igenom kartongen.
Billig papperstejp finns på claes ohlsson mfl.
Postnord är rätt hårda på vikt och mått om du lämnar in sakerna. Om du postar i låda kan du runda av mått och vikt nedåt (även kallat "underfrankera") men om man tar i för mycket kan mottagaren krävas på en extra avgift.
Schenker är betydligt snällare, kanske beroende på att ombuden i kioskerna sällan bryr sig om att kolla måtten, samt endast i undantagsfall är läskunniga.

G

Guest

Guest
Om du säljer via Tradera så får du rabatt på Schenkers priser. Storlekarna Small och Medium kostar då båda 59kr, förutsatt att du bokar via Traderakontot. Jag har inte använt Large så jag vet inte vad det kostar.