Kanske en egen tråd nästan men det här:Gonnagle;n349049 said:Franka som någon lyfte tidigare är en favorit. Ser nog annars Troubleshooters som väldigt mycket Spirou och Nicke. Evel Rifaz!
Någon som funderat kring en spellista? Vilken musik passar?
Cobolt har planer på att ge ut den på svenska igen! Wohoo!Zire;n349057 said:… måste jag ju också nämna Skymningens sällskap av Bourgeon som är den bästa.
Det är det som är så sjukt med Spirou. Jag älskar Dårarnas Dal, men den är bara "en i mängden" och det finns ännu bättre äventyr.Ymir;n349040 said:Spirou har jag inte läst så mycket, men Dårarnas dal har jag läst, och den är verkligen briljant. Är andra Spirou-album lika bra, vilket jag har svårt att föreställa mig, är det en genial serie.
https://www.adlibris.com/se/bok/resande-med-vinden-den-samlade-utgavan-9789187861918Ymir;n349076 said:åh herregud, jag glömde François Bourgeon, som gjrot "Skymningens färdkamrater" och "Resande med vinden". Hans serier är helt otroligt relevanta för svenska rollspelskapare, och i synnerhet obligatoriska för alla som skriver Eon - magnifika, supermörka, ultra-historiskt korrekta medeltids- och age of sail-skildringar med ett starkt feministiskt pathos och starka drag av bretonsk mytologi. Jag vet inte om de någonsin fått en nyutgåva i Sverige, [...]
Mm, hade en liknande upplevelse för några år sen. Medan svenska Millenium var det som folk i Frankrike pratade om på luncherna så gav de ut typ 5000 titlar per år.clarence redd;n349106 said:Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
Har turen att ha fransk släkt så jag har botaniserat rätt ordentligt i massa olika BD-avdelningar runt om i Paris. Äldre kusiner med både rollspel som serier i bokhyllan. Dessvärre har jag oturen att inte behärska språket så jag har fått läsa de (få) engelska serierna.clarence redd;n349106 said:Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
Så är det. Det är en hel värld. För mig var ögonöppnadet 2003, när jag jobbade i Vichy och gick runt och botaniserade i deras "mediatheque". Så mycket cooltclarence redd;n349106 said:Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.