Henke;n309631 said:Fast det är väl iofs precis så det står i den svenska utgåvan av konstboken?
Så om man gör spel baserade på verk som innehåller rasism, skapade en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?Grisodlar'n;n309629 said:De tog bort kommentarerna på det videoklippet (del 2), men de borde fan skämmas när Lovecrafts verk har varit deras födokrok under alla år.
Ibland gör ju avståndstagandet också att fokuset flyttas *till* rasismen. Lovecrafts verk har massor med olyckliga undertoner, ren uttalad rasism och ordval som ingen modern författare med sina sinnen i behåll skulle använda. Men om varje utgivet verk måste komma med en disclaimer så blir det till slut överdrivet kan jag tycka. Lovecrafts verk är nästan 100 år gamla idag och Lovecraft var gammaldags redan för sin egen tid.krank;n309661 said:Så om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?
Personligen skiter jag i om du tar avstånd från rasism, kommunism, feminism, din farfar, Volvo 740, islamism, Satan och Riddar Kato. Det enda jag bryr mig om är hur väl spelet överensstämmer med Lovecrafts verk. Jag får hoppas att Kutulu kommer med en extra röd varningsetikett. Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga. Jag får hoppas att du lämnar Edgar Allan Poe i fred iallafall.krank;n309661 said:Så om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?
Jag missade tydligen att skriva ut hela meningen - typiskt fall av att jag i början av meningen tänkte att "jag måste skriva med X, jag gör det i slutet av meningen" och i slutet av meningen tänkte "vad bra att jag tänkte på att skriva X i början av meningen, då behöver jag ju inte skriva det här"...entomophobiac;n309675 said:Problemet i din mening är med andra ord, för mig, "om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist". För varför inte låta bli i så fall?
Så du tänker dig att man liksom bara kan ha EN åsikt om varje författare? Inget "jag gillar 80% av det den här författaren gjorde men de här andra 20%:en tycker jag jätteilla om"?Grisodlar'n;n309694 said:Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga.
Fast har vi inte alltid gjort det när vi gjort adaptioner? För varje adaption av ett verk uppdaterar vi olika delar av det för att passa vår tids värderingar. Det har vi gjort sedan den tiden då vi började återberätta sagor, där bitar som ansågs förlegade togs bort. Hur många filmer uppdaterar inte sina verk för att reflektera tiden de görs i bättre: som typexempel kan vi till exempel ta Arwen i Sagan om Ringen-filmerna. Tolkiens verk hade en enorm brist på kvinnor, samtidigt som Arwen är en viktig person för Aragorn men syns sällan i texterna. Men i böckerna förekommer väldigt många random alvkaraktärer som dyker upp i enstaka scener där Arwen ofta tog deras plats. Det gjorde att hon nu fick en mer aktiv roll, syntes mer och att det fanns lite mer kvinnor innan Eowyn dyker upp (som också fick mycket mer att göra). På kuppen gjorde det att Aragorns och hennes förhållande blev mer intressant i ett visuellt medium och storyn blev mer strömlinjeformad. Det var ett steg i rätt riktning för att motarbeta ett problem med Tolkiens texter som Jackson och Walsh hade påpekat.Grisodlar'n;n309694 said:Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga.
Du ser ingen skillnad i hur orden används av de båda författarna? Alls?Grisodlar'n;n309790 said:Och när det kommer till Lovecraft och namnet på hans katt samt katten i The Rats in the Walls, så förstår jag inte hur det kan förstöra resten av berättelsen? Har du läst Mark Twains klassiska böcker om Tom Sawyer och Huckleberry Finn på engelska? Där har du en hel drös med trigger-ord, även om Twain själv inte var rasist.
Jag har inte påstått att han inte var mer komplex. Faktum är att det var hela min poäng - eftersom han var komplex så går det utmärkt att ha en nyanserad åsikt, där man både kan konstatera att han var en duktig författare, men också att han var rasist och att hans rasism var vidrig.Grisodlar'n;n309790 said:Lovecraft själv var betydligt mer komplex än "en riktigt vidrigt rasistisk rasist" som Krank uttryckte det.
Jösses.Grisodlar'n;n309790 said:thailändska ladyboys
Och det faktum att han betraktade svarta och "infödingar" som delar av "det okända" är vad som gör att vi med gott samvete kan kalla honom för rasist. Vi som inte ser svarta som "det okända" däremot har ganska lätt att plocka bort den biten, för den var aldrig speciellt skrämmande för oss. När han försökte framställa svarta som skrämmande så blev det mest fånigt. Litegrann som när han försöker få en att vara rädd för sjömän, till exempel.Grisodlar'n;n309790 said:Det Lovecraft skrev handlade om skräcken för det okända, och du skulle lätta kunna sätta in författaren själv i protagonistrollen i många av hans noveller.
Skriv INTE något mer i den här tråden om det inte har en väldigt tydlig koppling till Fria Ligans planer på ett Cthulhu-rollspel!Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.