Max Raven said:
När det gäller någon form av "rollspelscenter" så vet jag inte hur väl kindle, kindlekopior eller iPad skulle klara det. Tvivlar på allihop, i iPads fall främst på grund av bland annat flash-avsaknad och app-kostnaden (nog för att det inte är lönsamt att skapa en sådan app jämfört med tidsinvestering, men att betala för att lägga upp det känns lite magstarkt). Att kunna ändra på formulär etc i kindle-varianter å andra sidan är jag osäker på om det går, och för den delen undrar jag hur smidig UIn är.
Flash-avsknad har liten betydelse för iPads möjlighet att bli ett rollspelsscenter. Om man på allvar vill ha en dator vid spelbordet måste den vara extremt enkel att hantera - man ska inte känna att "åh vad bökigt/långsamt, jag tar och ritar upp det på ett papper istället". Tyvärr är det min erfarenhet att vanliga datorer har svårt att vinna mot penna och papper vid spelbordet (undantaget saker som att spela musik och visa foton, förstås). Kindle är för slö för att kunna vara interaktiv.
Jag är övertygad om att iPad, eller motsvarande mediaplattor, kommer vara det som behövs vid spelbordet.
Max Raven said:
Men interaktiv webbsida? Nja, det känns som något som kanske skulle gå men inte är den optimala lösningen.
Just nu är native apps inne, eftersom man då får ett snabbare och mer naturligt interface. Men det är bara en tidsfråga innan webteknologi kan erbjuda samma sak. Flash är tyvärr byggt för point-and-click interaktion, inte för touch, även om det förstås kan justeras i efterhand. Jag tror det går utmärkt att göra en bra webapplikation med HTML5, men det kräver jobb, och förmodligen mer jobb än en native-app. Å andra sidan är det lättare att distribuera en HTML5-app.