Nekromanti Framtidens rollspelshybrider

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Va fan snackar ni inte om Gamma World för? Det är på tiden att jag är tillbaka så att ni kan diskutera något roligare än typ "blö blö göra relationsrollspel blö blö". Anyway, nu snackar jag inte om Gamma World specifikt, utan om nyskapande i branchen, och om vilka idéer som är coola och kan funka.

Vi kan väl komma överens om att trad och inderollspel och sådant är rätt gjort? Bra. Hur kan man då utveckla konceptet utan att det blir datorspel rakt av? Det har kommit fyra mer eller mindre spännande saker de senaste åren, nämligen;

<ul style="list-style-type: disc">[*]Pathfinder (egentligen inte spelet i sig, men distributionformen är om inte nyskapande så i vilket fall helt briljant)[*]D&D4 (datorstödet blev kanske inte riktigt vad man hoppats på (var är de utlovade 3d-karaktärerna och grottorna?), men ändå bättre än alla andra datorstödda rollspel)[*]WHRP 3 (massor av nya grejor som vi inte sett förut; snyggt, nytt och dyrt - bra)
[*]Gamma World (postapokalyptiskt serietidningsrollspel/samlarkortshybrid)
[/list]

Jag gillar allt det här. Jag gillar hur man i Pathfinder kan prenumerera på t.ex. handouts. Jag gillar hur jag kan sköta all min rollpersonshantering i datorn till D&D. Jag gillar snygga och dyra grejor som WHRP (jag är rädd att jag inte kan säga så mycket mer om WH eftersom jag inte äger det eller har provspelat det, men jag har ju sett bilderna). Jag gillar tanken bakom Gamma World, att kombinera rollspel med random/samlarkortspel (jag har ju inte provat det heller, så jag kan inte riktigt kommentera hur bra det funkar.

Kort sagt, för mig måste ett rollspel vara lite mer än bara ett rollspel för att jag över huvud taget ska höja på ögonbrynen. Till D&D3.5 var figursamlandet en jätteviktig grej för mig, t.ex.

Vad finns det för intressanta grejor kvar att göra inom hobbyn nu då? Låtsas att ni har en budget i stil med Wizards eller Fantasy Flight. Vad skulle ni göra? (och kom nu för fan inte med ert vanliga "mjöaa, jag skulle vilja göra ett rollspel där man fokuserar på känslor och moraliska dilemman", för då är ni diskade. Ni ska inte plocka pretentionspoäng, utan göra något ni faktiskt tror säljer.

"Men Vitulv, vad vill du ha då?" Jo, jag tror verkligen på hybridformatet. Jag tror på samlarmentaliteten. Så jag tror att Gamma World är ett steg i rätt riktning. Och jag tror definitivt att samlarprodukterna i hög grad skall rikta sig till spelarna för en gångs skull, och inte bara till spelledaren.

Jag tror också på fler visuella hjälpmedel. Nu är jag rätt fast i det gammaldags tänket med tennfigurer och rutnät, men jag skulle gärna vilja höra er spåna lite om andra typer av visuella hjälpmedel som en rollspelsproducent skulle kunna tänkas dra in stålar på. Lyft gärna blicken från traditionella handouts som kartor och tändsticksaskar. Kan vi utforska den arenan mer?

Jag tror också på datorstöd. Jag tror verkligen, verkligen på det. Vad hade Wizards kunna gjort ännu bättre (på ett konceptplan, skit i om ni tycker att character builder är dåligt programmerad och buggig)? Berätta för mig; vad är framtidens datorstöd för rollspel?

Kort; ge mig ett snyggt och dyrt rollspel, med ett grymt, innovativt datorstöd för både spelare och spelledare. Ge mig booster packs med figurer, äventyrsterräng och handouts. Ge spelarna något att samla på som höjer deras delaktighet i spelet.

Nässe

Myrmidon
Kul att se dig VU :gremsmile:

Tillåt mig att ludda i mitt tänkande:

Jag tror att KULT skulle sälja nu.

Jag tror att teveserier av hög kvalite är det som gäller nu nu. Jag tror att kvaliten som True Blood har jämfört med skiten i Twilight skulle sälja.

Jag tror mustiga grymma, koola tunga teman skulle sälja. En grymmare variant av Twin peaks. OZ. Lost på speed.

Saker där man känner att man närmar sig gränserna. Det som är lite för tungt, lite för skumt, lite sjukt och sexigt och bisarrt. Jag tror på det som kan uppfattas som vuxet och allvar. Där spelaren blir förundrad och nyfiken, inte rollpersonen.

Och jag tror på mängder av supplement. Jag tror på episka kampanjer.

Vår tids rollspelare är antingen vuxen eller vill spela vuxenspel.

Jag tror på kampanjer och spel fyllda av hemligheter som avslöjas nu i år eller nästa år eller kanske nästa år- så man har något att snacka om på forumet!!

Jag tror på tunna böcker utan en massa bakgrundskit- inte evighetslånga texter.

Jag tror på snygga små häften med rälsade koola äventyr fyllda av hemligheter- skumma mystiska karaktärer. Vampyrer. Demoner och blod.

Jag tror på saker som sticker ut- och som pumpar ut produkter.

Jag tror på teveserier som inspiration till vad man ska göra rätt, och filmer och dataspel som inspiration till vad man ska göra fel.

Jag tror på kampanjer som utspelar sig i Malmö och Stockholm.

Jag tror på att spela karaktärer som i sig är skumma, som har hemligheter för en själv som spelare.

Jag tror på ett spel där man inte behöver plugga och förstå regler- AW och Solar kommer aldrig locka mer än en handfull spelare.

kanske ska man dock ha spel där spelledaren inte behöver känna att hon jobbar. Antingen enkla regler och rälsade äventyr, eller uppdelat spelledaransvar som i Panty Explosion??

/ Nils

Edit: Glömde datorstödet

Självklart ska spelet ske i realtid. Dvs, ett äventy kommer i januari och utspelar sig i malmö i januari, nästa äventyr kommer i mars och utspelar sig i stockholm i mars.

Under tiden kan man följa hur världen förändras och blir allt sjukare på en fet och cool blogg med massvis av bilder. En låtsas in-game blogg där någon typ skriver om alla skumma grejer som plötsligt uppstår.

En annan blogg är en typ präst som pratar om att domedagen är här, det är därför folk försvinner på malmö bakgator, och den där skuggan som syntes i östersjön måste ha varit Leviatan.

En annan blogg är en videodagbok från en ex-soldat från Afghanistan som barrikaderat sig i sitt hus i väntan på undergången.

Tidningsartiklar om märkliga skeenden.

Folk i äventyren nämns i bloggarna.

Spelkonstruktörerna håller sig hemliga avslöjar inga namn. Mycket mystik. Hela tiden har de fakade namn som de skriver med på forum och som kommentarer till artiklar på nätet- de refererar till saker som har hänt, som skett i äventyren, eller som kommer ske.

Spelarna hamnar i en gigantisk klappjakt efter ledtrådar och info över hela nätet. Hela världen tycks ingå i den nya gemensamma fantasin.

Som House of leaves fat på riktigt, och bra

edit: Självklart ska erfarenhet innebära nya förmågor- som man köper som tilläggs kort till sin rollperson. Vill man bli bättre måste man punga ut och samla och byta kort.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle bygga något av de rollspel för ickerollspelare jag diskuterat tidigare. Rollspel i mangaform. Köpa Twilightlicensen eller göra en ripoff med avfilade serienummer men som alla fans skulle fatta vad det var - och ha fackingmegaawesome illustrationer och ett "hur man spelar rollspel" som var på riktigt och inte bara inslängt för att rollspelsmakaren läst att man ska ha det.

Sen följa upp med kringprodukter; samlarkort, hemsidor, flashspel, klippdockespel på facebook (med möjligheten att ladda in din rollperson), tamagotchi-apps till iphone där man kan träna sin rollperson... Jag skulle fokusera på att inte sälja till de rollspelare som redan finns, utan utveckla och utöka och försöka rikta mot helt nya marknader. Hur mycket skulle det kosta att köpa licens för att göra Hannah Montanarollspel? Skitmycket, men man kan ju som sagt fila av serienumret.

Vitulv

Tjenare, kul att se dig med.

Jag citerar de saker du skrev som jag håller med om. Jag har ingen lust att säga emot det jag inte höll med om. Det är roligare att klappa ryggar. Fetmarkerar det viktigaste du sa.

Och jag tror på mängder av supplement.
Ja, man ska kunna välja och vraka.

Jag tror på snygga små häften med rälsade koola äventyr
Ja, rälsning är awesome. Om det dessutom är snyggt och litet så får det massor av pluspoäng av mig.

Jag tror på tunna böcker utan en massa bakgrundskit- inte evighetslånga texter.
Helt klart. Tunt är bra. Bakgrundsskit är tråkigt och dåligt, jag vill spela, inte läsa en skolbok.

Självklart ska erfarenhet innebära nya förmågor- som man köper som tilläggs kort till sin rollperson. Vill man bli bättre måste man punga ut och samla och byta kort.
Ja, ja, ja för fan JA!

Vitulv

krank said:
klippdockespel på facebook (med möjligheten att ladda in din rollperson), tamagotchi-apps till iphone där man kan träna sin rollperson...
Ja för helvete, skitbra.

Jag tror verkligen på det där att kunna fixa, fnula och förbättra sin rollperson vid sidan av, helst på en mobil plattform som iphone. Jag tänder på den idén jättemycket.

w176

Förlorad dotter
En annan rikting som bra teknik för gemensam data, wikis, buzz osv är att länka ihop lajvkampanjer med att spelarna kan spela rollspel i mindre grupper och koppla ihop det med lajvkampanjen.

Tex. På lajvet "Hemska postakopalypslajvet" slutar det med att en grupp personer skickas ut bland de hemska vildmaken för att slåss mot mutanter och bedriva handel med en annan grupp. Den lilla gruppen kör en rollspels kampanj om det och det kan hållas en kontinuelig dialog mellan spelledare och arrangör om vad som händer i storyn då.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Ja för helvete, skitbra.

Jag tror verkligen på det där att kunna fixa, fnula och förbättra sin rollperson vid sidan av, helst på en mobil plattform som iphone. Jag tänder på den idén jättemycket.
Absolut. Småspel, online och offline. Inte alltid "bättre" jämfört med öandra, men man skaffar kanske unika prylar, en större *bredd* på prylar att visa upp. Eller ja, för all del, rent balans-bätrte också.

Och kring spepbordet används mobilerna aktivt. De hanterar alla reglerna, och säger POFF och PANG när man blir skadad eller visar hur ens rollperson mår. Det finns säkert mindre combatinriktade grejer att göra där också, men jag kommer inte på nåt - visar att jag personligen är fel person för att designa det här.

Harry Potterrollspel skulle också vara awesome att få ut i handeln.

tull

Hero
Vitulv said:
krank said:
klippdockespel på facebook (med möjligheten att ladda in din rollperson), tamagotchi-apps till iphone där man kan träna sin rollperson...
Ja för helvete, skitbra.

Alltså en sak jag tänkt på. Säg att man lyckades med att alla eller i varje fall en stor mängd av rollspelsgrupper fick samsas om en gemensam värld. Ta en värld som forgotten realms, det blir enklast för mig då att förklara.

För de som gillar att dungeon crawla så blir det en tävlan mellan de olika rollspelsgrupperna vem som är först att döda "Xhvilixxior the mighty dragon of doom and destruction."

För de som gillar intriger och och så vidare så innebär det att världen förändras efter hur de olika spelgrupperna agerar.

Ta riotminds som exempel. De är ett tillräckligt litet företag med en tillräckligt liten spelgrupp (om man jmf med riktiga och stora spel som dnd) för att kunna hantera att alla trudvanggrupper agerar i samma värld. Det svåra blir bara att företaget måste kunna lita på spelledarna att de inte "fuskar" vilket skulle sabba trovärdigheten med hela idéen. Men kan man lösa det så vore det fränt.

Sånt skit tror jag på. Tävling är roligare än tur.

Vitulv

krank said:
Och kring spepbordet används mobilerna aktivt. De hanterar alla reglerna, och säger POFF och PANG när man blir skadad eller visar hur ens rollperson mår.
Absolut. Det kräver dock någon typ av standard hos mobiltelefoner/handdatorer som inte finns idag. Ok att många har iPhone, men man kan liksom inte räkna med att alla i ens spelgrupp har den. Och jag hoppas vid min gud att inte Apple får vara dominanta länge till.

krank said:
Det finns säkert mindre combatinriktade grejer att göra där också, men jag kommer inte på nåt - visar att jag personligen är fel person för att designa det här.
Tja, jag kan tänka mig visualiseringar (handouts), tärningsslag om man så vill, privat korrespondens mellan enskilda spelare och spelledare (typ, de som lyckades med sitt "spot" får automatiskt upp bilder på det de ser på sina mobiler.

anth

Vetefan
Persson said:
Alltså en sak jag tänkt på. Säg att man lyckades med att alla eller i varje fall en stor mängd av rollspelsgrupper fick samsas om en gemensam värld. Ta en värld som forgotten realms, det blir enklast för mig då att förklara.

För de som gillar att dungeon crawla så blir det en tävlan mellan de olika rollspelsgrupperna vem som är först att döda "Xhvilixxior the mighty dragon of doom and destruction."
Du menar som Living Forgotten Realms?
http://www.wizards.com/dnd/Event.aspx?x=dnd/4new/event/lfr

rjonas

Hero
Jag hade smetat på min äventyrslek lite sjysst höjd på layout och illustrationer. Jag hade haft kort som var lite större än vanliga spelkort. Jag skulle sedan ge ut en lek i månaden under ett års tid. Om det inte lyfts upp av hobbyn hade jag lagt ner och sysslat med något annat. Först när lekarna var ute skulle jag börja fundera på den heliga grundboken.

Hade jag haft sinnessjukt mycket pengar kanske jag följt upp med målade figurer.

Jag tror hobbyn saknar en verklig inkörsport. D&D Essentials är ju ingen inkörsport. Det är ju samma fast sämre (=som i begränsat).

Äventyrssleken ger en äkta rollspelsupplevelse som man kan spela på en kvart med vem som helst utan några som helst förkunskaper. Slå det.

KamiFisk

Hero
Själv tror jag på att använda rollspel i utbildnings syfte.Paketera om det rikta det till vuxna.
kan användas för att öka social kompetens eller som team-building övningar.

Vitulv

McFisk said:
Själv tror jag på att använda rollspel i utbildnings syfte.Paketera om det rikta det till vuxna.
kan användas för att öka social kompetens eller som team-building övningar.
Fast alltså, det görs ju redan. På ledarskapskurser t.ex.

Vitulv

McFisk said:
Vitulv said:
Yes min tanke var dock att reglera det och inte enbart friform.
Jag är ledsen, men jag måste säga "Buuuuuuuh!". Jättetråkigt förslag i den här tråden. Du är lite som en kille som kommer in i en diskussion om hårdporr och ba "jag tycker att den här Zornkullan är väldigt vacker" precis när folk ska börja diskutera de tio hårdaste fisting-scenerna på nätet.

:gremsmile:

Necross

Swashbuckler
McFisk said:
Vitulv said:
Yes min tanke var dock att reglera det och inte enbart friform.
Jag gillar också Zornkullan. Eller jag menar, jag håller med. Regler är the shit. Friform upplevs som superflummigt av oinsatta vuxna jag försökt förklara rollspel för, "teater utan manus, ehhh?"

Men det beror ju så klart vad man vill ha ut av det.

tull

Hero
Anthraxus said:
Persson said:

Du menar som Living Forgotten Realms?
http://www.wizards.com/dnd/Event.aspx?x=dnd/4new/event/lfr
Fast är inte den världen statisk? Kan man t.ex. byta styre i Luskan? Ta över Waterdeep? Döda Drizzzzzzzzzzt?