jag håller på och småskriver (och tänker!) lite då och då på ett sf-rollspel.. det är meningen att det ska vara en elak slack-värld där det inte gör så mycket om man skjuter ihjäl en människa. (det ska gå att spela skurk utan att polisen haffar en med en gång)
den första "staden" (egentligen ett mega-kluster) som beskrivs är bama (=usa's östkust alla städer har smält samman när de växte och blivit en "stad" som heter bama). bama styrs av företags-emperiet zorg som med hjälp av sina dotterföretag helt har kört över alla nationella myndigheter (ingen stat = ingen skatt = större omsättning = zorg's vilja). zorg ägs av en liten familj som heter just "zorg" i efternamn... andelarna går i arv..
75% av befolkningen är arbetslös och förtrycks av megaföretagen (zorg). Alla dessa människor bor utanför stadskärnan, och ibland eller ofta, beroende på var man bor, blir det upplopp i deras stadsdelar. "slacken" är utbredd...
resten av befolkningen är anställda i megaföretagen. mellan de arbetslösa och de arbetslösa är det en ENORM klassklyfta.
anledningen till klassklyftan är följande:
teknologin i början av seklet gjorde att man inte behövde naturen för att överleva. mat börjas odlas i tuber under marken (smaklösa, encelliga organismer fulla med det en människa behöver. allt de behöver är en bio-tub, näring (som de får från chem-industrier, värme och uv-ljus). naturen tas minimalt intresse i politiken, och snart har världen förvandlats till en grå, vindpinad, giftig klippstens-öken.
arbetslösheten stiger när teknologi tar fler och fler jobb från arbetarna. logistik och administration kan skötas nästan helt av datorer (med diverse olika artificiella intelligenser). megaföretagen kapslar in sina anställda i speciella communities, inmurade bakom taggtråd och beväpnade vakter. privatskolor och provatsjukhus blir allt vanligare.
i mitten av seklet är situationen ohållbar för länderna, och mer än hälften av befolkningen är arbetslös. megaföretagen får betala mer och mer skatt för att hålla liv i de arbetslösa.
megaföretagen börjar ta över i samhället. de sprider själva medvetet anarkin bland de arbetslösa. de sponsrar gatugäng, säljer stora mängder billiga vapen utan att kolla licenser och tar i allmänhet över samhällsfunktionerna helt.
vid 2080, 90 eller någonstanns däromkring (eller senare?) utspelar sig rollspelet.. "megaföretagen våldtar mänskligheten". nationerna finns inte längre kvar (liksom naturen utanför staden), megaföretagen styr helt och hållet..
det finns alltså två olika stilar man kan spela: slack eller corporate...
de arbetslösa kommer naturligtvis att organisera sig, skapa småsamhällen i samhället (ghetton, kulter, gäng, kollektiv...). antagligen kommer många människor att ta småjobb, taxischaffis, pantburksletare, gängmedlem, eller vad som hellst.
...krigszoner och upplopp tillhör vardagen för de som inte är corporate. lite som i mutants berlin 2092, och samtidigt lite värre än neotech. mycket "mänsklighetsvåldtäckt" ska det vara =)
FRÅGA: funkar tanken? är det nått som är helt fel? fungerar samhället? kan det bli kul att spela i en sådan värld? vad kan göras bättre?
kom gärna med konstruktiv kritik. tack för mig
den första "staden" (egentligen ett mega-kluster) som beskrivs är bama (=usa's östkust alla städer har smält samman när de växte och blivit en "stad" som heter bama). bama styrs av företags-emperiet zorg som med hjälp av sina dotterföretag helt har kört över alla nationella myndigheter (ingen stat = ingen skatt = större omsättning = zorg's vilja). zorg ägs av en liten familj som heter just "zorg" i efternamn... andelarna går i arv..
75% av befolkningen är arbetslös och förtrycks av megaföretagen (zorg). Alla dessa människor bor utanför stadskärnan, och ibland eller ofta, beroende på var man bor, blir det upplopp i deras stadsdelar. "slacken" är utbredd...
resten av befolkningen är anställda i megaföretagen. mellan de arbetslösa och de arbetslösa är det en ENORM klassklyfta.
anledningen till klassklyftan är följande:
teknologin i början av seklet gjorde att man inte behövde naturen för att överleva. mat börjas odlas i tuber under marken (smaklösa, encelliga organismer fulla med det en människa behöver. allt de behöver är en bio-tub, näring (som de får från chem-industrier, värme och uv-ljus). naturen tas minimalt intresse i politiken, och snart har världen förvandlats till en grå, vindpinad, giftig klippstens-öken.
arbetslösheten stiger när teknologi tar fler och fler jobb från arbetarna. logistik och administration kan skötas nästan helt av datorer (med diverse olika artificiella intelligenser). megaföretagen kapslar in sina anställda i speciella communities, inmurade bakom taggtråd och beväpnade vakter. privatskolor och provatsjukhus blir allt vanligare.
i mitten av seklet är situationen ohållbar för länderna, och mer än hälften av befolkningen är arbetslös. megaföretagen får betala mer och mer skatt för att hålla liv i de arbetslösa.
megaföretagen börjar ta över i samhället. de sprider själva medvetet anarkin bland de arbetslösa. de sponsrar gatugäng, säljer stora mängder billiga vapen utan att kolla licenser och tar i allmänhet över samhällsfunktionerna helt.
vid 2080, 90 eller någonstanns däromkring (eller senare?) utspelar sig rollspelet.. "megaföretagen våldtar mänskligheten". nationerna finns inte längre kvar (liksom naturen utanför staden), megaföretagen styr helt och hållet..
det finns alltså två olika stilar man kan spela: slack eller corporate...
de arbetslösa kommer naturligtvis att organisera sig, skapa småsamhällen i samhället (ghetton, kulter, gäng, kollektiv...). antagligen kommer många människor att ta småjobb, taxischaffis, pantburksletare, gängmedlem, eller vad som hellst.
...krigszoner och upplopp tillhör vardagen för de som inte är corporate. lite som i mutants berlin 2092, och samtidigt lite värre än neotech. mycket "mänsklighetsvåldtäckt" ska det vara =)
FRÅGA: funkar tanken? är det nått som är helt fel? fungerar samhället? kan det bli kul att spela i en sådan värld? vad kan göras bättre?
kom gärna med konstruktiv kritik. tack för mig