Blå Himmel: Blå Himmel är nära slutprodukt. Det finns en grov layout. Den behöver illustrationer och en massa finlir. Det behövs ett omslag. Sen kan jag passa den till Lulu och få den tryckt.
Naturligtvis har jag fått lite kalla fötter kring handlingspoängssystemet. Inte som att det ska ut, utan att jag ska delvis backa tillbaka så att det kommer in extrapotter igen, istället för bara handlingspott, egopott och kamratpott. En form av kritik som jag har fått är nämligen att flygmaskiner inte känns tillräckligt distinkta efter att extrapotterna försvann och ersattes med egenskaper. Och nu har jag fått en idé om delvis tillbakagång till extrapotter, men med egenskaps-egenskaper i sig. Det är ju typiskt att man kommer på den förändringen efter grovlayout.
Oh well, det måste speltestas.
Järn: Järn är ännu närmare en slutprodukt. Det finns en layout med ungefär hälften av illustrationerna. Den andra hälften ska göras och sättas, med tillhörande finlir. Omslagsillustrationen är nästan klar, och sen ska omslaget designas. Sen kan den gå i tryck.
Jag skulle vilja ha lite mer illustrationer, närmare bestämt fem kapitelhuvuden. Men då kommer jag nog spräcka budgeten. Om det blir en crowdfunder så skulle jag ha kapitelhuvudena som bonusmål, men då kommer jag förmodligen att missa möjligheten att släppa Järn på GothCon (vilket är min målsättning men ABSOLUT INTE ett löfte).
Jag har också börjat samla ihop dokument och resurser som kan användas till en officiell spelvärld till Järn. Järn funkar ju annars så att spelgruppen bygger sin egna värld (eller en bit av den) när man skapar rollpersonerna. Men eftersom en spelvärld har önskats, och jag har tillräckligt mycket coola gamla och oanvända idéer så funderar jag på att pussla ihop dem till en officiell spelvärld.
20 000 Världars Förbund: Mitt episka politiska galax-rymdsåpa-spel är på regelskisstadiet, men borde hyfsat snart kunna gå i speltest. Speltest-dokumentet kommer inte att vara särskilt vackert: det kommer att vara en klase nästlade punktlistor som specar upp definitioner och procedurer, helt utan någon form av stämningstext utöver ett utkast till baksidesblurb. Och just nu finns ingen världs-information alls, delvis för att det inte behövs.