Oavsett vad jag skickar så gör jag alltid egna förpackningar av papper,kartong och plast som blir över (även kallat "sopor").
Reklam och myndighetspost kommer ofta i kuvert. Spar dem när du slängt innehållet.
Som regel slår jag först in boken/spelet i en tillklippt plastpåse.
Innehållet kan sen skyddas med tidningspapper (lokaltidningar, reklamblad), eller plastpåsar (gratis vid fruktdisken på konsum).
Till tunna häften: klipp till två kartongbitar, lite större än häftet, och tejpa ihop.
Både jobb och bostadsområden har som regel sopsortering, och där kan man som regel hitta rena och fina kartongbitar. Dessa kan lätt skäras till perfekt storlek. Vikning fixas genom att dra en sax/matkniv halvt igenom kartongen.
Billig papperstejp finns på claes ohlsson mfl.
Postnord är rätt hårda på vikt och mått om du lämnar in sakerna. Om du postar i låda kan du runda av mått och vikt nedåt (även kallat "underfrankera") men om man tar i för mycket kan mottagaren krävas på en extra avgift.
Schenker är betydligt snällare, kanske beroende på att ombuden i kioskerna sällan bryr sig om att kolla måtten, samt endast i undantagsfall är läskunniga.