Nekromanti framgångsrika enheter till alla gubbar

han göte

Warrior
alla spelar i min spelgrupp tycker man ska få dem framgångsrika yrkes och valfria färdigheterna..och dem vägrar pröva annat..hur gör ni med yrkesfärdigheterna??

Phelan

Hero
Det uppenbara svaret är "Det beror väl på." Vad för slags kampanj är det tänkt att ni ska spela? Detta kanske kan ge någon fingervisning om hur skickliga eller oskickliga rollpersoner som kan passa?

Däremot, men även här tvista de lärda, så tycker jag att det kan vara en poäng om alla karaktärerna ligger på samma nivå vad gäller framgångsgraden på karriären (och kanske även grundegenskaperna om man ger en pott poäng att dela ut). Förutom ett rättviseperspektiv så blir det lite lättare att hitta en passande nivå att lägga SLPs skicklighet på så att utmaningen blir jämn (gäller inte bara strid utan färdigheter allmänt).

Mvh / Phelan

Ceram

Hero
Nivåer

alla spelar i min spelgrupp tycker man ska få dem framgångsrika yrkes och valfria färdigheterna..och dem vägrar pröva annat..hur gör ni med yrkesfärdigheterna??
Det beror helt på vilken nivå man vill lägga rollpersonerna på. Mina spelare och jag skapar oftast framgångsrika rollpersoner eftersom visionerna ligger på den nivån. Enheterna brukar alltid räcka till att höja det spelaren vill att perosnen ska kunna. Skapar man en rollperson som ska ska vara framgångsrik vill spelaren att den ska kunna mer än den rollperson som skapas till misslyckad. Spelarens idéer kan alltså oftast följas med regelsystemet.

Låt spelarna märka att färdighetsvärden inte är det viktigaste. Ingen klara ett uppdrag tack vare höga färdigheterdet hänger istället på tankeverksamhet hos spelarna.

/Ceram, kanske fick med något vettigt vast troligtvis inte...

Slarn

Excentriker
För vissa spelare betyder det mycket att ha en Rp som är lika skicklig som sina kamrater, men andra tycker att en misslyckad karriär är helt okej om det passar Rp:ns bakgrund. Det viktigaste är ju att alla i spelgänget har kul, så jag skulle föreslå att du gör som de flesta känner för om det passar din kampanj.
De vanliga framgångsnivåerna passar "vanliga" kampanjer ganska bra, men om du vill köra "grisodling", t ex, passar det ju förstås sämre med framgångsrik karriär.

Kenzui

Warrior
Dom värkar unga och oerfarna, det försviner med tiden (Har själv varit sån). Komihåg att det ska vara kul. Så ge dom bra skills så skickar du dom på en svår kampanj helst en diplomatisk (antar att dom flesta är krigare etc), så har dom knappt nytta av sitt svärd, eller ett svårt äventyr så att dom inte känner sig överlägsna trots de höga värderna. hmm känns lite konstigt att skriva dte här.

Belkor

Veteran
VA???

Är det bara jag som slå framgåmgsslagen som vanligt,
blir man framgångsrik så blir man, eller? :gremconfused:

Honken

Hero
Re: VA???

Är det bara jag som slå framgåmgsslagen som vanligt,

Jag slår framgångslagen som vanligt. Jag tycker dessutom att man får snuskigt mycket poäng när man är framgångsrik. (Eon II än så länge).

/Honken

Phelan

Hero
Snuskigt mycket poäng...

...tycker jag främst beror på vilket yrke och vilka grundchanser man har. Det är klart, en krigare med hög RÖR kommer ha en så bra grundchans att en majoritet av hans färdigheter blir ordentligt rabatterade, och jag kan hålla med om att med ett krigaryrke och framgångsrik karriär så räcker poängen långt. Däremot tycker jag inte att man får lika mycket marginaler med andra yrken.

(Nu när vi har börjat göra nya karaktärer till nästa kampanj har vi dessutom sett över en del färdigheter vad gäller vilka egenskaper som ska styra grundchans. T ex har vi satt (STY+RÖR)/2 som grundchans för alla närstridsvapen, kastvapen, Slagsmål, Kasta, Hoppa och Klättra.)

Mvh / Phelan