Nekromanti Fredrik Malmberg i nya numret av Filter

jakobius

Veteran
I nya numret av Filter finns en intervju med Fredrik "Sauron" Malmberg, Äventyrsspels grundare.
"Fredrik Malmberg om nördarnas revansch"
Han berättar bland annat om hur Drakar och Demoner skapades och hur han ser på Kult:

"Jag flyttade till Stockholm och startade ett företag som hette Target Games. Vi köpte en licens till spelregler, fläskade på med nordisk mytologi och tryckte Drakar och Demoner. Sedan fick vi åka till lagret i Vagnhärad och packa kartonger för hand. Det var rätt segt. Vi sålde kanske 40-50 ex i veckan i vår butik och det tog två år att sälja första upplagan, som var omöjlig att lära sig reglerna till om ingen berättade dem för dig.
Andra upplagan blev det första helt svensktillverkade rollspelet. Hösten 1984 smällde det till och under en åttaårsperiod sålde vi över 100 000 spel. För att slå internationellt släppte vi senare ett spel som hette Kult, med en spelvärld baserad på agnosticism, sex och våld. Kult vann alla priser som fanns och gav upphov till en jättedebatt. Jag blevbannlyst av påven och Ulf Ekman hade enorma kampanjer mot oss i TV. I efterhand tycker jag inte att det var värt det."

Skitkul att läsa den här intervjun. Några frågor inställer sig dock direkt:
50 ex i veckan i två år - det betyder alltså att det finns cirka 5000 ex av den första, hopplösa upplagan av Drakar och demoner runtom i Sverige? Och det betecknar han som en seg start?
Är Kult verkligen baserat på "agnosticism", dvs att man söker efter en Gudstro? Nja. Har intervjuaren lagt till ett a för mycket? Troligen. Sex och våld däremot, japp.
Och framförallt - blev verkligen Fredrik Malmberg personligen bannlyst av påven? Finns det en bannbulla någonstans med Äventyrsspels grundares namn på? Det är ju fruktansvärt roligt i så fall. Jag ser framför mig hur agenter från Opus dei tränger in i Target Games lokaler, nödtorftigt stoppade av Nils Gulliksson och Olle Sahlin: "Give us your leader and we won´t hurt you".

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Har också läst intervjun. Intressant, men alldeles för kort! Även om jag förstår att Filter inte kan fördjupa sig i rollspelshistoria alltför mycket.

En liten detalj - du menar alltså gnosticism? Det kanske var en del av Kult, men knappast det bärande. Verklighetens gnosticism beskrivs för övrigt bra i den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789146173984/de-gnostiska-evangelierna/

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bengt Petter said:
Har också läst intervjun. Intressant, men alldeles för kort! Även om jag förstår att Filter inte kan fördjupa sig i rollspelshistoria alltför mycket.

En liten detalj - du menar alltså gnosticism? Det kanske var en del av Kult, men knappast det bärande. Verklighetens gnosticism beskrivs för övrigt bra i den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789146173984/de-gnostiska-evangelierna/
Det mest grundläggande i den gnostiska världsbilden -- den jordiska tillvaron som ett fängelse, skaparen av det materiella som en illasinnad och ofullkomlig demiurg -- matchar Kult väl, även om bilden av människans syfte och tillvaron utanför fängelset skiljer sig.

Eksem

Champion
Jo, det är ett ganska bärande tema i KULT, om än anpassad för att bli häftigt i spel. Vet inte om man måste läsa hela spelet, det blev inte så tydligt i faktiskt spel alla gånger eftersom man som SL helst ville dölja de dragen för spelarna. Som jag minns det åtminstone.

G

Guest

Guest
jakobius said:
Jag blev bannlyst av påven och Ulf Ekman hade enorma kampanjer mot oss i TV. I efterhand tycker jag inte att det var värt det."
Fan, vad mycket cred hos metalheads man skulle få om man ändå vore bannlyst av påven. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Catboots said:
jakobius said:
Jag blev bannlyst av påven och Ulf Ekman hade enorma kampanjer mot oss i TV. I efterhand tycker jag inte att det var värt det."
Fan, vad mycket cred hos metalheads man skulle få om man ändå vore bannlyst av påven. :gremgrin:
Man blir ju fan avundsjuk. Jag menar, vilken merit! :gremlaugh:
Kanske inte så positivt men det är fan en kul grej att förgylla sina anekdoter med.

Minuscred dock åt Malmberg för att han inte står upp för det han gjort och inte tycker det känns värt det. Med den inställningen bockar man för de som svartmålar den här hobbyn och ger vika för deras galna analyser och lögner. Visst kan man ångra saker man gjort men att ångra en produkt för det motstånd den fick är att godkänna motståndet.

CapnZapp

Myrmidon
Angående att jakobius citerade Fredrik Malmberg "I efterhand tycker jag inte att det var värt det."

För vad det är värt, Fredrik: det var värt det.

solvebring

Superhero
CapnZapp said:
Angående att jakobius citerade Fredrik Malmberg "I efterhand tycker jag inte att det var värt det."

Han menar alltså att det var värt det?

tull

Hero
solvebring said:
CapnZapp said:

lol.

Nej!

tull

Hero
solvebring said:
Catboots said:
jakobius said:
Kanske inte så positivt men det är fan en kul grej att förgylla sina anekdoter med.

Minuscred dock åt Malmberg för att han inte står upp för det han gjort och inte tycker det känns värt det. Med den inställningen bockar man för de som svartmålar den här hobbyn och ger vika för deras galna analyser och lögner. Visst kan man ångra saker man gjort men att ångra en produkt för det motstånd den fick är att godkänna motståndet.
Urs. Nerd rage.

Jag tycker det är onödigt att döma Malmberg för det uttalandet. Vi vet inte följderna/konsekvenserna för honom. Personligen tror jag att Malmberg ägnat en vuxen tanke åt saken och analyserat det hela. För honom var det inte värt det. Man ska inte döma ut folk för att de inte vill vara martyrer och offra sig för hobbyn. Alla söker inte det konstnärliga lidandet.

Rickard

Urverk speldesign
Persson said:
Vi vet inte följderna/konsekvenserna för honom.
Sedan vet vi inte i vilken andemening han menade det. Att springa omkring och försvara sitt projekt i massmedia hela tiden kan ta både tid och krafter. Var det värt det?

/Han som visserligen tycker det, då man aldrig kan veta vad en hysterisk mobb kan åstadkomma (Darkwing Duck, någon?)

solvebring

Superhero
Persson said:
solvebring said:
Catboots said:
jakobius said:

Urs. Nerd rage.

Jag tycker det är onödigt att döma Malmberg för det uttalandet. Vi vet inte följderna/konsekvenserna för honom. Personligen tror jag att Malmberg ägnat en vuxen tanke åt saken och analyserat det hela. För honom var det inte värt det. Man ska inte döma ut folk för att de inte vill vara martyrer och offra sig för hobbyn. Alla söker inte det konstnärliga lidandet.
True true, men att säga att striden inte var värt det är för mig nästan som att säga "Skitsamma, jag borde ha gett dem rätt istället". Och det är det jag tycker är synd. Jag tycker det är pissigt att ge med sig i sådana sammanhang. Nu gjorde han inte det men för mig låter det som att han hade gjort det om han vetat det som han vet idag. Och med en sådan inställning så kommer rollspelare och lajvare att förbli crazy MF:s a la Columbine, psykotiska kannibal-vampyrer, styckmördare osv.

Fast som Han säger jag gör en egen tolkning av hans uttalande och sätter upp en "andemening" åt honom utan hänsyn till hans eget perspektiv. Måhända att det är respektlöst. Och mjaa, jag vill inte att man ska vara martyr, men jag tycker nog att all strid för att slå tillbaka ogrundat svartmåleri som till största delen bygger på oförstånd är en bra sak, för genom att ta ställning och presentera sin mening blockar man det och kan skapa förstånd och förståelse istället. Med andra ord så var det värt enligt mig och jag gör thumbs up för alla sådana insatser.

Enbart min personliga åsikt men tja, jag ogillar all sorts smutskasteri om hobbys, subkulturer, musik osv. som förs av organisationer och media enbart för egen vinnings skull. Jag tycker det är grymt oseriöst och billigt och sådant ska tamejfan slås tillbaka med käpp och rotting (läs: seriös och säker kunskap).

CapnZapp

Myrmidon
solvebring said:
CapnZapp said:

Vet inte vad Han menar. Mitt inlägg kräver en tolkning där Fredrik M uttrycker sig lite tvekande/bekräftelsesökande snarare än tvärsäkert.

Bjorn

Hero
Han said:
Persson said:
Vi vet inte följderna/konsekvenserna för honom.
Sedan vet vi inte i vilken andemening han menade det. Att springa omkring och försvara sitt projekt i massmedia hela tiden kan ta både tid och krafter. Var det värt det?

/Han som visserligen tycker det, då man aldrig kan veta vad en hysterisk mobb kan åstadkomma (Darkwing Duck, någon?)
Grejen är ju den att känslan jag fick då det begav sig var att Fredriks vision eller varje fall ambition när de lanserade Kult var att genom att vända sig mot en mognare publik och vara väldigt kontroversiella skulle dels kunna vinna tillbaks en hel del spelare som "växt ifrån" Drakar och Demoner samt även kunna vinna nya spelare/kunder som inte testat rollspel tidigare. Om man ser det ur det perspektivet att äventyrspels försäljning börjat minska eller man i varje fall förutspådde en minskad försäljning på sina existerande produktlinjer och hoppades att Kult skulle bli den stora kommersiella hitten så var det ju ganska så "epic fail".