Nekromanti Framstegsrapport?

Krille

Super Moderator
På det gamla forumet så brukade jag då och då (ca ett års mellanrum, plus minus ett tag) fråga om hur det går med alla era spelskaparprojekt. Och det var länge sedan nu, så...

...hur går det med era spelskaparprojekt?

Mogger

Hipsteranka
Ja, för en gång skull ser jag ljuset i en tunnel på riktigt!

The Fog of War
Layout påbörjad, och efter det vet jag inte riktigt vad som händer, men Spindelkonungens förlag kommer att ge ut det. Så jag antar att spelet kommer att finnas att köpa innan sommaren?

Revolver
Fattas en jäkla massa text, men systemet är färdigt. Speltestat och allt. Det återstår bara ork och tid... Förhoppningsvis kan jag få en kick av att blir klar med TFoW.

Zonen
Är i princip klart, så jag får väl ta och layouta det med.

Daemon
Jag har en liten plan på att bevisa att det går att skriva ett bra och begripligt spel på under 10 sidor, men värld och allt. Inkl. ett äventyr! Jag tror att det ska funka. Systemet är klart, men jag klurar lite på formalia, och ska fixa klart kartorna som ska med.

Horisont
Ja, ganska svalt intresse från min sida. Får se om jag plockar upp den bollen igen.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nu känns det fantastiskt förmätet av mig att tro att jag har nån som helst rätt att posta i den här tråden men Ey! Alla måste väl börja nånstans, eller hur?

Svarta Tåg ligger fortfarande och pyr och just nu lutar det åt nån slags brädspel/rollspel-hybrid där man har en karta med noder och allt börjar med att man liksom fyller kartan med olika settlements, fortifikationer, fabriker, skogar och annat. Därefter skapar man en uppsjö karaktärer, soldater, ledare och annat folk som befolkar de områden man satt ut.

Det ska finnas tre fraktioner som krigar om herraväldet, Människorna, Maskinerna och Naturen.

Sen tänker jag mig två faser i spelet. Dels att man taktiskt på kartan flyttar trupper, grupperar, suppliar, förstärker och har sig, och sen finns det en fas där man liksom zoomar in på områden och rollspelar med de karaktärer som finns där. Hur detta inzoomande går påverkar den "stora" fasen eller vad man ska säga. Jag har ännu inte bestämt om man ska kunna välja fraktion eller om man helt enkelt är människor.

Å andra sidan har Svarta Tåg bytt stil och inriktning hur ofta som helst.

Krille

Super Moderator
Ape of Wrath;n63265 said:
Nu känns det fantastiskt förmätet av mig att tro att jag har nån som helst rätt att posta i den här tråden men Ey! Alla måste väl börja nånstans, eller hur?
Har du ett projekt? Dåså! Posta, för fan!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skickade över manuset till Sci-Fi! till Saga Games för någon månad sedan.

Fria Ligan har bett mitt göra två zonsektorer till Genlab Alpha; de ska bli klara under den närmsta veckan om allt flyter.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här frågan vill jag egentligen inte svara på, men...

...Gängmodulen till Rotsystem är textmässigt (lågt räknat) 80% klar och jag har fått in de köpe-illustrationer jag kommer att ha med. Kvarstår gör (högt räknat) 20% av texten samt några kartor jag tänkte göra själv. Jag borde ha kommit längre. Ska försöka jobba mer den närmaste veckan och skärpa mig.

...Utforskningsmodulen till Rotsystem är fortfarande mest en skiss. En ganska bra skiss, men ändå.

...Den första kampanjmodulen till Rotsystems "huvudkampanj" är fortfarande alldeles för skissartad och jag har inte rört vid den på flera månader.

...Scriptura vet jag fortfarande inte riktigt hur jag vill gå vidare med.

...Mitt icke namngivna fantasyspel är fortfarande mest en halvt osammanhängande grupp idéer.

...Mitt drömodyssé/garderobsvärlds-spel är fortfarande mest en ganska sammanhängande grupp idéer.

...Mitt rymdspel RYMD har börjat fläska på sig men är även det mest en grupp idéer.

...Mitt regelsystem till Eclipse Phase är stolpat och behöver mest listor med cybernetik och sådant samt att jag fläskar ut texten och layoutar.

Ähum, vad har jag mer...

...Mina två tilltänkta moduler till >Human är knappt ens påbörjade, även om jag börjar greppa den generella formen och i princip har bestämt mig för att bygga den sista kampanjmodulen först, för att vara säker på att det blir nå't av, och skriva "mittenmodulen" senare.

...Andra utgåvan av Null State, med det lite förvirrande interna namnet "v4", är redo att layoutas så snart jag hittat bilder att ersätta Ronnys med. De har en del eventuell copyrightproblematik är och hursomhelst inte CC-licensierade, därför behöver de bytas ut.

...Den engelska översättningen av Null State ligger hos min favoritkorrekturläsare just nu, och väntar på tid att bli läst. Layoutas ihop med ovan nämnda andra utgåva och ges troligen ut via Dreamscarred Press om de nu inte tröttnar och drar sig ur...

Arfert

Facit
Knåpar på nyreleasen av Saga med material från Debracy och Fenix bland annat. En fet samlingsbok med fokus på Culture Gaming.

Håller på med nästa edition av Fantasy!, till den ska även släppas en kampanjmodul – Underjorden – som Krille skrivit, samt andra saker. En piratgrej till exempel.

Sedan har vi Mekanurgs SciFi!, som ska ut i år, texten är klar. Och äventyr till Svenska kulter.

Dessutom kommer SagaGames fortsätta att stödja det fantastiska rollspelet Äventyr. Har idéer där.

2015 kommer bli ett intensivt år, om jag få ha hälsan i behåll.

Zorbeltuss

Hero
Mitt rollspel Genvägen går bakåt, inte bakåt som i jag har rivit upp saker som var dåliga utan, jag har inte haft ork att arbeta på det på så länge så jag har börjat glömma bort saker och tappa bort materialet. Jag vill fortfarande göra något med detså jag tänker inte sätta punkt än, men om det dröjer ett år till innan jag får orken tillbaka kommer det nog bli så.

/Luna Lovegood

Caligo

Swashbuckler
QuestCore (generiskt RPG) ligger i nån slags releasefas och skall layoutas och göras Kickstarter av lagom till GothCon. I samband med släpp av själva systemet skall även släppas ett förenklat fantasyspel (StormRing) med QuestCore-systemet.
Letar även illustratörer till QuestCore...

Kartprojektet utan namn som jag skall dra igång ganska snart blir massa dungeonkartor/borgkartor. Kanke "A Dungeon a Day"? :)

Age of adventure (typ klassiskt brädspel) letar jag illustratör (och delvis finansiering) till så det ligger lite på is.

I övrigt. Tja. En hårddiskkrasch och min stroke i höstas har ställt till det med rollspelsmakandet...

Dilandau

Myrmidon
Min idé om en podd där jag varje vecka samtalar med en rollspelare - eller någon som någon gång i sitt liv spelat rollspel - har kommit så långt att jag har en domän: http://deovergivnasarme.se/

Nästa steg i projektet är väl att höra runt bland rollspelare och fd rollspelare om någon är intresserad av att vara med.

gorillotaur;n63355 said:
Min idé om en podd där jag varje vecka samtalar med en rollspelare - eller någon som någon gång i sitt liv spelat rollspel - har kommit så långt att jag har en domän: http://deovergivnasarme.se/

Nästa steg i projektet är väl att höra runt bland rollspelare och fd rollspelare om någon är intresserad av att vara med.

Cool idé och grymt namn! :)

.113

Swashbuckler
Det beror lite på hur man ser det med tanke på att vi istället för att köra mitt system kör 5th edition som jag nu dessutom husreglar så det närmar sig mitt istället.. Så.. Jag har ingen aning :p Kan hända att det blir en kampanjvärld med husregler till d&d 5th istället.. Blev såpass nöjd med det systemet att jag känner att med 3 barn så får det duga ;)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert;n63313 said:
Knåpar på nyreleasen av Saga med material från Debracy och Fenix bland annat. En fet samlingsbok med fokus på Culture Gaming.
Ja just. Jag som tänkte ”Skönt att man inte har dragit på sig nåt sånt”, men det var ju lögn. XD

Så: en del ompaketerat från Nor Bannog och en del nyskrivet som ska in i nya grundboken. Svårt att uppskatta hur klart det är procentuellt, men målet är att kunna leverera det sista ganska snart.

Projektet med Lysander Chrysantos försvunna formelsamling (en lite annorlunda magibok till Saga) har legat länge men är alltjämt inte bortglömt. Vore roligt om jag kunde hitta lite ro att plocka fram det i år, kanske till hösten.

Jag har inte ändrat på reglerna till Bläck sen 2012. Om jag skulle orka skriva ner dem kanske jag skulle kunna ge ut det på nåt vis.

Krille

Super Moderator
Blå Himmel: Blå Himmel är nära slutprodukt. Det finns en grov layout. Den behöver illustrationer och en massa finlir. Det behövs ett omslag. Sen kan jag passa den till Lulu och få den tryckt.

Naturligtvis har jag fått lite kalla fötter kring handlingspoängssystemet. Inte som att det ska ut, utan att jag ska delvis backa tillbaka så att det kommer in extrapotter igen, istället för bara handlingspott, egopott och kamratpott. En form av kritik som jag har fått är nämligen att flygmaskiner inte känns tillräckligt distinkta efter att extrapotterna försvann och ersattes med egenskaper. Och nu har jag fått en idé om delvis tillbakagång till extrapotter, men med egenskaps-egenskaper i sig. Det är ju typiskt att man kommer på den förändringen efter grovlayout.

Oh well, det måste speltestas.

Järn: Järn är ännu närmare en slutprodukt. Det finns en layout med ungefär hälften av illustrationerna. Den andra hälften ska göras och sättas, med tillhörande finlir. Omslagsillustrationen är nästan klar, och sen ska omslaget designas. Sen kan den gå i tryck.

Jag skulle vilja ha lite mer illustrationer, närmare bestämt fem kapitelhuvuden. Men då kommer jag nog spräcka budgeten. Om det blir en crowdfunder så skulle jag ha kapitelhuvudena som bonusmål, men då kommer jag förmodligen att missa möjligheten att släppa Järn på GothCon (vilket är min målsättning men ABSOLUT INTE ett löfte).

Jag har också börjat samla ihop dokument och resurser som kan användas till en officiell spelvärld till Järn. Järn funkar ju annars så att spelgruppen bygger sin egna värld (eller en bit av den) när man skapar rollpersonerna. Men eftersom en spelvärld har önskats, och jag har tillräckligt mycket coola gamla och oanvända idéer så funderar jag på att pussla ihop dem till en officiell spelvärld.

20 000 Världars Förbund: Mitt episka politiska galax-rymdsåpa-spel är på regelskisstadiet, men borde hyfsat snart kunna gå i speltest. Speltest-dokumentet kommer inte att vara särskilt vackert: det kommer att vara en klase nästlade punktlistor som specar upp definitioner och procedurer, helt utan någon form av stämningstext utöver ett utkast till baksidesblurb. Och just nu finns ingen världs-information alls, delvis för att det inte behövs.

obak

Hero
SystemA har omarbetats ett par gånger redan, mest för att jag har problem med att få matematiken att gå ihop, vill gärna bygga ett system där man bara kan plugga in vilket vapen/tillhygge som hellst och få ut bra speldata. Har fräck tjuvkikat på diverse olika spel och snor vilt bra idéer från alla tänkbara källor.

Mutanten

Hero
Jag har postat en tråd om ett posapokalyptiskt skräckfantasyrollspel som jag kallar De tusen öarnas rike. Dessutom har jag tänkt tanken att det kanske skulle vara häftigt med ett svenskt rollspel som bygger på det svenska "deckarundret" och Gumshoe-spelsystemet kombinerat med gamla spökhistorier och historiska händelser i Sverige. Typ mördaren visar sig vara ett spöke av en man som var karolinersoldat i livet och som hämnas den släkt som tog över hans gård (och fru) när han var fånge i Sibirien. I Sibirien låg han fastfrusen under jord i några hundra år ända till växthuseffekten gjorde att tjälen gick ur marken och han lyckades gräva sig upp och ta sig tillbaka till Sverige.

Efter att ha tänkt så här mycket så blev jag helt matt och blev tvungen att pausa spelutvecklingen. Så framstegsrapporten blev en bakslagsrapport.

Rickard

Urverk speldesign
This is Pulp
Det finns stunder att värna om. Vänskap. Gemenskap. Minnen.
Skapa dessa genom att vara med om ett äventyr tillsammans.
Ett spel där vi genomgår faror och känner den spänning som vi kan uppleva på film.

This is Pulp har haft runt hundra speltestare vid detta lag. Spelet är i princip klart, men jag har varit tvungen att skriva två andra spel för att lära mig ett nytt sätt att förmedla rollspel. Detta för att det skiljer sig väldigt mycket från andra typer av rollspel, nämligen att det tar lika lång tid att spela ett tillfälle som att se på film från det att spelledaren läser reglerna till det att epilogen blir berättad.

Jag har också sett till att under två år etablera mig på engelska forum och på Google plus.

Det som är kvar är externa speltester, textredigering, korrekturläsning och slutligen måste jag hitta någon billig frakt innan jag beställer delar från Spielmaterial.de och skapar en Kickstarter.

Snow

Swashbuckler
Oriak
Grundboken är ganska klar. Det saknas illustrationer (de flesta gör jag själv). Det ska arbetas igenom lite mer och speltestas lite mer.
Ett äventyr håller på att skrivas på och ett antal till ligger på synopsisstadie. Det finns ganska blandade äventyr, från mysterium till deckaräventyr till grottkräl.
Ett antal artiklar med allehanda olika material ligger som texter och kommer att släppas efterhand. Extra regler, mer varelser, personer platser etc.

Det lutar åt att jag trycker upp ca 30x av grundboken för egna pengar inom några månader. Sen ska jag försöka kontakt någon speltidning och skicka iväg några recensionsexemplar.

Jag har speltestat en hel del med nybakade rollpersoner. Ska försöka få till ett lite längre för att se hur reglerna håller på högre nivå, med höga färdigheter och många förmågor.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lorder och Lodisar

Ni har alla äventyrat, ni har alla upplevt glansdagarna och ni vet hur det slutar för er hjälte.
....Hjälten red iväg mot solnedgången och levde lycklig i alla sina dagar.

Men är det sanningen?
Upplev [LoL] och sanningen kommer att kastas i ansiktet på dig!

Lorder och Lodisar har haft en enorm mängd pöbelhanar som speltestare vid detta lag. Det är numera ett spelbart rollspel, inte en samling avföring som random kastas på spelarna. Jag har varit tvungen penetrera djupare inom mig för att förmedla detta rollspel. Pöbelhanar, Vimes och standard pöbel var nyckeln för att hitta de sista guldkornen av skit och dekadens. Lorder och Lodisar skiljer sig väldigt mycket från andra typer av rollspel, nämligen att du orkar spela lika lång tid per tillfälle som det tar att se på en film. Tiden räknat efter karaktärsdegenereringen då så klart och den tar ett flertal timmar.

LoL-Productions har också sett till att under fyra års tid etablera en form av djup såsighet så att slutprodukten inte kan släppas förens alla är redo.

Det som är kvar är textredigering, korrekturläsning, lyout och tillverkning av penisfodral innan en kickstarter rullar igång för att möjliggöra släppet av Den bästa skit som kommit ur rollspelssveriges rövhål på åratal!

Attachments