NYHET Fria Ligan förhandlar med NASA om rollspel på Mars

Björn Wärmedal

Björning Wheel
NASAs budget är otroligt ansträngd just nu pga alla nedskärningar. Därför söker de privata aktörer att samarbeta med för olika projekt. Deras mål har skiftats mot att skicka människor till Mars, och det är ju inte så billigt. För att få in de pengar som krävs testar de nu att förhandla om sponsoravtal.

Fria Ligan har hoppat på det här och erbjuder alltså NASA pengar -- närmare bestämt $100 miljoner över tio år -- för att de första astronauterna på Mars ska streama en Alien-kampanj ifrån Mars. Ingenting är bestämt än, men läckor menar att NASA ser positivt på förslaget i grund.

Last edited:

Zire

Swashbuckler
Hundra millar tycker jag låter lite snålt med tanke på vad man lägger ut på deras kickstarters. Det är ju ändå över en tioårsperiod. Men kul ändå att se hur de ska lösa problemet med tärningarna med tanke på den lägre gravitationen. Risken är att striderna tar längre tid när tärningarna inte slutar rulla lika fort. Det kanske blir en Mars-utgåva?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Hundra millar tycker jag låter lite snålt med tanke på vad man lägger ut på deras kickstarters. Det är ju ändå över en tioårsperiod. Men kul ändå att se hur de ska lösa problemet med tärningarna med tanke på den lägre gravitationen. Risken är att striderna tar längre tid när tärningarna inte slutar rulla lika fort. Det kanske blir en Mars-utgåva?
Ja, hade ju varit smartare att köra DoD, än ett MYZ-spel. Men de kanske har något specialmaterial att tillverka tärningar i?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Tror enligt nuvarande nivå kostar det nasa ca 2 miljarder dollar för en enda take off.

Tror inte de skulle stigga upp ut sängen för 10 miljoner om året.
Lär väl vara fler företag som säljer in sponsordeals, inte bara ligan.

Leon

Leo carcion
Stämmer - Modiphius, Tuesday knight games och Palladium planerar alla enligt ryktet att sänka flera rollspelsmiljarder i det här projektet.

@Krille kan bekräfta eller förneka ryktet om att Helmgast är i kontakt med NASA runt ett speltest av Blå himmel på månens baksida.

Exakt vad som planeras lär vi nog först få veta imorgon.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sure, men räknar du in nekromantikostnaderna för att återuppväcka Neil så skulle 100 miljoner inte ens täcka timkostnaden för Neil och Buzz att spela rollspel i ett par timmar.

Än mindre på mars!

Eller är tanken att det ska vara solospel för Buzz? I så fall känns 10 år lite optimistiskt i min mening. Han är rätt gammal.

Last edited:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Sure, men räknar du in nekromantikostnaderna för att återuppväcka Neil så skulle 100 miljoner inte ens täcka timkostnaden för Neil och Buzz att spela rollspel i ett par timmar.

Än mindre på mars!

Eller är tanken att det ska vara solospel för Buzz? I så fall känns 10 år lite optimistiskt i min mening. Han är rätt gammal.
Det kommer rimligen vara nya astronauter. Gärna med rollspelserfarenhet sedan tidigare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oj! Det gjorde jag ju! Det var inte meningen!
Då blir det hela något rimligare, i synnerhet om man så som Antrhox föreslår tänker sig att det kommer finnas flera investerare. I så fall skulle ju 100 000 USD nästan täcka kostnaden för att skicka själva spelet till mars. Så får vi hoppas på att astronauterna är villiga att spela på sin "fritid" =D

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Då blir det hela något rimligare, i synnerhet om man så som Antrhox föreslår tänker sig att det kommer finnas flera investerare. I så fall skulle ju 100 000 USD nästan täcka kostnaden för att skicka själva spelet till mars. Så får vi hoppas på att astronauterna är villiga att spela på sin "fritid" =D
Tror det kan vara en fast summa per bok också, så en vill ju välja ett spel som inte kräver så många splatbooks. Är väl därför vi inte hört något om att Wizards är ombord.

Leon

Leo carcion
Räknas Elon Musk in där? Han spelar ju ändå rätt mycket har jag hört.
Det är väl ett måste. Han är väl den ende som kan vinna i rollspel. Och sen gör han en sån fin segerhälsning.

Helt apropos, 100m dollar räcker bara för bränsle för enkel resa va?