Henke;n260262 said:
Det här är ett typiskt exempel på missförstånd av regelmekaniken.
Inget missförståd alls.
Jag kunde skrivit "När du rider hästen för att jaga det viktiga vittnet till den viktiga händelsen som är viktig", utfallet är detsamma. Du slår för att rida efter någon, och din karaktär är dålig på vad de gör, så något går åt skogen (trots att det här var grejen du ville vara bra på, det som fick dig att stå ut i gruppen). Det är som gamla mutant där en startkaraktär hade vadå... typ 33% chans att lyckas i något de spenderat sina poäng på?
Vill jag göra en karaktär som faktiskt är bra på något i Svavelvinter behöver man 2-3 mer färdighetspoäng och 1-2 mer blodspoäng, annars är dina "expertområden" utan hög chans att lyckas.
Henke;n260262 said:
Jag kan också förstå att Svavelvinter inte är för alla (speciellt inte de som är vana vid grottkrälande hack'n'slash) men att kalla det för "dålig rollspelsdesign" bara för att det inte tillhör den typen av rollspel du och dina spelare gillar känns mest löjligt.
Jag spelar i princip aldrig hack 'n' slash. Har faktiskt spelat traditionellt grottkräl DnD... en gång i mitt tjugoåriga rollspelsliv.
Det är bara intriger, story och kanske någon våldsam strid då och då. Men det spelar ingen roll om det var hack'n'slash eller inte, spelet är gjort så att karaktärerna är dåliga från start till slut.
Jag älskar skuggspelet, jag älskar världen, jag älskar färdigheterna, jag älskar expertiserna.
Vad jag inte gillar är att alla karaktärer måste vara dåliga. Till och med någon som gör en super-specialist karaktär kommer, som bäst, få 6 stycken tärningar. I snitt får han FG 1
ifall han pumpar 3 öde in i slaget.
Och då är karaktären bokstavligen talat värdelös på allting annat i hela spelet (1 till 2 tärningar beroende på hur blodet är placerat och vilka utmaningar de står inför). Jag har inte sett ett enda rollspel, någonsin, som låter dig lägga varenda poäng du har tillgänglig i en enda färdighet, och ändå låter dig vara "okey, sisådär, halvdann" (cirka 67% chans att få en FG) i färdigheten och sen usel i allting annat.
Varför är det bra design?
Jag vet inte vad du vill jag ska svara på det sista? Vad löjligt av mig att jag inte tycker om Svavelvinters regelmekanik?
Tjahapp.
Rollspel som låter mig en expert faktiskt vara en skicklig tycker jag är bra. För mig är det inget egenvärde i att min karaktär är dålig. Inte ens om rollspelet går ut på mer personliga stories och ränksmideri och intriger, vilket ju är precis det jag tycker om att spela i vanliga fall.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag förstår helt klart att det är en personlig åsikt, men den grundar sig inte i "Oj, jag förstår inte hur spelet går
egentligen till" eller "Oj, jag är en plebej som bara spelar hack'n'slash och inte förstår djupet i att vara dålig på allt jag gör".
Det var säkert inte din mening, men jag uppfattade det som en ganska så tråkig ton du hade där, och nu fick jag det också.
Vi kan väl helt enkelt agree to disagree.