Hihi, jag uttrycker mig ju väldigt klumpigt!
Med enkelt regelsystem så menar jag förstås allt som är
intuitivt och
förutsägbart, såsom BRP, d20 eller tärningspölar a la Fantasy!
Med svåra, komplexa regelsystem menar jag:
– sådana där man måste inkorporera världen i sin rollperson till en väldigt hög grad
– sådana där man har mer än sex egenskaper (STY, sTO, FYS,...)
– sådana där man har knepiga varianter på egenskaper som i vilken grad man är inåtvänd eller utåtriktad och hur dessa egenskaper sedan ska användas till olika situationer ("Jag försöker övertala servitrisen och eftersom jag har sju pluppar på 'Utåtriktad' så lyckas jag...")
– all regelmekanik som försöker blanda gejmism med samberättande eller narrativism
– helt enkelt alla sådana regler som på detaljerad nivå talar om hur rollpersonen beter sig stårymässigt vilket spelaren sedan måste leva upp till.
– knepiga regler som försöker få till något typ: "Spelledare är vi allihopa men
vissa saker bestämmer Hasse! och vilka
de sakerna är fattar man ju helt intuitivt...".
Ska jag dra till med nåt
klatschigt så är det väl att
regler legitimeras av att de är bra på att hantera situationer i spelet (hittar jag energipacket? upptäcker jag att den muterade wongosen smyger sig på mig? känner jag till vad hydraulik är? träffar jag när jag skjuter med mitt lazer-vwazer-vapen?)...
...snarare än att
de är bra på att motivera sin egen existens eller erbjuder spelaren ett kreativt stoff.
Den sista räkmackan syftar helt enkelt till att regler gärna får vara inkonsekventa eller otillräckliga ur simulationist-synpunkt alternativt som inspiration för spelandet, bara de hanterar rollSPELS-delen bra. Vi är ju här för att klara äventyret, right? Nähä. Inte det...
I
min bok finns det nämligen varken intresse eller tid för
tjuusigha regler vars mekanik är asknepig, men "helt riktig och kausal med verkligheten, äntligen!" (även om jag förstås kan se varför sådana regler imponerar på rollspelspubliken).
Men det är jag det. Jag mot rollspelsvärlden. Fan, bättre kanske att satsa på att klättra på Starcraft-stegen...