Man kan fundera på varför insamlingen går så pass bra (när jag skriver detta har beloppet just tickat in på 9132746 kr). De påkostade bilderna, varumärket Bladerunner, de andra Year Zero-spelen och Fria Ligans kundplattform är uppenbara orsaker till framgången. Utöver detta tror jag också att det är väsentligt hur konkurrensen ser ut bland just cyberpunk-rollspelen. Det finns flera, men konkurrensen är inte lika hård som inom fantasy där det finns en etablerad jätte. Och grejen är nog också att bland cyberpunk-spel så försöker flera vara Bladerunner (eller åtminstone något åt det hållet). Bladerunner RPG har den uppenbara fördelen är att spelet ÄR Bladerunner, inte bara som.
Jag kommer att köpa spelet så småningom, även om jag tycker att franchise-spel ofta fastnar i att vara i detalj trogna varumärket (en i mina ögon tråkig begränsning) istället för att vara kreativ med det (eftersom den som äger varumärket inte vill se allt för stora svängar med innehållet).
Det som lockar mig med neon noir är nog mer noir än neon. Där är jag inte helt övertygad av det jag hittills har sett i marknadsföringen, men det är möjligt att det finns mer än vad som hittills har visats (minnen, som jag tidigare har postat om, verkar dock ha fått plats som en viktig detalj i spelet, bra). Film noir är en väldigt omfattande genre med konventioner som det går att göra mycket av. Kanske kan man säga att neon här är ytan medan noir blir djupet? Eller går det att vända på det resonemanget också (alltså att neon är innehållet och noir ytan)?
För övrigt: en rejäl karta över Los Angeles finns väl inte med i Kickstartern ännu, eller har jag missat något? Jag tycker att en sådan behövs.