Nekromanti Framtiden här...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Absolut jättehäftigt utalande på Neotech forumet fick mig att skriva detta inlägg.... nähä. Snarare en rolig tanke som slog mig nu med morgonens nyheter.

Dator och internetuppkoppling skall ingå i var mans rättighet. Jo om vi ska tro dagens nyhet i alla fall. Då skall det beaktas att i varje människas socialbidragstillgångar (eller hur dem uttryckte det) så ska man ha tillgång till ovanstående.

Ett par frågor infinner sig för mig personligen:
Tv skall tydligen vara berättigat i hushållet, för mig är det en lyx och inte en livsnödvändighet. Dessutom ska man ha råd med tv-licensen genom socbidraget. Hur då?
Dator och internetuppkoppling kan man visserligen smita undan tämligen billigt, men hur klarar man telefonkostnaderna?

Jag säger då det, är det så här framtiden kommer se ut? Tv, dator och nätet är viktigare än mat, kläder och husrum? :gremsmile:

Inte ser det ut så i de spel jag spelar. I Neotech har vi slängt in slum och ghettostäder... detsamma kan uppsökas i övriga spel och verkligheten likaväl. Sociala myndigheter lyser där med sin frånvaro... hm, hur ser egentligen framtiden ut?

Känner mig smått pessimistisk... :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Jag säger då det, är det så här framtiden kommer se ut? Tv, dator och nätet är viktigare än mat, kläder och husrum?
Har inte hemelektronik alltid haft högst prioritet???

Johan K

Gammal & dryg
På ett sätt så vore det ju gansak kul att se hur det skulle se ut i framtiden...
Skulle säkerligen misstänka att det finns en hel del mysko saker & att datorer & sådant är mer vardagsmat än vad det är nu...
Skyulle åxå vara intressant & se hur typ spel som N2 skulle liknar framtiden elelr ej..

/ Johan K, som strax skall lira rollspel...

kefka

Hero
Har inte hemelektronik alltid haft högst prioritet???
Sjukvård och medicin, har väl jefligt hög prioritet när man blir illa däran. Fast det är kanske först då man ger den hög prioritet.

Eksem

Champion
Internetuppkoppling är ovärdeligt för socialbidragstagare av flera orsaker:

1. Det är lättare att söka jobb och hålla kontakt med socialbidragskontoret.

2. Att vara arbetslös innebär ofta att man förlorar mycket social kontakt vilket åtminstone delvis kan uppvägas av chatrum och communities.

Det är alltså kanske ett indirekt sätt att öka tillgång till mat, kläder och husrum. Men det är ju bara jag som spekulerar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Yupp det är när man behöver det som det prioriteras. Tyvärr är det ibland för sent då, eller så har man inte råd med det. Menar har ju varit en del skriverier om att många inte har råd att gå till tandläkaren...

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Har kamrater som inte har TV. De har valt det själva, men möts alltid av lika stor förvåning när TV-kontrollant ringer på dörren och påpekar att vännerna inte har anmält TV-innehav...

Så jo, TV räknas mer eller mindre in i existensminimum.Men Om man lever på socialbidrag så bör man nog inte direkt ha allt för mycket kapialvaror om man säger så.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Hade tänkt att svara igår men forumet kraschade precis när jag postade mitt svar.. Tur att jag har för vana att först skriva i Notepad.. Annars hade allt gått förlorat..

"Dator och internetuppkoppling kan man visserligen smita undan tämligen billigt, men hur klarar man telefonkostnaderna?"
Man ringer via bredbandet.. Jag tror allt fler och fler uppgifter kommer bli en klumpsumma som återkommer varje månad istället för att man ska behöva betala till 10 olika företag vid månadens slut.. Så borde man även utforma köplistorna i sf-spel.. Alltså så att man inte köper en sak och har den hela tiden, utan istället hyr allting och betalar en månadskostnad för sin levnadsstandard.. Uteliggare betalar inget (men har inga rättigheter) och storknösar betalar belopp som betår av sexsiffriga belopp..

"Dator och internetuppkoppling skall ingå i var mans rättighet. Jo om vi ska tro dagens nyhet i alla fall /.../ är det så här framtiden kommer se ut? Tv, dator och nätet är viktigare än mat, kläder och husrum?"
Du missförstår.. Dator och internetuppkoppling ska kunna fås av alla, om de kan betala för det.. Det är dagens politikers måtto.. Man vill gärna glömma bort hemlösa i Sverige..

"Inte ser det ut så i de spel jag spelar. I Neotech har vi slängt in slum och ghettostäder... detsamma kan uppsökas i övriga spel och verkligheten likaväl. Sociala myndigheter lyser där med sin frånvaro..."
Sådär ser väl allas cyberpunkspel ut? Olika drag i samhället är draget till sina extremer.. Företag har tagit över allt, slummen är bred och orättvisan stor..

"hm, hur ser egentligen framtiden ut?"
Får jag drista mig till en chansning? Beroende på hur politikerna segar sig med beslut (genmanipulering kommer exempelvis vara mer tillåtet i framtiden när alla vant sig vid det) så kommer vi förr eller senare att hamna i en framtid där de flestas förutsägningar om framtidens samhälle faktiskt slår in.. Allting kommer dock olika fort beroende på lagstiftning samt moraliskt och etisk tänkande i samhället..

Jag tror inte allting kommer att vara typiskt dräggcyberpunk där allting är fördjävligt.. Snarare tror jag att medelsvenssons livskvalitet har ökat rätt mycket.. Det som ses som lyx idag är standard imorgon.. Dock så är det en klar skillnad mellan medelsvensson och den hemlöse och den kommer att vara ännu större än idag..

Min framtidsvärld är (för att förenkla min förklaring och textmängd) Gattaca, Strange Days och Johnny Mnemonic där alla tre filmerna visar tre olika skikt i framtidens samhälle - höginkomsttagare, medelsvensson och slum..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som rekommenderar de tre filmerna (inte för att de två sista är bra men de har sköna miljöer)

CGH

Warrior
Billig förströelse

Har man fast telefonkostnad/bredband så är det dessutom billig underhållning/sätt att döda tid.

Timmpriset beror visserligen mycket på hur ofta man använder det.

Internet borde vara en rättighet, i varje fall om mer och mer myndigheter börjar arbeta där igenom.

Troberg

Sinister eater
Re: Billig förströelse

Internet borde vara en rättighet, i varje fall om mer och mer myndigheter börjar arbeta där igenom.
Visst, och det är vad som händer just nu. Riksdagen har gått ut med direktiv till sina myndigheter och förvaltningar att de ska bli så kallade 24-timmars-myndigheter, det vill säga tillgängliga dygnet runt. Detta löses till stor del genom internet.

I sedvanlig ordning har dock politikerna fuckat upp och missat viktiga bitar i sina direktiv, till exempel var man får den saknade timmen vid sommar-vintertidsbytet från och klara direktiv om det är OK att stänga under den extra timmen när man byter från vintertid till sommartid.

Helmgast
Använd Opera [OT]

Hade tänkt att svara igår men forumet kraschade precis när jag postade mitt svar.. Tur att jag har för vana att först skriva i Notepad.. Annars hade allt gått förlorat..
Det går att använda andra webbläsare med, men oavsett vilket så funkar Opera bra för att rädda saker.