Nekromanti Framstegsrapport!

Krille

Super Moderator
Det är dags för den årliga framstegsrapporten! En gång om året brukar jag inducera ångest här genom att helt enkelt fråga hur det har gått med era respektive rollspelsprojekt? Har de lyft? Har de självdött? Ligger de i frysboxen tills något ballare händer?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har faktiskt väntat på det här. :gremsmile: Det relevanta jag skrivit förra året om EDoD var:

mig för ett år sedan said:
Det enda jag har att skriva klart är lite besvärjelser, skriva spelledartips och göra om upplägget på hur jag ska skriva färdigheterna. Utöver det ska jag speltesta magisystemet och sedan är det dags korrläsning och layout (jag har en hel del gentjänster att utkräva från saker som jag har gjort).
Jag har skrivit klart besvärjelserna och spelledartipsen samt omordnat färdigheterna. Det som dröjer är att jag har gått in i väggen och tröttnat på att spelleda. Jag vill speltesta mina magiregler och reglerna för drivkrafter innan jag släpper dem.

Har även kommit på ett namn, eftersom jag inte vill använda ett akronym som namn (och så är Riotminds lite knäppa, så jag vill inte ta onödiga risker).
Jag använder numera själv namnet Matiné.

Hemsidan har fått mer än 1000 besökare på ett år - i snitt är det fyra per dag som besöker sidan - men jag har misslyckats med mitt mål om att uppdatera en gång i månaden. Två månader har jag totalt missat.
Jag har missat två månader till under följandet året. Fast det är för att texten är klar och jag inte har något mer att uppdatera. Nu är det tre personer per dag som tittar in på sidan. När spelet är klart så väntar en liten överraskning och i samband med detta så kommer sidan att förändras.

Jag har siktat hela året på att allting ska vara klart för lulu.com den första januari 2008. Tror dock inte att jag lyckas uppfylla det.
Jag blir glad om jag är klar under 2009.

Ja, just det. Glömde en sak. Av de drygt 1900 (halvunika) besökare (det har varit folk som kommit tillbaka) så spelar faktiskt en med mitt system. Det ser jag som en klar framgång.
Nu är det flera som har kontaktat mig och velat läsa systemet i förväg. Jag har inte fått någon respons tillbaka. Just nu är jag i en diskussion med en person som vill konvertera Matiné-reglerna till Mutant:UA.

Utöver Matiné så har jag även börjat skriva på ett nytt rollspel som heter Ljus och lykta. Spelet fick en helsida i Fenix och jag har spellett tre scenarion. Spelet är spännande och efter speltest har systemet genomgått en rejäl förändring. Mer speltest behövs innan jag börjar sätta mig ner och skriva hela rollspelet. Vis på kunskap så kommer jag försöka undvika att göra samma tidskrävande misstag som jag gjort med Matiné. Det vore kul att få släppa även det under 2009. Jag har planerna på att skicka in ett L&L-scenario till Fenix som gratisreklam.

Allting ska tryckas på lulu.com, fast Ljus och lykta vet jag inte om det passar lulus krav då jag vill ha fyrfärgstryck på varje sida ändå ut till kanterna.

/Han som tror att Ljus och lykta landar på cirka åttio sidor

Roma Infinitus ligger på is.

Skuggor i Ryssland segar sig sakta frammåt men det är ett projekt som inte direkt är prio numero uno just nu.

Därimot så har jag satt igång med ett annat projekt som på bara en vecka fått mer text än mina tidigare projekt tillsammans och det är väl ett gott tecken antar jag.

Jag pratar om det löst här och här

Flurtis

Hero
Går framår med mafia/Gangster spelet, börjar få en bild av ett trevligt system som ska speltestats.

Målet är att börja speltesta under sommaren 2009.

//Flurtis

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag slungar ut en hel del idéer jag inte följer upp, men har i ett flertal år jobbat på ett projekt med ungefär samma fokus hela tiden. Att reglerna dumpats och gjorts om gör att man knappast kan peka på någon kontinuitet, men i deras nuvarande inkarnation har de tagits till speltest i Göteborg. Jag har insett att jag kommer få skriva om en hel del -- jag vill ha mer detaljer än vad det nuvarande systemet ger.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
"Jag har inte gjort något konstapeln. Rollspelet var såhär dött när jag kom!"

Sedan förra året har jag inte gjort något jag kan visa upp för eftervärlden, med undantag för illustrationerna till Haragada förstås. Och när jag tänker efter har jag layoutat om mina dogmaspel, buntat ihop dem till ett häfte och sålt några exemplar, också, men det är ju inget nytt, bara ompacketering av gamla saker.

En ny version av Millennium har aldrig varit närmare. Det finns ett regelsystem. Nu håller jag på och skriver lite andra texter. Det går stötvis. Ibland jobar jag på det, ibland inte. Utöver det sitter jag och funderar på en eller två moduler till Supergänget, och ett annat projekt som endast existerar som en halv A4-sida med anteckningar.

/tobias

krank

Går ondskans ärenden
Scriptura är hyfsat dött, mest för att jag inte spelleder det längre.

Evolutionens Barn är nästan klart - behöver speltesta lite och komplettera några texter och fixa en illustratör eller tre bara, så kan det tryckas sen.

Steampunk Chronicles har jag inte ens nån inspiration till längre.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sen förra uppdateringen har Bortom: Lögnens slöja kommit ut i butikerna och röstats fram till förra årets bästa rollspel.

Under året har det varit rätt hårt arbete med att få ut konventsberättelser (Tårarnas bägare, Den femte kolonnen och Den fjärde kolonnen). Jag har också arbetat på Visioner och fantasier, den första modulen till Bortom. Tanken är att erbjuda tips och möjligheter till såväl karaktärer, aktörer och berättare i en och samma bok. Hur bygger du egentligen en intressant karaktär och gör den färgstark? Vad bör du tänka på när du skapar en berättelse? Hur kan en berättelse förtäljas?

Samt, givetvis, hur ser berättelserna i Bortom ut? Vad är unikt för berättelser i Bortom? Där Lögnens slöja var öppet för alla sorters skräckgenrer presenterar Visioner och fantasier en mer egen stämning.

Annars har jag mest tankar kring olika settings istället för rollspel. En i nära framtiden (finns hintar om det för de som bryr sig att gräva djupt ned på forumet) som handlar om ett mänskligt uppvaknande. En som utspelar sig långt i framtiden och som berör tidsresor. Den brinnande kärnan i det är konsekvenserna av ens handlande. Är du nöjd med samhället och försöker bevara det eller tillhör du dem som vill förändra din samtid, genom att förändra det förflutna? Slutligen en långt tillbaka i tiden vilket bäst kan beskrivas som fantasy. I grunden kretsar det kring en stad där det finns tre olika berättelsenivåer beroende på vad man vill få ut av spelet. Fokuset ligger på intriger, dekadens och mänskligt förfall.

Jo, jag har också lite andra saker på lut som diskuterats men jag sitter med munkavel för det just nu.

ripperdoc

Myrmidon
Första gången jag deltar i denna tråd, om än inte första gången jag gör rollspel. Ångesten har nyligen förbytts i framåtanda och Neotech 3 har just börjat tuffa igång igen efter ett avbrott under sensommaren. Det är mycket på gång, och räknat i tecken så har vi så det räcker till ett par böcker :gremsmile: Nu är fokus framförallt på regler!

För er som är extra intresserade så skrev jag just om "current status" på N3-bloggen.

Mogger

Hipsteranka
Revolver är mitt nya projekt, och det går fort framåt.

Interzone (utan minne i framtiden) vilar lite, men kommer nog att använda samma system som Revolver, med lite förändringar.

Nebula (forma en ung fantasivärld med unga och svaga gudar) har jag inte pysslat med på länge. Vi får se vad det blir av det.

The Secret är dött, men kan väckas upp när som helst.

Arbetet med Zonen går sakta framåt. Har en del grejer på gång där.

Under 2009 hoppas jag kunna lulutrycka minst ett spel.

Big Marco

Läskig
Noir: Tre produkter är under produktion; Sandukar - Hoppets stad, Imperiet: Blod och Järn samt Efter midnatt men före gryningen. Planerat vara klara under 2009, 2010 och 2011.

Agent: Efter att ha kasserat massor av speliga system som i själva verket var coola brädspel men inte coolt rollspel så är många delar konceptmässigt klara. Mest nöjd är jag med agentskapandet, förräderi- och paranoia-mekanismen samt den urviktiga pacing-mekanismen (hela spelet bygger på pacing). Spelet skall bli tämligen kort och kompakt och på engelska.

Sedan lurar tankarna på ett modernt fantasyrollspel för samtiden, med ett Noir v2.0-regelverk (mer slimmat) som ger fokus på personliga berättelser samt en spelvänlig och intressant spelvärld. Men jag har inte orken just nu att få klart det hela.

neowyn

Swordsman
oj oj oj...
Jag har nog aldrig varit längre ifrån att skriva på mina projekt.

Med en 2 åring och ett hus så har året försvunnit svindlande fort och jag tror inte att det kommer bli bättre nästa år när det gäller färdigställandet av något material på rollspelssidan.
Men vad gör väll det jag har ju hela livet på mig... :)

Dimfrost

Special Circumstances
Under året har jag gjort klart Haragada (reglerna alltså; i övrigt var det ju en del andra pajsare som skrev det mesta) och uppföljningsreglerna i Natt över Haragada. Annars har det varit dåligt med rollspelsskapandet, egentligen. Jag har byggt ett par regelversioner av Pangaea men jag kommer att börja om från början igen (speltestning är bra saker). Det kommer nog att dröja innan jag kommer någonvart med det projektet. Kanske spelteststadium 2009.

Am Ende der Zeit (posthistoriskt rollspel om ett stycke av Tyskland som flyter i en kupa av drömglas i dimmorna vid tidens yttersta ände) skrev jag ett par sidor på, och det är just bara skrivande (samt layoutande, jagande av illustrationer och så vidare) som återstår, men det är jag å andra sidan inte så värst sugen på.

Bortom Babylon (urban fantasy, ontologisk subversion, transdimensionella konspirationer, 60-talsktiga superagenter) har jag inte gjort någonting alls på, egentligen: det är fortfarande en massa lösa tankar om saker som ska vara med, och hur reglerna borde funka, men inte mer än så.

Någon gång är det dags för en ny verison av Terone också, men den kommer säkert inte heller under 2009. Och jag har lite fler lösa idéer, typ Cthulhuapokalypsspelet som vi skrev en rapport om på krönikeforumet. I allmänhet har jag alltså inte något enstaka större projekt att jobba på, utan en massa smågrejer, som leder till att ingenting blir klart alls. Det är inte helt bra. Jag får nog ta tag i saker och ting snart.

Åh, en sak till som jag har åstadkommit: Den raljerande nanoapan lever igen (se signaturen), och det är jag väldigt nöjd med.

Krille

Super Moderator
Så här skrev jag för ett år sedan::

Krille said:
T10 version 2.0:
T10 version 2 nu uppe i version 2.3, och det känns som att det inte är många revisioner kvar innan jag är nöjd. Det är mest korr som görs inför 2.4.

Jag funderar på att lista en klase plugins som ett resurstillbehör, så att det finns lite verktyg att plocka från för att bygga just sitt spel.

Krille said:
Fimbulvinter: Ett BRP-baserad fornnördiskt fantasyspel i tiden strax före Ragnarök.
Det här ligger i frysboxen. En hel del av det kommer att ärvas in i andra projekt, men jag upplever att BRP har så många inneboende egenskaper som jag inte vill ha att jag har svårt att få ordning på det.

Krille said:
Biblioteket: Inte mycket gjort, utom det som jag får på köpet från T10 2.0. Jag sitter fortfarande fast i magisystemet, som vanligt.
Magisystemet verkar lossna lite, varpå problemfokus hamnade på biblioteksskapandet. Här kom John Wick med sin Dirty Dungeon, vilket prompt löste problemet. Det tecknades och skissades en aning, raser och gillen har benats ur, samt hur egenskaper fungerar. Biblioteksvärlden är en stor del av orsaken till att T10 version 2 har gått till 2.3.

Krille said:
Blå himmel: Speltestat. Flygstridssystemet och flygplansbyggarsystemet förkastades efter speltest, och istället blir det handlingspölssystemet från T10 2.0.
Återigen är det John Wick som kommer med vackra lösningar, den här gången för erfarenhet och kamratskap, som passade miljön som hand i handskep. Det tillsammans med lite tankar om plantering och skördande här på forumet har styrt upp en hel del om hur egenskaper ska fungera. Om det är något som läcker in i T10 version 2.4 så är det den biten.

Krille said:
Futura: Här har det skett mest, tack vare att jag kom på en idé med en mecenat som svar på frågan "vad gör man?", och det har i princip släppt lös arbetet.
På is.

Krille said:
GIRLS: GIRLS 2.0 håller på att skrivas, och jag kommer att bygga det på Supergängets regler. Förmodligen blir det i serieform det med. Jag har ett halvfärdigt manus på serien.
På is.

Krille said:
Kaijin: [...] Ståryn är att efter en bunt skolungdomar (rollpersonerna, som skapas speciellt för kampanjen) snubblar över ett fornfynd från Terra så blir de knutna till ett hemligt utvecklingsprojekt, precis lagom för att den lokala stjärnhopen plötsligt invaderas av en skoningslös, grym och överlägsen fiende. Huvudinspirationen kommer nog från Neon Genesis Evangelion och Världarnas Krig, och den kommer att använda sig av Förtvivlan-regeln. Kampanjen kommer nog speltestas inom inte allt för avlägsen framtid.
Så blev inte. Tiden tog slut.

Lite saker har utvecklats under tiden, mest i form av tankar kring den inbyggda kampanjen. Regelmässigt så kom bonus- och begränsningspölar till på grund av Kaijin, och det slank in i T10 version 2.

En stor orsak till att Kaijin bromsade in var att jag plötsligt fick för mig att det skulle vara en manga och en regelbok och en världsbok samtidigt, med små seriesnuttar som driver ståryn framåt i ett narrativ med regelsektioner emellan som förklarar hur man sköter motsvarande moment i reglerna. Problemet med det är att det tar förhejjans mycket tid.

Förmodligen blir jag tvungen att backa det beslutet och göra en mer konventionell regelbok om Kaijin över huvud taget ska bli klart.

Krille said:
Raketkommandot: En miljö till Parallell Worlds. Krutet har mest legat på att bygga om PWs regler till något som ger utrymme till spelarval, och det systemet har speltestats och ska stramas upp.
Förmodligen dött. Det kan komma upp igen om något annat blir klart. Men reglerna jag byggde till PW blev det som sparkade igång T10 version 2, så det var ju inte helt bortkastat.

Krille said:
Lemuria-journalen #2: Det är synd att Lemuria inte blev mer än det blev, så jag har börjat skriva lite på ett andra nummer av Lemuria-journalen. Det är än så länge i synopsis-stadiet och har lååååång väg kvar.
Förmodligen dött. Tiden tog slut.

---

Ett nytt projekt har tillkommit: Västmark 4. Den enskilt största skillnaden mellan Västmark 3 och 4 är än så länge att Västmark 4 utspelar sig ca 270 år innan Västmark 3, i början på 900-talet då Västmark var ett av ett skitlass saxiska kungadömen och innan normanderna började drälla in. Det är en kraftfull retcon av Västmarks historia, och en som faktiskt behövs.

Det blir förmodligen en blandning mellan T10 version 2 och Västmarks originalregler. Det har ett helt nytt magisystem, som delvis utvecklades genom Fimbulvinter. Över huvud taget finns det många tankar i Västmark 4 som ärvdes från Fimbulvinter, till exemepel ätt- och gårdsregler. Som det är nu så känns det som att Västmark 4 ligger någonstans mellan Västmark 3 och Fimbulvinter, för närvarande närmare Västmark 3 än Fimbulvinter, men Fimbulvinter drar och sliter åt sitt håll. Fan vet om inte Västmark 4 kommer få lite ragnarök över sig. Det kan det behöva.

krank

Går ondskans ärenden
En sak till...

Omega, mitt hjärtebarn, är i princip dött. Restewr av det används ibland i mindre regelklur som t.ex det jag använder till CoC just nu.

Planen är att under det närmaste året omvandla det till ett djupimmersionistiskt system med fokus på "snabbt, enkelt, trovärdigt och framförallt dolt".

Ram

Skev
Jag är nu uppe i cirka 300 sidor på ett ännu ej namngivet spel i steampunk/industrialiseringsmiljö med vissa magiska/kraftkoncentrerade drag. Har ungefär lika mycket till kvar att skriva innan det är dags för reduktion, layout, bilder och annat. Beräknant färdigställandedatum: 2011-08-14. =/