Ähum... vad jag skrev... typ vänta nu ett ögonblick
*letar igenom skickade mail*
-----------------------------------------------------------
Hobbitar och Potter
Läste din krönika om Potter, Conan mm, faktiskt med stort nöje, vilket är förvånande med tanke på att jag står på andra sidan i den här frågan. Jag älskar Ringen-triologin, Potter mm.
Till saken
Du menar i början på krönikan att Potter förstört Fantasy-genren? Har jag förstått dig rätt? Sedan klagar (jag hittar inget bättre ord) du på hobbitar i nästa andetag. I mitt tycke tycker jag att du kanske borde skälla på Tolkien i första hand - han var ju grymt långt före J K Rowlings.
Min åsikt förståss, om du nu ska vara konsekvent. Dessutom har du ju glömt vad vi i vårt land har gjort för att sabba genren (enligt dig alltså), vi har en rad söta böcker som platsar och placerats av olika personen i den. Ronja, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta har hänvisats dit och om vi talar om sötsliskighet så tar väl de höjden? Andra svenska författare finns också - Bertil Mårtensson med sin triologi Maktens vägar är ett exempel som också är gulligulligt, dock inte lika gulligt som Lindgrens. Under senare år finns också några exempel, men dem kan vi lämna därhän - eftersom de inte är lika kända... (Hörning (som visserligen slaktar gulliga saker), Roman, Granström, Blixt (oups inte utgiven än), mfl)
Sanningen om fantasygenren är att den faktiskt rymmer både det där Gulligulliga som jag gillar och det där Sword & Sorcery (som om jag minns rätt kommer från en filmtitel) och den där riktiga tuffa fantasyn (där män är män och kvinnor är kvinnor) som du gillar.
Det leder till att din typ av sågningar (som tex Eragon) oundvikligen kommer leda till att människor som vet att deras åsikter så särskiljer sig från din kommer kasta sig över biljetter till filmer, köpa böcker etc som du sågar.
I vilket fall skall du ha tack för din krönika omkring Howard, den var väl värd att läsa och bekräftade lite om mina minnen omkring Mannen och hans öde, förmodligen skall jag jaga rätt på filmen också (vilket troligen inträffar när jag har fått tag i ett jobb eller så för nu har jag inte råd)
Mvh
Eva Florén
ps. som trots sina modiga över trettio fortfarande sprattlar i rollspelsträsket.
-------------------------------------------------------
Men som sagt så kom inte mailet fram så jag har ju inte en kontring från herren och jag måste också pointera - jag var snäll i mailet, min första tanke var betydligt elakare.
Men med tanke på "Piff o Puff" mfl kritiker av rollspel så höll jag en lagom snäll profil.