Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,069
Va fan snackar ni inte om Gamma World för? Det är på tiden att jag är tillbaka så att ni kan diskutera något roligare än typ "blö blö göra relationsrollspel blö blö". Anyway, nu snackar jag inte om Gamma World specifikt, utan om nyskapande i branchen, och om vilka idéer som är coola och kan funka.
Vi kan väl komma överens om att trad och inderollspel och sådant är rätt gjort? Bra. Hur kan man då utveckla konceptet utan att det blir datorspel rakt av? Det har kommit fyra mer eller mindre spännande saker de senaste åren, nämligen;
<ul style="list-style-type: disc">[*]Pathfinder (egentligen inte spelet i sig, men distributionformen är om inte nyskapande så i vilket fall helt briljant)[*]D&D4 (datorstödet blev kanske inte riktigt vad man hoppats på (var är de utlovade 3d-karaktärerna och grottorna?), men ändå bättre än alla andra datorstödda rollspel)[*]WHRP 3 (massor av nya grejor som vi inte sett förut; snyggt, nytt och dyrt - bra)
[*]Gamma World (postapokalyptiskt serietidningsrollspel/samlarkortshybrid)
[/list]
Jag gillar allt det här. Jag gillar hur man i Pathfinder kan prenumerera på t.ex. handouts. Jag gillar hur jag kan sköta all min rollpersonshantering i datorn till D&D. Jag gillar snygga och dyra grejor som WHRP (jag är rädd att jag inte kan säga så mycket mer om WH eftersom jag inte äger det eller har provspelat det, men jag har ju sett bilderna). Jag gillar tanken bakom Gamma World, att kombinera rollspel med random/samlarkortspel (jag har ju inte provat det heller, så jag kan inte riktigt kommentera hur bra det funkar.
Kort sagt, för mig måste ett rollspel vara lite mer än bara ett rollspel för att jag över huvud taget ska höja på ögonbrynen. Till D&D3.5 var figursamlandet en jätteviktig grej för mig, t.ex.
Vad finns det för intressanta grejor kvar att göra inom hobbyn nu då? Låtsas att ni har en budget i stil med Wizards eller Fantasy Flight. Vad skulle ni göra? (och kom nu för fan inte med ert vanliga "mjöaa, jag skulle vilja göra ett rollspel där man fokuserar på känslor och moraliska dilemman", för då är ni diskade. Ni ska inte plocka pretentionspoäng, utan göra något ni faktiskt tror säljer.
"Men Vitulv, vad vill du ha då?" Jo, jag tror verkligen på hybridformatet. Jag tror på samlarmentaliteten. Så jag tror att Gamma World är ett steg i rätt riktning. Och jag tror definitivt att samlarprodukterna i hög grad skall rikta sig till spelarna för en gångs skull, och inte bara till spelledaren.
Jag tror också på fler visuella hjälpmedel. Nu är jag rätt fast i det gammaldags tänket med tennfigurer och rutnät, men jag skulle gärna vilja höra er spåna lite om andra typer av visuella hjälpmedel som en rollspelsproducent skulle kunna tänkas dra in stålar på. Lyft gärna blicken från traditionella handouts som kartor och tändsticksaskar. Kan vi utforska den arenan mer?
Jag tror också på datorstöd. Jag tror verkligen, verkligen på det. Vad hade Wizards kunna gjort ännu bättre (på ett konceptplan, skit i om ni tycker att character builder är dåligt programmerad och buggig)? Berätta för mig; vad är framtidens datorstöd för rollspel?
Kort; ge mig ett snyggt och dyrt rollspel, med ett grymt, innovativt datorstöd för både spelare och spelledare. Ge mig booster packs med figurer, äventyrsterräng och handouts. Ge spelarna något att samla på som höjer deras delaktighet i spelet.
Vi kan väl komma överens om att trad och inderollspel och sådant är rätt gjort? Bra. Hur kan man då utveckla konceptet utan att det blir datorspel rakt av? Det har kommit fyra mer eller mindre spännande saker de senaste åren, nämligen;
<ul style="list-style-type: disc">[*]Pathfinder (egentligen inte spelet i sig, men distributionformen är om inte nyskapande så i vilket fall helt briljant)[*]D&D4 (datorstödet blev kanske inte riktigt vad man hoppats på (var är de utlovade 3d-karaktärerna och grottorna?), men ändå bättre än alla andra datorstödda rollspel)[*]WHRP 3 (massor av nya grejor som vi inte sett förut; snyggt, nytt och dyrt - bra)
[*]Gamma World (postapokalyptiskt serietidningsrollspel/samlarkortshybrid)
[/list]
Jag gillar allt det här. Jag gillar hur man i Pathfinder kan prenumerera på t.ex. handouts. Jag gillar hur jag kan sköta all min rollpersonshantering i datorn till D&D. Jag gillar snygga och dyra grejor som WHRP (jag är rädd att jag inte kan säga så mycket mer om WH eftersom jag inte äger det eller har provspelat det, men jag har ju sett bilderna). Jag gillar tanken bakom Gamma World, att kombinera rollspel med random/samlarkortspel (jag har ju inte provat det heller, så jag kan inte riktigt kommentera hur bra det funkar.
Kort sagt, för mig måste ett rollspel vara lite mer än bara ett rollspel för att jag över huvud taget ska höja på ögonbrynen. Till D&D3.5 var figursamlandet en jätteviktig grej för mig, t.ex.
Vad finns det för intressanta grejor kvar att göra inom hobbyn nu då? Låtsas att ni har en budget i stil med Wizards eller Fantasy Flight. Vad skulle ni göra? (och kom nu för fan inte med ert vanliga "mjöaa, jag skulle vilja göra ett rollspel där man fokuserar på känslor och moraliska dilemman", för då är ni diskade. Ni ska inte plocka pretentionspoäng, utan göra något ni faktiskt tror säljer.
"Men Vitulv, vad vill du ha då?" Jo, jag tror verkligen på hybridformatet. Jag tror på samlarmentaliteten. Så jag tror att Gamma World är ett steg i rätt riktning. Och jag tror definitivt att samlarprodukterna i hög grad skall rikta sig till spelarna för en gångs skull, och inte bara till spelledaren.
Jag tror också på fler visuella hjälpmedel. Nu är jag rätt fast i det gammaldags tänket med tennfigurer och rutnät, men jag skulle gärna vilja höra er spåna lite om andra typer av visuella hjälpmedel som en rollspelsproducent skulle kunna tänkas dra in stålar på. Lyft gärna blicken från traditionella handouts som kartor och tändsticksaskar. Kan vi utforska den arenan mer?
Jag tror också på datorstöd. Jag tror verkligen, verkligen på det. Vad hade Wizards kunna gjort ännu bättre (på ett konceptplan, skit i om ni tycker att character builder är dåligt programmerad och buggig)? Berätta för mig; vad är framtidens datorstöd för rollspel?
Kort; ge mig ett snyggt och dyrt rollspel, med ett grymt, innovativt datorstöd för både spelare och spelledare. Ge mig booster packs med figurer, äventyrsterräng och handouts. Ge spelarna något att samla på som höjer deras delaktighet i spelet.