Nekromanti Framtidens bokutgivning

Saxifrage

Hero
Många forumiter verkar bära på författardrömmar, däribland jag själv. Jag tänkte därför spåna lite kring bokpublicering, och då i en lite vidare mening än bara att "få sin bok tryckt". Det som intresserar mig är framför allt hur man får någon annan att läsa vad man skrivit.

Tidigare var det en ganska linjär väg för att bli en läst författare: man skickade sitt manus till Det Stora Förlaget som förfogade över grafiker, sättare och dyr tryckutrustning. Efter att ha passerat nålsögat i form av förlagets granskare fick man till slut sin bok utgiven och kunde förhoppningsvis hösta hem berömmelse och (ibland) pengar. Några andra möjligheter fanns egentligen inte.

Idag har lite fler dörrar att öppnas. Moderna, lätttillgängliga ordbehandlingsprogram och Print-on-Demand har gjort att gemene man till ett relativt lågt pris kan trycka sin bok i snygga band. Dessutom finns det betalningslösningar som gör att man inte behöver binda sig vid stora upplagor, utan kan sälja efterhand som efterfrågan ökar. I teorin innebär det att jag borde kunna knacka ut min roman på laptopen, trycka upp den, sälja tusentals ex och bli större än Jan Guillou. Dock är chansen rätt liten att det skulle hända. Varför är det på det sättet? Jag funderade lite kring vilken roll Det Stora Förlaget egentligen spelar för bokutgivningen, och kom fram till två saker:

Det första är som kvalitetsgranskare. Visst finns det begåvade amatörer, men face it: mycket amatörfiktion är av klart bristfällig kvalitet. Om min bok är kass så kommer ingen att vilja läsa den, och då kan det kvitta hur många ex jag kan trycka. Förlagets stab av redaktörer och proffs har alltså en högst väsentlig betydelse för kvaliteten på verket.

Det andra är som marknadsföringskanal. Även om jag får till en bra bok och trycker upp den så måste folk känna till att den finns. Här kan storförlagen sätta in resurser som jag bara kan drömma om. Alltså har uppbackning av ett förlag varit en förutsättning för att överhuvudtaget kunna nå ut.

Nå, det intressanta är att dagens internetbaserade kommunikationsmöjligheter skulle kunna möjliggöra att de här rollerna sköts utan förlagens inblandning. Tex Open Source-programvara förädlas ju genom en skara "amatörer" som granskar och förbättrar programmen. Kan man tänka sig liknande nätverk för kvalitetsgranskning av litteratur? Även marknadsföring går idag att bedriva via inofficiella kanaler: ännu så länge finns rätt få kända bloggare, men det kommer förmodligen att bli fler efterhand som mediakonsumtionen skiftar från tryckta medier till en mindre väldefinierad digital mediasfär. I slutändan handlar det ju om att nå ut till konsumenter, och idag är faktiskt förutsättningarna bättre än någonsin för att nå ut till konsumenterna direkt, utan att ta omvägen över förlaget. Varför inte göra det?

Min fundering är om vi kommer att se någon ändring i bokutgivning i framtiden? Har de stora förlagen spelat ut sin roll? Och hur ska man som aspirerande författare förhålla sig till det här? Finns det nya och smartare sätt än att stå hos Det Stora Förlaget med mössan i hand?

EDIT: om moderatorn vill kan vi förstås ta det här i kulturforumet istället. Your call!

ripperdoc

Myrmidon
Ja, de stora förlagen kommer brytas upp, av det som kallas "long tail-effekten". D.v.s att även om ett fåtal mainstream-titlar säljer klart mest (de som de stora förlagen saluför) så är den totala säljvolymen större på den enorma mängden nischade titlar som finns. Musikförsäljning på nätet har bevisat detta - ett fåtal låtar köps av väldigt många, men lika mycket eller mer pengar kan tjänas på att erbjuda ett enormt bibliotek av obskyra låtar. Varje obskyr låt kanske köps ett fåtal gånger per månad, men har man hundratusentals sådana så blir det en stor säljvolym.

Haken är att böcker ännu är svåra att distribuera digitalt, vilket förlagen tjänar på. Trots det tror jag print-on-demand och dylika lösningar, kombinerat med nätförsäljning, gör det lättare att publiceras. Det finns säkert redan helt digitalt baserade förlag som säljer och/eller distribuerar obskyra titlar. Och när böcker, eller snarare, skönlitterära texter, helt kan distribueras digitalt (till ex. e-läsare) blir det ännu enklare.

(Överkurs: En stor anledning till att long-tail fungerar på nätet, men sällan i fysiska butiker, har dels att göra med att e-butiker sällan behöver ha alla obskyra titlar i lager - eller så är titlarna digitala och kan lagras snorbilligt. En annan, viktigare, anledning är hur e-handel fungerar - folk kommer till butiken genom sökmotorer, som gör det mycket lättare att hitta de obskyra titlarna eller "snubbla över" dem. Skriv en bok som heter "Fantasy elves having sex", lägg den på amazon och folk kommer se den stup i kvarten på grund av vad de skriver i sina sökrutor. Försök att hitta lika många "visningar" av en dylik bok i en vanlig bokhandel :gremwink: ).

Saxifrage

Hero
En annan, viktigare, anledning är hur e-handel fungerar - folk kommer till butiken genom sökmotorer, som gör det mycket lättare att hitta de obskyra titlarna eller "snubbla över" dem.

Det där var ju jätteintressant, och faktiskt inte något jag tänkt på. Hur kinkiga är egentligen amazon mfl med att ta in "amatörförfattare"? Bara genom att ha sin bok i amazons system har man ju ökat sin exponering flerfalt, med tanke på "snubbelrisken".

Dimfrost

Special Circumstances
Marknadsföring är nog inte det viktigaste. Många smalare böcker på de stora förlagen får minimal eller ingen marknadsföring i dag, och ett ytterst litet antal letar sig fram till de stora tidningarnas kultursidor. Däremot är kvalitetsstämpeln desto viktigare. Biblioteken köper ofta inte alls in böcker utgivna på eget förlag eller print-on-demand. Och ärligt talat, om det inte gäller så experimentell eller egenartad litteratur att de stora förlagen inte förstår sig på den (och Erik Lindegrens mannen utan väg gavs ut på Bonniers så det ska rätt mycket till) är chansen rätt stor att refuseringar faktiskt beror på bristande kvalitet. Helt säker ska man inte vara, det är ett mer kommersiellt klimat idag och förlagen jagar bestsellers i högre grad, men jag tror att det ligger något i det. Det kanske är bra att inte allt skräp trycks upp och ges ut.

Jag tror inte det finns mycket pengar i att trycka upp sina egna böcker, inte ens om de internetbaserade systemet för kvalitetskontroll och marknadsföring du nämner blir verkligt utvecklade. Å andra sidan finns det inte mycket pengar i att bli antagen till ett stort förlag heller. Antalet bestsellers är inte stort. Skillnaden är nog att man precis som förr i tiden trycker på eget förlag när man blivit refuserad överallt om man verkligen tror på sitt verk, men nu har bättre möjligheter att åtminstone nå någon nivå av framgång. Skicka dock in till Bonniers i första hand även i framtiden. :gremsmile:

/Dimfrost

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Framtidens bokutgivning [ANT]

Dimfrost said:
Och ärligt talat, om det inte gäller så experimentell eller egenartad litteratur att de stora förlagen inte förstår sig på den (och Erik Lindegrens mannen utan väg gavs ut på Bonniers så det ska rätt mycket till)
Hehe, det är inget vidare exempel, för mannen utan väg refuserades på just Bonniers och gavs istället ut på eget förlag först. Och listan på stora förlag som genom tiderna refuserat både bästsäljare och böcker som idag anses som litteraturhistoriskt banbrytande är mycket, mycket lång. En av de mest förargliga refuseringarna för Bonnier lär väl vara Pippi Långstrump :gremsmile:.

Hälsar

Christian

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Framtidens bokutgivning [ANT]

Så går det när man inte orkar göra sin hemläxa, har vaga minnen och använder en snabb googling för att befästa "fakta" (i stället för att gå till bokhyllans uppslagsverk)! :gremblush: Tack för påpekandet! Först tänkte jag exemplifiera med Erik Beckman (jag har just läst Hertigens kartonger i litteraturvetenskapen), men det kändes som bättre att ta något som folk faktiskt kan ha tänkas hört talas om. :gremsmile: Att det även finns storsäljare som först blivit refuserade är ju lite av en annan sak, jag tänkte faktiskt på Astrid Lindgren när jag skrev mitt inlägg men ansåg att det var något av en anomali.

/Dimfrost

Arfert

Facit
igare en viktig anledning att ligga på ett större förlag: distrubutionen! Är svårt som sjutton att komma in på många boklådor om man måste fixa det själv. Fast det kanske du ingick i marknadsföringen och kvalitetsstämpel?

Saxifrage

Hero
(---) Det kanske är bra att inte allt skräp trycks upp och ges ut.

My point exactly. Jag tror att man ofta glömmer att förlagen faktiskt står för rätt mycket "value added" i form av gallring och framför allt förädling av slutmanus; Pippi Långstrump må ha refuserats av Bonniers, men man ska då komma ihåg att även den Pippi som gavs ut har genomgått en redaktionell process.

Dock: är det självklart att den här urvals- och förädlingsprocessen alltid måste ske via förlagen?

Så här ser jag på dagens process:

1. Det Stora Förlaget tar emot en massa manus.
2. DSF:s lektörer går igenom manusen och väljer ut det de tror ska tilltala konsumenterna.
3. De utvalda manusen går igenom en förädling för att bättre efterlikna det man tror ska passa konsumenterna.

Hela processen baseras alltså på förlagets uppfattning om vad slutkunden vill ha. Idag finns det dock mycket bättre möjlighet att ha direkt kontakt med konsumenten, likväl som att få hjälp av redaktörer och andra som kan hjälpa till att förädla texten. Borde man inte kunna utnyttja det på något sätt?

Saxifrage

Hero
Fast det kanske du ingick i marknadsföringen och kvalitetsstämpel?

Frågan är väl snarare: hur viktigt är det att få ut sin bok i boklådorna? Kanske en retorisk fråga, men man kan ju isf fråga sig hur man kommer runt det? Kan man kompensera med internetbaserad försäljning om boklådorna inte vill ta in boken?

Arfert

Facit
tror att det är viktigare att få ut sin bok i pocket i alla pocketshops och andra ställen som säljer pocketböcker, snarare än inbunden i vanlig bokhandel (även om det verkar vara få böcker som går direkt ut i pocket). Tror inte internetförsäljning av böcker kommer komma i närheten av pocketförsäljningen inom överskådlig framtid.

Sen köper jag mest fackböcker på internet... som jag redan känner till. Egentligen vill jag helst bläddra lite i en bok innan jag köper den. Och sen få den BUMS, inte vänta på posten.

Troberg

Sinister eater
2. DSF:s lektörer går igenom manusen och väljer ut det de tror ska tilltala konsumenterna.
3. De utvalda manusen går igenom en förädling för att bättre efterlikna det man tror ska passa konsumenterna.
Fast här ligger också risken. Det är lätt att man anpassar det efter "genomsnittskonsumenten" och därmed dummar ner innehållet.

Jag föredrar att alla gör sin grej, och sedan får konsumenten själv välja vad han vill ha framför att någon annan väljer att anpassa det efter vad han tror att konsumenten vill ha.

Johan K

Gammal & dryg
Min fundering är om vi kommer att se någon ändring i bokutgivning i framtiden? Har de stora förlagen spelat ut sin roll? Och hur ska man som aspirerande författare förhålla sig till det här? Finns det nya och smartare sätt än att stå hos Det Stora Förlaget med mössan i hand?
Jo, jag tror att det komer att bli en förändring i bokutgivningen. Tror att det mer & mer komemr att handla om att ge ut böcker digitalt, elelr via pdf.
Tyvärr så tott jag att böcker tillslut kommera tt så sig till korta emot datan & dess möjligheter att sprida sina alster fortare.
Nej jag tror inte att de störa bokförkagen har spealt ut sin roll, dock så tror jag at man måste hänga med i utvecklingen. Annars så aksnek de avecklar sig själva.
Hur man ska få upp ögonen för de stora bokförlagen vette katten, gälelr väll helt enkelt att slå sig för bröstet & visa vem man är & att försöka sprida sina alster.

Saxifrage

Hero
Fast här ligger också risken. Det är lätt att man anpassar det efter "genomsnittskonsumenten" och därmed dummar ner innehållet.

Precis! Med nya distributionskanaler finns ju mycket större möjligheter för udda grejer att nå ut, eftersom man inte borde behöva ta omvägen via förlagens "medelvärdesbildning".

Jag föredrar att alla gör sin grej, och sedan får konsumenten själv välja vad han vill ha framför att någon annan väljer att anpassa det efter vad han tror att konsumenten vill ha.

Förvisso, men att "göra sin grej" är lite relativt eftersom det mesta går att förbättra. Om du skriver en bok som bygger på en god idé men är amatörmässigt utförd så är det ju inte optimalt, eftersom boken hade kunnat bli mycket bättre (och uppskattas av fler) med lite hjälp utifrån. Det betyder i värsta fall att boken slipas av till något mainstream-trist blarr, men i bästa fall att boken förbättras till att bli mycket bättre än vad författaren hade lyckats med på egen hand. Jag tror att det sistnämnda alternativet faktiskt är vanligare.

Det är nog bara riktigt pretentiösa författare som tror att de skriver perfekt från början. Övriga är sannolikt hjälpta av redaktörer och andra som kan förbättra språk och berättelse. Frågan är hur man ska kunna få den hjälpen utan att stå med mössan i hand hos Det Stora Förlaget?