Nekromanti Fram för läsplattor!

Max Raven

T12-kultist
  • Mängder av böcker gratis tillgängliga. Klassiker? Inga problem!
  • Bibliotek via nätet - finns i Sverige på ett par bibliotek, med ett av Kindlekopiorna. Minns inte vilken.
  • Läsning som på papper! Mildare för ögat, som att läsa i en vanlig bok, typ.
  • Batteritid: iPad har, vadå, 10 timmar? Ganska imponerande, förvisso. Kindle, t ex, har 1 veckas batteritid.
  • eböcker: Mera rollspel! Rollspel känns bra elektroniskt för mig här - i motsats till vanligt pdf-på-skärmen-läsande så borde det här vara en bra idé.
  • Priset: en kindle etc är ganska billiga. Ja, du kan få en billig netbook för ungefär samma pris.
  • Tidningsprenumerationer: Ja, det finns inte än vad jag vet. Det borde finnas - inga tryckkostnader, tidningen direkt in när den är "färdig"... Men inte än. Man kanske skulle mejla DN?

Christoffer

It's all pig.
Pfhs, för egen del är de alldeles för stora och alldeles för begränsade. Jag läser eböcker dagligen, noveller, romaner ibland rollspelstexter om jag kommit över någon i html-format som jag kan konvertera till epub. Men jag gör det på min iPhone. Det är perfekt. Jag har den med överallt. Jag kan läsa vart jag än befinner mig. Den har bakgrundsbelysning så jag kan läsa i mörkret när min sambo sover. Jag bryr mig inte heller om iPad mer än att den vore ett trevligt komplement, speciellt som den via wifi skall synca vart man är i en bok med telefon och dator. Men den är precis som Kindle alldeles för stor och klumpig för att den skall kunna revolutionera mitt läsande på samma sätt som iPhonen har gjort.

krank

Går ondskans ärenden
Poppe said:
Men den är precis som Kindle alldeles för stor och klumpig för att den skall kunna revolutionera mitt läsande på samma sätt som iPhonen har gjort.
Tja, jag har en iPod Touch, dvs en ännu smidigare apparat - och det enda som går att läsa på den är EPUBs, för skärmen är helt enkelt alldeles för liten för att läsa någon form av t.ex pdf eller så.

Bakgrundsbelysningen tycker jag mer stör än hjälper; det är inte snällt alls mot ögonen att ha något lysande rätt in i dem medan man försöker fokusera.

Arfert

Facit
Jag gillar tanken med Kindle, även om den inte når ända fram. Och den är alldeles för dyr, om jag var Amazon hade jag låtit bokförsäljningen subventionera priset. Som spelkonsoler till exempel.

krank

Går ondskans ärenden
Jag funderar definitivt på att skaffa en läsplatta. Jag försöker ibland läsa böcker på min iPod Touch, men någon "revolution" har inte uppenbarat sig. Dess yttepytteskärm duger nämligen ENBART till epubs. PDF:er som är layoutade i A4 eller större finns knappt på kartan att man orkar läsa. Och då har jag ändå spenderat mer pengar än jag vill tänka på för att testa olika pdf-läsarprogram.

Vanliga Kindle, den som kostar typ 2000:-, har 6" display. iPhone har 3.5". Och den är stor som... tja, man har den inte i fickan direkt, men väl lätt i ryggsäcken eller bara under armen; storleken är som en lite större pocketbok.

Sedan finns det ju andra bonusar; man slipper använda iTunes till exempel.

Däremot är läsplattorna en smula... begränsade än så länge. För att läsa PDF:er på en Kindle måste man t.ex antingen konvertera eller skaffa en dubbelt så dyr Kindle DX. Jag är mer sugen på nån av kopiorna, med stöd för fler olika format. Adlibris "Letto" såg riktigt, riktigt grym ut - det är ju en Bebook, och de har tre olika plattor som alla ser rätt najs ut.

För mig är det en självklarhet att Apples apparater helt enkelt inte räcker. De är för begränsade, och för dåligt anpassade för syftet rent hårdvarumässigt.

(Det hjälper ju inte att de gånger jag försökt köpa eböcker via Stanza så har jag inte fått det pga regionsbegränsningshelvete)

Ond bråd död

Swashbuckler
OT

När allt fler går över till att ha en pyttig bärbar med vid bordet när de rollspelar, och i framtiden kanske Ipad får samma roll, så vore det intressant med ett rollspel som inte kom ut som en bok eller pdf utan som en hemsida eller nån sorts program (browser kanske sånt kallas).

Det kanske är nåt sånt Riotminds har tänkt sig och jag hoppas att de i så fall verkligen gör en sida/program som är gjord för att användas vid spelbordet. Dvs snabb att navigera sig igenom, lämplig layout, snabbt slumpa resultat för inte bara tärningsslag utan för hela processer. Rollpersoner lagrade på sidan så man bara klickar på personens namn och vad denne vill utföra och eventuellt mot vem.

Kanske är det framtidens rollspel.

eller nåt.

krank

Går ondskans ärenden
Förresten, en grej som gör mig irriterad: det här med serietidningar på Apples plattor och så. Marvel började rätt bra, med en onlineplattform med prenumerationsmöjlighet. Jag har just nu en helårsprenumeration, och kan läsa allt jag orkar.

Fast... Nu har de börjat sälja enstaka nummer genom ComiXology (en iphone/iPxd-app). Det finns inget sätt att nyttja sin dyra helårsprenumeration genom vare sig denna tjänst eller PSP'ns. Så nu är vi tillbaks i gammal affärsmodell igen, där man betalar för enstaka nummer (även gamla nummer som betalat sig själva sedan årtionden tillbaks).

Och samtidigt uppdaterar Marvel sin läsarapplikation för oss prenumeranter till en helt oanvändbar skitversion, där framför allt äldre nummer (alltså t.ex allra tidigaste X-men) i stort sett blir oläsliga. Och som är seeeeeeeeg.

Så... det jag är irriterad på är alltså bristen på sammanhållen strategi på Marvel. Nu hoppar man på iPadtåget, och verkar vilja låsa sig vid den plattformen...

krank

Går ondskans ärenden
Re: OT

hjk said:
När allt fler går över till att ha en pyttig bärbar med vid bordet när de rollspelar, och i framtiden kanske Ipad får samma roll
iPad, eller kanske en riktig dator =)

Nåja, du kan ha rätt. Jag har däremot minimal, för att inte säga obefintlig, tilltro till Riotminds förmåga att skapa en tillräckligt bra tjänst.

Men; ge mig ett rollspel som finns på wiki, med bra sökfunktion och möjligheten att lagra saker offline, så är jag fett på.

Max Raven

T12-kultist
Jag kunde läsa romaner på min handdator för ganska länge sedan (innan jag blev av med laddaren d v s). Det gick hjälpligt, men det var ingen behaglig läsning.

Arfert: Jo, priset är en viss nackdel. Tror jag var lite morgontrött när jag skrev det. Menade givetvis priset jämfört t ex med en iPad.

Priset verkar f ö ligga mellan 2400 och 2900 för de flesta. Iriver Story har jag för mig var den svenska läsare som kunde hantera bibliotek - lite osäker där.

Arfert

Facit
Jag tycker att en dedikerad läsplatta, med digitalt bläck, verkar vara det bästa för att läsa böcker. iPaden är nåt helt annat, en surf/spel/film/musik-platta.. läsa böcker känns inte som den viktigaste anledningen att skaffa sig en sån överhuvudtaget. Bokläsaren känns mer som en extra feature, och passar förmodligen bättre för att läsa färgmagasin, serietidningar och liknade än romaner.

jag vill att en läsplatta enbart ska fokusera på läsning av böcker. Och priserna måste ner, under tusenlappen i alla fall, så man vågar släpa med sig den överallt, som man gör med en pocketbok. Svartvitt räcker gott för mig för läsning.

Ond bråd död

Swashbuckler

Nej, jag delar tyvärr din åsikt om Riotminds kompetens. Dessutom skulle det kanske vara på sin plats med ett rollspel som är skapat speciellt för att användas med en sådan tjänst.

jag har ingen aning hur det hela skulle utformas, sånt får nån webprogrammerare avgöra. :gremsmile:

Arfert

Facit

krank said:
Nåja, du kan ha rätt. Jag har däremot minimal, för att inte säga obefintlig, tilltro till Riotminds förmåga att skapa en tillräckligt bra tjänst.
Känner nog en viss skepticism där med.

Jag skulle kunna göra en sån tjänst, men jag skulle behöva en rejält tilltagen budget, så jag kan betala rätt personer för utveckling. Och det finns inte en chans i helvete att en sån tjänst för enbart svenska marknaden skulle löna sig, med tanke på målgruppens storlek och kostnaden för att utveckla en bra tjänst. (Ja, jag har räknat på det).

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
iPaden är nåt helt annat, en surf/spel/film/musik-platta.. läsa böcker känns inte som den viktigaste anledningen att skaffa sig en sån överhuvudtaget. Bokläsaren känns mer som en extra feature, och passar förmodligen bättre för att läsa färgmagasin, serietidningar och liknade än romaner.
Jag håller med. Jag skulle f.ö kunna tänka mig att skaffa en iPad om de 1) inte var iTunesknutna, 2) var billigare och 3) marknadsfördes som en mediaplatta snarare än att man låtsades att det är en dator... Ge mig en iPad kring 13-1500 som är jailbroken från början, eller ännu hellre bygger på fri mjukvara (eller där man själv kan byta ut os:et mot fri mjukvara) så är jag där direkt. Jag ser med spänning på hur MeeGo-projektet går framåt...

Arfert said:
jag vill att en läsplatta enbart ska fokusera på läsning av böcker. Och priserna måste ner, under tusenlappen i alla fall, så man vågar släpa med sig den överallt, som man gör med en pocketbok. Svartvitt räcker gott för mig för läsning.
Stort medhåll. Eller ja, jag kan nog komma att köpa en ändå, men när folk kritiserar E-inkslösningarna för att grafiken "ser ut som på en gameboy" är det helt tydlgit folk som överhuvudtaget inte fattat någonting. Ungefär som alla de mongon som köpt netbooks och sedan gnäller på prestandan, att man inte kan spela spel på dem (och som nu sett till så att "riktiga" netbooks knappt finns på marknaden; de växer hela tiden och är idag i princip vanliga laptops).

krank

Går ondskans ärenden

Arfert said:
Jag skulle kunna göra en sån tjänst, men jag skulle behöva en rejält tilltagen budget, så jag kan betala rätt personer för utveckling. Och det finns inte en chans i helvete att en sån tjänst för enbart svenska marknaden skulle löna sig, med tanke på målgruppens storlek och kostnaden för att utveckla en bra tjänst. (Ja, jag har räknat på det).
Sedan tycker jag att tjänsten inte bara kan innebära ren webbprogrammering heller. Eller, delvis. Design och funktionalitet är bara en del av det man behöver; jag vill t.ex se ett interface man kan styra helt med tangentbordet - det är grymt störigt att behöva sträcka sig ner till datorn och flytta muspekare, klicka fram till det man vill ha... etc.

Arfert

Facit

Nej, enbart vanlig webb-programmering räcker inte för det jag skulle tycka vara värt att köpa ett abonnemang för.

Tror inte att ett rent browser-baserat webb-gränssnitt räcker alls för rätt användarupplevelse.

Det behöver vara nåt bra mycket mer kreativt och innovativt än så.

Arfert

Facit
krank said:
Stort medhåll. Eller ja, jag kan nog komma att köpa en ändå, men när folk kritiserar E-inkslösningarna för att grafiken "ser ut som på en gameboy" är det helt tydlgit folk som överhuvudtaget inte fattat någonting. Ungefär som alla de mongon som köpt netbooks och sedan gnäller på prestandan, att man inte kan spela spel på dem (och som nu sett till så att "riktiga" netbooks knappt finns på marknaden; de växer hela tiden och är idag i princip vanliga laptops).
mmm, jag saknar riktiga netbooks... själv köpte jag en liten, begagnad, Ibm Thinkpad X60 för en spottstyver, en betydligt bättre byggd liten dator än det som säljs som netbooks. Och med dockningsplatta för dvd-spelare.

Men som sagt, gillade tanken med de första eee-modellerna, att man inte försökte vara en vanlig dator fast mindre.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Men som sagt, gillade tanken med de första eee-modellerna, att man inte försökte vara en vanlig dator fast mindre.
Jag har ju min EEE 900. Den är en lagom avvägning - en kamrat har 701:an, den är lika stor fysiskt men har mindre skärm och lägre prestanda. Den ligger lite för lågt för att den ens ska funka till det den ska funka till, tycker jag. 900'n däremot funkar rätt bra; flashtunga sidor som t.ex vissa kvällstidningar blir problem, men jag gör ju allt från programmering till youtubetittande till rollspelsskrivande på den utan vidare bekymmer.

Enda problemet är batteritiden; min dator dör på straxt under två timmar med originalbatterier. Det finns en som är storleken större och har 14 timmars (!) drifttid...

...men den kostar 3000:-, är 10" (större än vad jag vill ha) och kör dessutom med mekanisk hårddisk snarare än SSD. Det senare kan väl för all del åtgärdas, men ändå.

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Bokläsaren känns mer som en extra feature, och passar förmodligen bättre för att läsa färgmagasin, serietidningar och liknade än romaner.

Nu kanske en och annan förutom jag kommer ihåg Agent X9, Fantomen etc på 80-talet och tidigare, då de var i svartvitt. Skulle en kindle-apparat klara sådant månne? Svartvitt kan faktiskt se riktigt bra ut, kommer ihåg T ex Kari Leppänen och hans läckra bläckning.(eller var det någon annan?)

När det gäller någon form av "rollspelscenter" så vet jag inte hur väl kindle, kindlekopior eller iPad skulle klara det. Tvivlar på allihop, i iPads fall främst på grund av bland annat flash-avsaknad och app-kostnaden (nog för att det inte är lönsamt att skapa en sådan app jämfört med tidsinvestering, men att betala för att lägga upp det känns lite magstarkt). Att kunna ändra på formulär etc i kindle-varianter å andra sidan är jag osäker på om det går, och för den delen undrar jag hur smidig UIn är.

Tror förresten att det skulle gå att programmera ett sådant "spelcentrum" med olika snabbytta flikar av något slag t ex, men det skulle ta en del jobb, och sedan beror det på hur kompetent folket som gör sådant är. Mina egna grafiska kompetens t ex är ganska skral, även om jag skulle kunna programmera någon form av tillbehör.

Men interaktiv webbsida? Nja, det känns som något som kanske skulle gå men inte är den optimala lösningen.

Christoffer

It's all pig.
Vilken tur att det inte skett något utveckling någonstans sen väldigt länge sen och nu.