Nekromanti Framtiden för rollspel.nu

Basenanji

Postd20modernist
Jaha, nu kommer alltså siten gå ned på fredag eller så.
Och den kommer kosta i framtiden.

Vad tycker vi om det?

Jag vill gärna hålla liv i den här communityn och är beredd att gå in med pengar för att göra detta möjligt.

Jag spekulerade om en kostnad på 5000:-/år. Därför undrar jag hur man skulle kunna göra det ekonomiskt möjligt att fortsätta rollspel.nu.

Jag kan tänka mig att dels sponsra, men dels köpa reklamplats. Tror ni att andra kan tänka sig att göra detta?

Vad säger ni andra?

/Basse

!Paxen

Swashbuckler
Har hela tiden tänkt sponsra, men när man väl får pengarna så är det så mycket som ska betalas så att man känner att man inte har råd med det. Suck.

Anyhoo, reklamplats är väl helt okej, men vad snackar vi om för reklam? En liten ruta, nånstans? Något stort bolag a la Telia, tele2? Eller några små företag?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag kan tänka mig att gå in och sponsra sidan som privatperson.

Har jag helt missat!

jaha, så vad kommer det att kosta? och varför? Om reklam är en lösning så upp med reklamen!! Who cares?

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror den bästa lösningen är att göra som ex Svenska Magic och skapa en ideell förening som driver det hela. Pengar skulle då säkerligen inte vara något problem (med tanke på att det nog hänger en hel hög ungdomar här) och jag har svårt att tro att folk skulle engagera sig mindre bara för att det blev mer demokratiskt.

Men det är klart det ständiga argumentet "Forumet är ingen demokrati vi gör som vi vill" skulle förstås sluta fungera, så jag tror inte att nuvarnde ledning är speciellt intresserad av en sådan lösning.

Och så länge det fungerar ändå så ser jag väl inga problem med det, reklam skulle jag dock ad-blocka bort direkt (eller ok om det bara var reklam från svenska rollspelsförläggare skulle den nog få vara kvar men jag antar att vi skulle ha reklam från folk som kunde betala för det :gremwink:.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Gardener, vad tror du kostnaden skulle bli för att hålla liv i wrnu per år?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Basenanji said:
Jag kan tänka mig att dels sponsra, men dels köpa reklamplats. Tror ni att andra kan tänka sig att göra detta?
Jag skulle köpa annonsplats för mina spel, om priset inte var orimligt.

Sedan skulle jag adblocka bort min egen, och andras, reklam.

=)

Tempelhand

Veteran
Sponsring låter intressant. Kanske SF-bokhandeln är intresserade. Skulle även kunna tänka mig sponsring via olika privata föreningar jag själv är med i. Men först vore det bra att veta hur många som är anslutna till rollspel.nu , hur många olika personer som besöker sajten, osv.

Arfert

Facit
Jag kan tänka mig att köpa reklamplats... och det tycker jag de andra "rollspelsföretagen" också borde göra. Eftersom den här samlingsplatsen behövs.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag köper (med största sannolikhet) reklamplats om det finns någon till salu.

/tobias

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag som är en ny brukare av detta forum, och fortfarande endast en "vapenbärare" skulle kunna tänka mig att köpa mig ett mer tilltalande epitet så som Ostman eller liknande.

Kan också tänkta mig gå in som nån form av sponsor till det hela mest för att jag gillar att sitta här och läsa, och man lär sig mycket nytt som Eon-noob.

Storuggla

Champion
"Jag som är en ny brukare av detta forum, och fortfarande endast en "vapenbärare" skulle kunna tänka mig att köpa mig ett mer tilltalande epitet så som Ostman eller liknande."

Kan du inte bara skriva in Ostman som personlig titel i din profil? Och spara pengar, som du kan köpa kokt med bröd för?

Storuggla, sponsring är ju fint men...

Patrick Bateman

Warrior
Förutom sponsring tycker jag man borde ha ett system för donationer - kopplat till någon form av "belöningssystem" med ikoner etc. Dvs alla som gett X kr får en liten silverstjärna bredvid sitt namn. Men för att trigga tävlingsinstinkten och generositeten har man ett graderingssystem beroende på donationens storlek. Om man gett X kr får man en silverstjärna, om man gett Y kr blir det en guldstjärna osv. Dessutom kan man koppla koppla titlar till belöningen, typ "Wrnus försvarare" eller "Champion of wrnu". Återigen baserat på mängden donerade pengar. Lägger jag 10 kr på ett år får jag bara titeln "Peon of wrnu" men om jag lägger 500 kr får jag titeln "Glorious champion and almighty defender of wrnu".

Det här är skrivet med glimten i ögat. Men jag tror på fullt allvar att donationer kopplat till en belöningssystem verkligen skulle kunna fungera. Forumet består av spelintresserade som (nästan*) alla tycker det är kul att levla en karaktär. Var vore då bättre än att kunna "levla" sina donationer med ökade summor.

* Icke trad-spelare får koppla sina donationer till någon Belief eller liknande. :gremwink:

Edit: stavfel

Konrad Konvalj

Myrmidon
Storuggla said:
"Jag som är en ny brukare av detta forum, och fortfarande endast en "vapenbärare" skulle kunna tänka mig att köpa mig ett mer tilltalande epitet så som Ostman eller liknande."

Kan du inte bara skriva in Ostman som personlig titel i din profil? Och spara pengar, som du kan köpa kokt med bröd för?

Storuggla, sponsring är ju fint men...
Jag vill förtjäna mitt nobla epitet Ostman eller liknande så ett graderingssystem för sponsorer låter ju väldigt fräckt. Jag kommer att skänka mina guldpäningar till forumet för dess överlevnad oavsätt om jag förtjänar en silverstjärna eller ett epitet så som Lord Konrad Konvalj av Ost.

Johan K

Gammal & dryg
Vad har jag misat nu?

Känns som jag missat nått fundamentalt här!?!
Skall siten stängas ner?

Max Raven

T12-kultist
Som första åtgärd - borde det inte finnas någon form av "bidrag"s-knapp, t ex uppe i högra hörnet bland Artiklar, Forumlista FAQ etc?

Gärna paypal-version för min del, men en enkel info-sida som gav lite info om siten och vad man kan göra för att försäkra dess fortsatta funktion.

Jag skulle gärna bidra med lite pengar men kan av någon outgrundlig anledning inte hitta något sätt att göra det på enkelt.

Bara en tanke att det skulle hjälpa, liksom.

Wilmer

Hero
Kan man inte göra en Sverokförening och låta medlemskap på forumet vara lika med medlemskap i föreningen?