Nekromanti Framtidens svenska sci-fi rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om Fate

Fate låter som en bra idé. Och förhoppningsvis väljer ni att inte ha en färdighetslista som är flera meter lång. Jag känner att ett Fate-system mår bättre av en lagom mängd relevanta färdigheter, inte en lista som ska föreställa en komplett sammanfattning av mänsklig kunskap och skicklighet.

/tobias

Max Raven

T12-kultist
Själv är jag mest intresserad av Leviatan och Derelict just nu, utan någon särskild anledning. Nya versionen av Coriolis - får se. Har en del av gamla, men spelade det aldrig. Jag gillade universat men tyckte rollpersonerna och vad de kunde göra var lite snävt för min smak.

Men givetvis ska du köpa Rymdmonauter-boken* till Äventyrssommar, och lösa ungdomsmysterier i rymden. :gremwink:

*Obs: Denna bok finns inte.

Hm, nu är jag inte riktigt med. Att räkna lägsta tärning, låta resultatet blir negativt om den mörka tärningen blir lägst, och räkna alla dubbelslag som noll ger väl exakt samma utfall som T6 minus T6? En skala från -5 till +5, med högst sannolikhet på noll "i mitten"? Till slaget adderar man sen sitt FV.

Däremot kanske lägsta- varianten inte är helt intuitiv. Får se var vi landar...

Sorry för kapad tråd! :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Tomas (Harold) said:
Hm, nu är jag inte riktigt med. Att räkna lägsta tärning, låta resultatet blir negativt om den mörka tärningen blir lägst, och räkna alla dubbelslag som noll ger väl exakt samma utfall som T6 minus T6?
Ja, det är samma sannolikheter. Jag använder det här sättet till Feng Shui. Den enda nackdelen, som jag har märkt av, är att spelarna är ovana vid att läsa av det lägsta värdet. Precis som du säger, med andra ord.

Det som är fiffilurigt med detta sätt är att man kan använda den andres värde som svårighetsgrad vid motståndsslag.

En annan grej är också att det här är precis likadant som att båda sidor slår 1T6 eller att ena sidan slår 2T6 och den andra bara lägger till sju till sin summa. Alltså...

värde1 + 1T6 - 1T6 = värde2
är samma som
värde1 + 1T6 = värde2 + 1T6
är samma som
värde1 + 2T6 = värde2 + 7

/Han som dock tycker de två senare varianterna inte är lika intuitiva, eftersom då förlorar man det fiffiluriga som nämndes ovan

Niklas73

Skapare av Starchallenge
  • Inget monster!
  • Har inte mycket kvar av de regler du läste.
  • Spelvärlden är förändrad och den är inte speciellt unik. Den är bara vad jag vill att den ska vara.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
  • Inget monster!
  • Har inte mycket kvar av de regler du läste.
  • Spelvärlden är förändrad och den är inte speciellt unik. Den är bara vad jag vill att den ska vara.

GnomviD

Heresiark
Wilmer said:
Yttersta Domen är så jävla fett. Vet inte hur mycket som är tack vare systemet och hur mycket som är tack vare bra konventsscenarion dock.
Att konventsäventyren varit bra förnekar jag inte, men även våra speltestkampanjer har blivit feta, så jag tror nästan det är såpass illa att det finns nån kvalitet i systemet. Hur stor uttalar jag mig inte om. :gremsmile:

Jag vet inte exakt hur mycket DYD passar in i Reccas kriterier, dock. Men till sommaren är ska reglerna vara färdigskrivna, så då får folk glutta på och spela efter dem bäst de vill. En färdig produkt? 2012 är väl inte otänkbart, iaf för en .pdf. En fysisk bok, det får vi se.

CapnZapp

Myrmidon
Själv tycker jag ämnet "Framtidens svenska sci-fi rollspelsäventyrskampanjer" är oändligt mycket intressantare, om jag får lov att justera trådens färdriktning en aning...

Rollspelsregler finns det gott om. Bra äventyr not so much. Bra sci-fi äventyr ännu mindre. Bra sci-fi kampanjer troligen nära noll (jag skulle älska att ha fel här!). Bra svenska sci-fi rollspelskampanjer finns det nog ett negativt antal av!! :gremshocked:

För att ta ett exempel - Jag förstår till fullo att Fria Ligan måste skaffa sig nya Coriolis-regler, men jag ser fram emot Ikonernas Nåd kampanjen mycket mycket mer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
CapnZapp said:
Själv tycker jag ämnet "Framtidens svenska sci-fi rollspelsäventyrskampanjer" är oändligt mycket intressantare, om jag får lov att justera trådens färdriktning en aning...

Rollspelsregler finns det gott om. Bra äventyr not so much. Bra sci-fi äventyr ännu mindre. Bra sci-fi kampanjer troligen nära noll (jag skulle älska att ha fel här!). Bra svenska sci-fi rollspelskampanjer finns det nog ett negativt antal av!! :gremshocked:

För att ta ett exempel - Jag förstår till fullo att Fria Ligan måste skaffa sig nya Coriolis-regler, men jag ser fram emot Ikonernas Nåd kampanjen mycket mycket mer.
Wolframfästet, en SF-kampanj, ligger i pipeline. Vi väntar på illos.

Kan bara instämma. För Coriolis är Ikonernas nåd klart viktigare än regelverket (och då är jag ändå en regelnörd av rang). Och efter att ha läst råmanus till Ikonernas nåd del 1 - Emissarien som försvann - vågar jag påstå att det blir en sjuhelsikes resa - särskilt med de tillägg som Nils och Kosta jobbar på just nu...

Jämfört med det är reglerna underordnade. Vår plan är att låta ESF och de nya reglerna sammanfalla, för att ge Coriolis en rejäl nystart.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med. Svavelvinter blir säkert oerhört bra, och hypen når snart bibliska proportioner. Men jag ser ändå mer fram emot Den Yttersta Domen.

Arfert

Facit
Personligen ser jag mer fram mot ett nytt Coriolis. YD verkar inte alls bli min påse. Men folk är olika.

Håller dock med om att Svavelvinter är monumentat überhypat. Men det är ju OT så det räcker. Förmodligen blir det ett bra rollspel.

Svavelvinter überhajpat? Bibliska proportioner? :gremsmile:

Roligt att ni säger det. Själv sitter man ju mest så här fram för skärmen och undrar om det är värt allt slit.

Men ett bra rollspel blir det, det törs jag lova. Med de allra högsta ambitioner - rollspel, brädspel och Trakorien-atlas i ett. Om det sen faller alla i smaken, det är ju en annan femma. :gremsmile:

I morgon blir det slutspurt, sen dags för beta-PDF:en att gå ut till alla förbeställare.

KostaFriaLigan

Warrior
Vad jag fattat av en kollega på FL så kan man styra valet av hur FATE-system känns rejält beroende på hur mkt tyngdpunkt man lägger på aspects respektive stunts. Tyngd på aspects ger mer indiekänsla och på stunts mer trad - or so I've been told iaf.

Den svarta och vita tärningen kommer göra det oerhört lätt avläst - min egna åsikt då.

KostaFriaLigan

Warrior
Det du måste hålla koll på i sommar är Fria Ligans nya satsning, som ligger vid sidan av Coriolis, nämligen - RymdSoldat! - ett pulpigt spel delvis inpirerat av Heinleins Starship Trooper (inte filmen), R Morgans Broken Angels och alla våras Mutant (svarta boxen) Ad Astra (innan WH40K sabbade till allt).

Det kommer bli en stand-anlone-produkt, med stöd för kampanjskapande delvis inspirerat av Fiasco och TechNoir men även skuggspelsmeknik från Svavelvinter.

Det blir iaf hur coolt som helst! :gremsmile:

Arfert

Facit
kosta said:
Det du måste hålla koll på i sommar är Fria Ligans nya satsning, som ligger vid sidan av Coriolis, nämligen - RymdSoldat! - ett pulpigt spel delvis inpirerat av Heinleins Starship Trooper (inte filmen), R Morgans Broken Angels och alla våras Mutant (svarta boxen) Ad Astra (innan WH40K sabbade till allt).

Det kommer bli en stand-anlone-produkt, med stöd för kampanjskapande delvis inspirerat av Fiasco och TechNoir men även skuggspelsmeknik från Svavelvinter.

Det blir iaf hur coolt som helst! :gremsmile:
Fan så FETT! Egen rymddräkt finnes, typ.

Arfert

Facit
Vore tragiskt om det. För det är den bästa SF-idé till ett rollspel jag hört på länge. På riktigt. Ett spel folk kommer VILJA spela, till skillnad mot alla skitnödiga, genersiska, sf-med-religion-och-kanske-med-mysticism/magi-spel. :gremwink: