Nekromanti Fredrik Strage är en fegis?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag såg att Organ hade gjort ett utklipp ur Herr Strages krönika... dvs denna:
Fredrik Strages nöjeskrönika

Nu tyckte jag att jag delvis kunde hålla med honom och jag skrev ett mail till honom om detta... döm om min förvåning när Mailet (mitt alltså) studsar tillbaka... :gremfrown: Enligt returen så finns inte mailadressen alls. :gremfrown:
Så nu undrar jag om Herr Strage är en fegis eller om han är ovetande om fenomenet.

Sedan undrar jag också om hur mycket som är korrekt information alla gånger... jag menar då specifikt omkring Conanförfattaren mm... ?

Organ

Out of time, out of mind
Allt han säger om Howard är mig veterligen sant. Det roligaste med artikeln tycker jag annar är att man fick reda på att den gode Strage är gammal rollspelare. :gremtongue:

Vad skrev du till honom förresten?

/Anders

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ähum... vad jag skrev... typ vänta nu ett ögonblick

*letar igenom skickade mail*
-----------------------------------------------------------
Hobbitar och Potter

Läste din krönika om Potter, Conan mm, faktiskt med stort nöje, vilket är förvånande med tanke på att jag står på andra sidan i den här frågan. Jag älskar Ringen-triologin, Potter mm.

Till saken
Du menar i början på krönikan att Potter förstört Fantasy-genren? Har jag förstått dig rätt? Sedan klagar (jag hittar inget bättre ord) du på hobbitar i nästa andetag. I mitt tycke tycker jag att du kanske borde skälla på Tolkien i första hand - han var ju grymt långt före J K Rowlings. :gremsmile:
Min åsikt förståss, om du nu ska vara konsekvent. Dessutom har du ju glömt vad vi i vårt land har gjort för att sabba genren (enligt dig alltså), vi har en rad söta böcker som platsar och placerats av olika personen i den. Ronja, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta har hänvisats dit och om vi talar om sötsliskighet så tar väl de höjden? Andra svenska författare finns också - Bertil Mårtensson med sin triologi Maktens vägar är ett exempel som också är gulligulligt, dock inte lika gulligt som Lindgrens. Under senare år finns också några exempel, men dem kan vi lämna därhän - eftersom de inte är lika kända... (Hörning (som visserligen slaktar gulliga saker), Roman, Granström, Blixt (oups inte utgiven än), mfl)
Sanningen om fantasygenren är att den faktiskt rymmer både det där Gulligulliga som jag gillar och det där Sword & Sorcery (som om jag minns rätt kommer från en filmtitel) och den där riktiga tuffa fantasyn (där män är män och kvinnor är kvinnor) som du gillar.
Det leder till att din typ av sågningar (som tex Eragon) oundvikligen kommer leda till att människor som vet att deras åsikter så särskiljer sig från din kommer kasta sig över biljetter till filmer, köpa böcker etc som du sågar. :gremsmile:

I vilket fall skall du ha tack för din krönika omkring Howard, den var väl värd att läsa och bekräftade lite om mina minnen omkring Mannen och hans öde, förmodligen skall jag jaga rätt på filmen också (vilket troligen inträffar när jag har fått tag i ett jobb eller så för nu har jag inte råd)

Mvh
Eva Florén
ps. som trots sina modiga över trettio fortfarande sprattlar i rollspelsträsket.
-------------------------------------------------------

Men som sagt så kom inte mailet fram så jag har ju inte en kontring från herren och jag måste också pointera - jag var snäll i mailet, min första tanke var betydligt elakare. :gremsmile: Men med tanke på "Piff o Puff" mfl kritiker av rollspel så höll jag en lagom snäll profil. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
I vilket fall skall du ha tack för din krönika omkring Howard, den var väl värd att läsa och bekräftade lite om mina minnen omkring Mannen och hans öde, förmodligen skall jag jaga rätt på filmen också
"Sista telegrammet från Cross Plains" (eller "The Whole Wide World" som orginaltiteln är) är mycket bra och mer än väl värd att jagas rätt på. Om det inte var så att du bodde halvvägs till Gävle :gremtongue: så skulle du kunna fått låna den av mig.

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om »Sword & Sorcery« ...

Snabböversättning från Wikipedia:

Termen myntades 1961 när den brittiske författaren Michael Moorcock publicerade ett brev i fanzinet Amra, där han krävde ett namn på den typ av fantasyäventyrsberättelser Robert E. Howard skrivit. Från början hade han föreslagit »episk fantasy«. Emellertid replikerade den hyllade amerikanske sword & sorcery-författaren Fritz Leiber i tidskriften Ancalagon (6 april 1961) och föreslog »sword-and-sorcery som ett lämpligt samlingsnamn på genren«. Han utvecklade detta i julinumret av Amra 1961, och kommenterade:

<blockquote>Jag är mer övertygad än någonsin om att genren borde kallas sword-and-sorcery-berättelser. Detta beskriver korrekt den kulturella nivån och de övernaturliga inslagen och skiljer den dessutom från cloak-and-sword-berättelser (historiska äventyr) – och (som av en händelse) även från cloak-and-dagger-berättelser (internationellt spioneri)! (Fritz Leiber, Amra, juli 1961)</blockquote>

Rickard

Urverk speldesign
Jag förstår inte varför man ska skriva ett brev till någon som är uppenbart sarkastisk och sedan påtvinga denne sina åsikter, istället för att ignorera denne. Nåja, folk har ju varit så mot folk på forumet. Caligula exempelvis, men det finns personer än idag som är så.

/Han som tyckte han ironiserade över sig själv med sin barndom i början och i Clerks II så är den individen inte guds ängel som man bör se upp till, så varför ska man då tolka resten av krönikan icke-ironiskt?

Dante

Staff member
Han said:
Jag förstår inte varför man ska skriva ett brev till någon som är uppenbart sarkastisk och sedan påtvinga denne sina åsikter, istället för att ignorera denne.
Jag förstår inte varför man ska posta ett svar till någon bara för att ironisera och dissa, i stället för att ignorera denna.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag förstår inte varför man ska posta ett svar till någon bara för att ironisera och dissa, i stället för att ignorera denna."
För att ställa något i ett annat perspektiv. Lite menlöst att göra det om personen redan från början är ironiskt.

/Han som tycker det är roande att någon som skriver ett svar på mitt första inlägg inte fattar att denne gör precis samma sak

Dante

Staff member
Han said:
/Han som tycker det är roande att någon som skriver ett svar på mitt första inlägg inte fattar att denne gör precis samma sak
Eller inte bryr sig.

Båda dina inlägg i denna tråd är dryga och helt och hållet onödiga.

Låt bli att posta såna inlägg fortsättningsvis.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Fredrik Strage är rolig!

Fredrik Strage är Sveriges mest läsvärde recensent. Någon har, mycket träffande, sagt att det är ett nöje att läsa honom tvärsåga ens favoritartist. Han skriver torrt och sarkastiskt, alltid med en dos självironi, och kritiserar ofta de bitar man egentligen vet bör kritiseras men kanske inte vågar tänka själv.

I det här fallet kanske han inte har rätt i detalj ("hobbitarna förstör fantasyn") men han har rätt i att fantasygenren är värd bättre filmer och bättre manus. Få recensenter skulle säga något sådant eftersom få recensenter tar fantasy på allvar. Fredrik Strage är dessutom så ansedd att han kan säga obekväma - både ur kulturelitens och fansens perspektiv - saker och ändå få alla att lyssna.

Själv är jag less på all svulstig fantasy i kölvattnet av Ringen-filmerna. Storslaget, pompöst, specialeffektladdat, ödesmättat... när det börjar bli pekoral av det hela fnissar jag (eller skrattar högt) jag i biosalongen, till mina medåskådares irritation.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Ignorance is a bliss. Accept, dont take amiss [OT}

"Eller inte bryr sig.

Båda dina inlägg i denna tråd är dryga och helt och hållet onödiga.

Låt bli att posta såna inlägg fortsättningsvis.
"
Men varför ignorerade du inte mig eller var föredömlig och skickade ett PM, redaktör som du ändå är?

---

I alla fall. Jag tycker hela det här är intressant fenomen. Tycker du det här stör, så bryt ut tråden till OT-forumet. Vi har en annan kvinna som jag också respekterar här på forumet som gjorde samma sak som LSW. Ok, Susanne Ljung hävdade att hon var ironisk, men det kom aldrig fram i texten. Vissa människor kan helt enkelt inte vara ironiska, ungefär som andra inte kan skämta om andra människor utan att bli enbart elaka.

Åter till deltråden, varför ska man försöka rubba en annans sinnesuppfattning? Att spotta eld och osa svavel bara för att någon uttrycker sig negativt om något som man pysslar med. Fantasy, rollspel, sport - allt är bara ett nöje. Varför vill man kräva att alla gillar ens nöje? Ok, man kan ha argumentet att det trots allt är publikt och att andra "ovetandes" kan ta intryck av detta, men det tror jag inte är den huvudsakliga anledningen. Den största anledningen är faktiskt att någon annan inte delar ens världsbild.

Personen kommer sannerligen inte heller att ändra på sig och börja dela ens världsbild, kanske inte ens acceptera den, så varför ska man då bemöda sig med att försöka bearbeta den personen? Skriver man ett brev bara för attt man vill att världen ska ha bättre acceptans eller är det bara för att man själv ska känna sig bättre till mods? För om det är bättre acceptans, varför accepterar du inte den personens åsikter då?

Och i detta fall; det är väl bara jag som har ett bra ironiradar.

/Han som gillar att blicka bakåt

<font size="1">Sökord, länk: "Frisör", med Han som skribent.</font size>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Ignorance is a bliss. Accept, dont take amiss

Personen kommer sannerligen inte heller att ändra på sig och börja dela ens världsbild, kanske inte ens acceptera den, så varför ska man då bemöda sig med att försöka bearbeta den personen?
På ett forum skriver man i och för sig inte till en person; man skriver till många. Själv skriver jag endast undantagsvis för att faktiskt påverka personen jag direkt svarar på, det är "publiken", de övriga läsarna av trådarna, som är de egentliga mottagarna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Avsluta det här sidospåret är ni snälla

Jag är övertygad om att både Dante och Han har viktigare saker för sig än att diskutera det här ämnet in i oändligheten.

Detta är alltså ett modererande inlägg även om jag klumpigt nog glömde att kryssa i rutan för det. :gremblush:

Arfert

Facit
Det stämmer rätt bra det där om Robert E Howard, fast jag har för mig att han sköt sig med en Colt 45 Automatic, inte en revolver... fast jag kan ju vara felinformerad. ;-)

Saxifrage

Hero
Re: Avsluta det här sidospåret är ni snälla

Detta är alltså ett modererande inlägg även om jag klumpigt nog glömde att kryssa i rutan för det.

Det betyder alltså att man kan svara på det... MOA HA HA!!! :gremelak:

/Sax, förverkligar perversa drömmar

Rickard

Urverk speldesign
Forum - ibland frågelåda, oftast sandlåda [OT]

"På ett forum skriver man i och för sig inte till en person; man skriver till många."
Nej, oftast är det presigekamper där man försöker föra fram sin åsikt och så råkar det vara fler som kan läsa det förutom personen, vars inlägg man reagerade på.

Det finns undantag och det är:
× Presentation av idéer (regler som scenarier och berättartekniker).
× Frågor (av diverse slag).

Du kan ju försöka romantisera forumet med att man vill debattera på forumet, men i grund är det faktiskt bara ett sätt att slå sig på bröstet. Diskussionerna kommer endast i trådarna där man presenterar idéer, men aldrig där man slår fast sin åsikt.

/Han som därför tycker att politiktrådarna på OT-forumet är så tråkiga