Rickard
Urverk speldesign
För att vidareutveckla. Det jag tänkte var två sidor i slutet av andra boken med titeln "Ett socialt spel", där författaren tar en situation ur boken och frågar läsaren "Vad hade du gjort i denna situation?". Spelet framläggs som en social lek som man kan göra på fester, ungefär som att spela Maffia, leka charader, lajv-Cluedo, spela Once Upon a Time eller liknande saker. De "bästa" situationerna som jag kan tänka mig är när flera viljor går emot varandra. Deltagarna får olika roller med en målsättning och sedan får de liera sig med andra deltagare eller på annat sätt försöka få fram sitt mål i den sociala leken. Spelledaren får en klar struktur över hur spelet går till - ett exempel på struktur finns i Maffia - och får möjligtvis även (slumpmässiga?) händelser att slänga in som kan förändra förutsättningarna.Bergting said:Tror det är en bra idé för spelet och för spelare, men något som garanterat skrämmer bort presumtiva "vanliga" köpare som aldrig sett ett rollspel innan.
Sedan hänvisar man till ett mer utvecklat spel - och notera - som inte skiljer sig alltför mycket ifrån spelet i boken. För ett nybörjarrollspel handlar inte om att ha en enkel mekanik med ett utvecklat "Vad är rollspel"-kapitel. Ett nybörjarrollspel handlar om att vägleda spelledaren genom hela spelet i hur den sätter upp en social struktur där kreativitet och berättarvilja får flöda.
/Han som fick en del nya tankesätt i vad rollspel är