Nekromanti Framtidens Spelformat?

Storuggla

Champion
Rädda skogen - Ät en bäver!

"Dessutom är du sent ute. Rävsvans Förlag har levererat sina produkter som e-dokument sedan 1997."

Mea culpa, mea culpa, men om jag får vara så fräck att påstå att jag inte sett rävsvans pre-västmark3-mojänger som "utgivna" spel, utan snarare som... spel. Ordvrängeri och trångsynthet, jag vet, men... likförbannat.

Storuggla, karp i tunnel syndromet

King Kromm

Hero
Ähh...

Moderjord e en surkärring som jag inte kommer överens med, därför hamnar miljö tänkandet långt bak när det gäller rollspel. Men visst ska det vara böcker, för var ligger mysighetsfaktorn i en CD-skiva?? mellan 15 och 20 på en skala till hundra, i bästa fall! Men inte för det, dagens vaniga rollspels konstruktörer har en hel del att jobba på där med(framför allt neogames...!).

Om jag får spåna lite själv så skulle det ultimata vara en Mastodontbok, innehållande ALLT som kan behövas till rollspelet, eller kasnke inte, men om den ska bli tjock så behövs det vara en massa skit iaf. Den ska vara 7-8-900 sidor, eller gärna mer, med tjocka, jättetjocka pärmar, kanske bruna. Med massa ornament och grejjer på framsidan. Boken i sig ska också vara stor, inge fjuttigt A4 eller B5 eller nått sånt, nä, tacka vet jag A3 eller dy. Dessutom skall den vara dammig, i stora stora massor.(kanske får men två burkar damm med på köpet?? ). Det mina vänner, det är vad jag kallar en mysig bok. Visst, den är nog en mardröm att andvända sig av eller transportera. Men visst e den mysig??

Troberg

Sinister eater
Re: Tänk på miljön!

En CD tillverkas av plast.
Fast å andra sidan så har man luckats tillverka plast av celloulosa (är det rättstavat blir jag förvånad) utvunnen ur hampa.

Jag misstänker att det kommer att bli lagligt att odla hampa igen, det börja bli väldigt många argument för (bästa grödan för papper, fiberskivor, etanol med mera samt betraktas som den nya mirakelmedicinen) och bara ett argument mot (den går att röka, vilket det redan finns en lag mot).

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tror att det är framtidens format, kanske inte just CD men digitalt format. Jag tror dock det är en bit bort, kanske när den bärbara datorn är mycket billigare och kanske hälften så stor.

Jag tror också att det kommer komma en mellangeneration där man får både bok och digitalt format, eller har valmöjlighet. I slutet av den generationen tror jag vi kommer ha spel liknande dagens PC och Tv-spel med huvuddelen av spelet på digitalt format och ett häfte med de viktigaste reglerna.

Eller så lyckas datarollspelen till slut komma ikapp och penn och pappersversionen blir en historisk fotnot. Jag vet att jag skulle slänga det gamla åt sidan om vi fick 3-dimensionella miljöer och VR som man kan skapa äventyr i och delta i.

Eksem

Champion

"och bara ett argument mot (den går att röka"

Det är hursomhelst rätt meningslöst att röka industrihampa. THC-halten är jättelåg.

Nightowl

Champion
Handdatorer är obekväma som satan. Alla som säger något annat är masochistiska datornördar.

(När jag åker skinnhiss framför datorn brukar jag ställa den på skrivbordet och lägga tidningspapper på golvet. )

Erik

Troberg

Sinister eater

Det är hursomhelst rätt meningslöst att röka industrihampa. THC-halten är jättelåg.
Har aldrig provat någotdera.

Troberg

Sinister eater
När jag åker skinnhiss framför datorn brukar jag ställa den på skrivbordet och lägga tidningspapper på golvet.
Du vet, du måste inte berätta allt...

entomophobiac

Low Prep High Play
Är det framtiden? Vad tror ni? Ser ni några fördelar/nackdelar med cd-rom-rollspelsböckerna?

Jag kommer inte köpa något sådant överhuvudtaget. Jag vill kunna bläddra bland mina sidor, känna doften av en ny bok och kunna slå upp vilken sida jag vill utan att bläddra i något fånigt PDF register. Nä, hårdkopia får det vara för min del!

Dessutom, hur bra ser det ut i bokhyllan om man ställer dit en jäkla CD-box? Inte det minsta. Då betalar jag hellre mer för att få böcker i min hylla, om det skulle vara så.

Troberg

Sinister eater
Dessutom, hur bra ser det ut i bokhyllan om man ställer dit en jäkla CD-box?
Så här bra:

och så här bra (sorry för att bilden är oskarp, såg det för sent):

dessutom så här bra:

Ska skaffa riktiga CD-hyllor sen, det blir snyggare och mer praktiskt, plus att jag kan plocka fram 3-400 CDs till som ligger undanstoppade.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ska skaffa riktiga CD-hyllor sen, det blir snyggare och mer praktiskt, plus att jag kan plocka fram 3-400 CDs till som ligger undanstoppade. "

Jag hoppas innerligt att du har några riktiga möbler också eller sover du på en bädd av cd-skivor, omgiven av surrande datorfläktar? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag hoppas innerligt att du har några riktiga möbler också eller sover du på en bädd av cd-skivor, omgiven av surrande datorfläktar?
Jodå, i sovrummet har jag bara tidvis en bärbar som jag nästan aldrig har igång (det är en Compaq...). Detsamma gäller gästdatorn i gästrummet (fast den är inte en Compaq). Egentligen har jag bara en dator som oftast är igång på ovanvåningen, enda rummet med mycket maskiner är serverrummet och det låter som en dammsugare.