Nekromanti Framsteg för Wolframfästet

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Regelverket är nästan klart. Vad som återstår är avsnittet om siffermässiga speldata för högteknologiska apparater och avsnittet om hur skador läks.

Jag riktar nu uppmärksamheten mot platsbeskrivningar. Det finns många intressanta våningar (t.ex. det vattenfyllda Innanhavet) och riken som ska presnteras för spelledaren.

Johan K

Gammal & dryg
Trevligt att det går framåt !
Ska bli skoj att få se et här rulla vidare & framförallt få se det som en färdig produkt.

Andy

Vila i frid
Ser fram emot det

Jag ser fram både mot reglerna (som jag har förstått är nya, ett nytt system) och den fantastiska världen.

Jag är otålig, på ett bra sätt! :gremwink:

Mekanurg

Mekanurg brer på

Idag har jag avslutat Del 1 (den allmänna spelvärldsbeskrivningen) och Del 3 (råd till spelledaren). I Del 2 (Spelregler) återstår avnitten om ärekamp [vem bräcker vem?] och läkning. De ska jag satsa på att avsluta nästa vecka.

Del 4 innehåller platsbeskrivningar och Del 5 två introäventyr; de är endast påbörjade.

Del 6 är en samling bilagor med diverse tabeller. Där ska också rollformuläret placeras.

Mekanurg

Mekanurg uppdaterar 8 juni

Första introäventyret är färdiguttänkt -- tacka Rosen för det; det är hans -- men inte helt färdiggjort. Jag har skickat det på provspelning.

Läkningsreglerna är färdigskrivna, bortsett från tabellen över permanenta men. (En sådan är alltid småtrist att skriva.) Reglerna för noesis (psionics) är klara. Ärekampsreglerna är nästan klara; jag saknar några detaljer.

Platsbeskrivningarna börjar ta form. Min uppmärksamhet riktas för närvarande mot Tantal-Alliansen, Wolframfästets enda riktigt stora statsbildning. Det är en union av småsamhällen, för närvarande styrd av en hård diktator via sina uniformerade och hemliga polisenheter.

Big Marco

Läskig
Re: Mekanurg uppdaterar 8 juni

bortsett från tabellen över permanenta men. (En sådan är alltid småtrist att skriva.)
Och det är jävligt trist att drabbas av dem, om de nu är permanenta? Kan man åtgärda dem under spel och bli återställd då de har någon form av dramatisk effekt, eller finns de där för att RPna långsamt men säkert blir förstörda?

Mekanurg

Det finns supertech-sätt att reparera permanenta men. Men sådana är "numera" ovanliga. Bra incitament till nya äventyr. Dessutom tycker jag att det är coolt med ögonlappar och krokhänder.

Nightowl

Champion

Mirakulös medicinsk teknologi i WF är litegrann typ: "På den femtiotrettonde våningen under den stora Avbalkningen bor det en vis läkare som kan skulptera nya lemmar åt folk, men bara om de hämtar mekaniska ryggkotor från det förfallna Kyberdistriktet som hemsöks av malfunktionerade mekbotar, eftersom han håller på att skapa en ny ryggrad till sin sjuka dotter som han har infrusen i ett block av kryonisk kristall i mitten av sitt stora laboratorium. I alla fall berättade en kringvandrande mykskrapare det en gång för mig när vi delade på några stekta larver och en flaska algvin..."

Erik

solvebring

Superhero

Mekanurg said:
Det finns supertech-sätt att reparera permanenta men. Men sådana är "numera" ovanliga. Bra incitament till nya äventyr. Dessutom tycker jag att det är coolt med ögonlappar och krokhänder.
Det är det. Piratlook-a-like är fan bland det tuffaste som finns. Är dock jävligt svag för piraters allmänna tuffhet i övrigt. Själv älskar jag dessutom just kläder och stil i Caribbean-filmerna. Jag har ofta funderat på något slags postapokalyptiskt rymdrollspel med "pirattema". Hoppas det blir av en dag.

Ska du illustrera WF förresten, om du skall det, blir det Rosens jobb då eller? (Bara nyfiken).

Mekanurg

Jag har bett Nisse och Kove Lindström, vilka fixade bilderna i Gondicas Abyssos och Bestiarium, att även illustrera WF. De har börjat skissa så smått.

solvebring

Superhero

Mekanurg said:
Jag har bett Nisse och Kove Lindström, vilka fixade bilderna i Gondicas Abyssos och Bestiarium, att även illustrera WF. De har börjat skissa så smått.
Okej där ser man. Ja, man kan inte säga annat än "Härligt härligt!", och att detta kommer att bli ett vinnande koncept. Det är vad jag tror i alla fall. Det verkar riktigt häftigt och världen är otroligt inspirerande. Jag ser fram emot det färdiga WF.