Usch... läs inte. jättelångt dravvel om regler etc
NEJ!
hallå, moderator! lås tråden! de diskuterar Neotech på neotechformet! snakka om att hamna OT...
och angånde diskussionen som inte bör tas här: man får slå förbättringslag, alltså inte samma grej som "döda X antal fulmonster så levlar du nästa gång" utan 'ah, jag lyckades att försvara mördaren. *kryssar* nu får jag slå när spelsessionen/äventyret/kampanjen är slut. att man sen får det på färdigheterna Pistol och Gevär kvittar väl. klart man blir bättre ifall man skjuter mycket, det som stör mig i dnd och Dod ät Hit-points fenomenet. en krigare får 5t6 Hp per 'level' i DoD, och det blir en hel del (en dvärg på level 3 för mig har 80 hitpoints. han överlever maxskadan av de flesta vapen i huvvet(han har 27 hitpoints i huvvet) och ett tvhandssvärd gör 4t6+1 om jag inte minns fel. får man inte maxskadan med tvåhandsvärdet och itne har en skadebonus som är alltör hög (han överlever en skadebonus på 1t3 okså, men då svimmar han) så klarar han det, inte en s en kritisk skada!)
En liten förklaring ifall du itne spelat det: för att få en skadebonus på 1t3 ska STy och STO tillsammans överträffa 26. gränsen för 1t6 går vid 31, dvs minst 15 i en och 16 i den andra. de flesta normala männiksor har således 1t3 i skadebonus. om de drämmer min dvärg i huvvet, utan hjälm, full kraft, gör maximal skada så svimmar han. now that's orealistiskt. en krigare på level 1 har runt 30-35 HP totalt när ahn börjar, dvs runt 10 i huvvet. utan hjälm behöver man göra 10 för att han ska svimma, dvs med normal skadebonus och hyfsat vapen gör man det i ett slag. lite mer realistiskt? jo. detta trots att dvärgen är ovetandes om anfallet, det blir bara lättare att träffa (!).
i n2 gör amn som bekant (antalet skadetärningar * 10)= skadan i ett omedvetet anfall. dvs med en grundskada på ob1t6 (bör väl vara normalt) och med en påk/batong på ett ovetandes offer gör man minst 20 dvs minst två extraskador. man får minst smärta 10 (förutom hjärna, men där får man 33 trauma...) och detta ger ett chockslag med tre eller två tärningar, i snitt (6 skadekolumner) och det ska under chockvärde, runt 10-12 är väl normalt. se? inte lika lätt att klara sig.
hoppas du fattade något av ovanstående. det gjorde jag knappt själv.
ps har man en hjälm på sig i DoD (genomsnittshjälmen är öppen metallhjälm) så drar man av 10 av alla skador man får.
Jag vet att jag har rätt!