Så här skrev jag
för ett år sedan::
Krille said:
T10 version 2 nu uppe i version 2.3, och det känns som att det inte är många revisioner kvar innan jag är nöjd. Det är mest korr som görs inför 2.4.
Jag funderar på att lista en klase plugins som ett resurstillbehör, så att det finns lite verktyg att plocka från för att bygga just sitt spel.
Krille said:
Fimbulvinter: Ett BRP-baserad fornnördiskt fantasyspel i tiden strax före Ragnarök.
Det här ligger i frysboxen. En hel del av det kommer att ärvas in i andra projekt, men jag upplever att BRP har så många inneboende egenskaper som jag inte vill ha att jag har svårt att få ordning på det.
Krille said:
Biblioteket: Inte mycket gjort, utom det som jag får på köpet från T10 2.0. Jag sitter fortfarande fast i magisystemet, som vanligt.
Magisystemet verkar lossna lite, varpå problemfokus hamnade på biblioteksskapandet. Här kom John Wick med sin
Dirty Dungeon, vilket prompt löste problemet. Det tecknades och skissades en aning, raser och gillen har benats ur, samt hur egenskaper fungerar. Biblioteksvärlden är en stor del av orsaken till att T10 version 2 har gått till 2.3.
Krille said:
Blå himmel: Speltestat. Flygstridssystemet och flygplansbyggarsystemet förkastades efter speltest, och istället blir det handlingspölssystemet från T10 2.0.
Återigen är det John Wick som kommer med vackra lösningar, den här gången för
erfarenhet och kamratskap, som passade miljön som hand i handskep. Det tillsammans med lite tankar om plantering och skördande här på forumet har styrt upp en hel del om hur egenskaper ska fungera. Om det är något som läcker in i T10 version 2.4 så är det den biten.
Krille said:
Futura: Här har det skett mest, tack vare att jag kom på en idé med en mecenat som svar på frågan "vad gör man?", och det har i princip släppt lös arbetet.
På is.
Krille said:
GIRLS: GIRLS 2.0 håller på att skrivas, och jag kommer att bygga det på Supergängets regler. Förmodligen blir det i serieform det med. Jag har ett halvfärdigt manus på serien.
På is.
Krille said:
Kaijin: [...] Ståryn är att efter en bunt skolungdomar (rollpersonerna, som skapas speciellt för kampanjen) snubblar över ett fornfynd från Terra så blir de knutna till ett hemligt utvecklingsprojekt, precis lagom för att den lokala stjärnhopen plötsligt invaderas av en skoningslös, grym och överlägsen fiende. Huvudinspirationen kommer nog från Neon Genesis Evangelion och Världarnas Krig, och den kommer att använda sig av Förtvivlan-regeln. Kampanjen kommer nog speltestas inom inte allt för avlägsen framtid.
Så blev inte. Tiden tog slut.
Lite saker har utvecklats under tiden, mest i form av tankar kring den inbyggda kampanjen. Regelmässigt så kom bonus- och begränsningspölar till på grund av Kaijin, och det slank in i T10 version 2.
En stor orsak till att Kaijin bromsade in var att jag plötsligt fick för mig att det skulle vara en manga och en regelbok och en världsbok samtidigt, med små seriesnuttar som driver ståryn framåt i ett narrativ med regelsektioner emellan som förklarar hur man sköter motsvarande moment i reglerna. Problemet med det är att det tar förhejjans mycket tid.
Förmodligen blir jag tvungen att backa det beslutet och göra en mer konventionell regelbok om Kaijin över huvud taget ska bli klart.
Krille said:
Raketkommandot: En miljö till Parallell Worlds. Krutet har mest legat på att bygga om PWs regler till något som ger utrymme till spelarval, och det systemet har speltestats och ska stramas upp.
Förmodligen dött. Det kan komma upp igen om något annat blir klart. Men reglerna jag byggde till PW blev det som sparkade igång T10 version 2, så det var ju inte helt bortkastat.
Krille said:
Lemuria-journalen #2: Det är synd att Lemuria inte blev mer än det blev, så jag har börjat skriva lite på ett andra nummer av Lemuria-journalen. Det är än så länge i synopsis-stadiet och har lååååång väg kvar.
Förmodligen dött. Tiden tog slut.
---
Ett nytt projekt har tillkommit:
Västmark 4. Den enskilt största skillnaden mellan Västmark 3 och 4 är än så länge att Västmark 4 utspelar sig ca 270 år innan Västmark 3, i början på 900-talet då Västmark var ett av ett skitlass saxiska kungadömen och innan normanderna började drälla in. Det är en kraftfull retcon av Västmarks historia, och en som faktiskt behövs.
Det blir förmodligen en blandning mellan T10 version 2 och Västmarks originalregler. Det har ett helt nytt magisystem, som delvis utvecklades genom Fimbulvinter. Över huvud taget finns det många tankar i Västmark 4 som ärvdes från Fimbulvinter, till exemepel ätt- och gårdsregler. Som det är nu så känns det som att Västmark 4 ligger någonstans mellan Västmark 3 och Fimbulvinter, för närvarande närmare Västmark 3 än Fimbulvinter, men Fimbulvinter drar och sliter åt sitt håll. Fan vet om inte Västmark 4 kommer få lite ragnarök över sig. Det kan det behöva.