Nekromanti Friform består av konventioner

Rickard

Urverk speldesign
Utbrutet från denna tråd.

Tackar för komplimangen, fast senaste åren har jag varit inne på att skriva scenarion som inte ska påverkas allt för mycket av spelledaren (vet visserligen inte om jag lyckas), bland annat därför som det blir färre slps i mina scenarion.
För massor av år sedan förstod jag inte friform. Jag hade trångsynta tankar som lät i stil med "Hur kör man strid då?". När jag läste Vi åker jeeps ordlista så förstod jag att friform mestadels bestod av konventioner (typ spelledartekniker).

Anledningen till varför jag vill läsa dina friformsscenarion är för att jag vill se hur du lägger upp problemlösning. Nu menar jag inte gåtor utan mer vad rollpersonerna ska göra i scenariot och vad de då kan stöta på för svårigheter.

När jag spelledde Matiné där rollpersonerna alltid lyckas med sina handlingar fick jag lägga om mitt tankesätt om hur man ska designa utmaningar. Jag insåg att tärningsslag aldrig kunde vara en utmaning i sig och jag har insett att friformare borde ha kört i flera år med de typer av utmaningar jag kom fram till.

Så jag vill läsa de scenarion du har skrivit (och Jeepens och ASFs) för att analysera dem kring vilken typ av utmaningar det finns i dem. En bonus skulle vara att upptäcka några konventioner också. :gremsmile: Ett projekt jag aldrig orkat ta tag i.

/Han som var med i den gruppen som dök upp på båda speltillfällena för Fallen Reich men som inte fick spela

Sodivra

Champion
Re: Friform består av konventioner [OT]

Jag tycker det är awesome att det poppat upp en massa sådana här trådar just nu. Är det för dig som det är för mig, att det väcktes en massa tankar på GothCon?

Jag sitter just nu och skriver ett blogginlägg om förväntningar, så jag kan gå vidare därifrån och skriva första steget för en teori om kreativt skapande i rollspel: Vägen till awesomeland.

Spännande tider!

MrG

Swashbuckler
Du är väldigt välkommen att läsa mina scenarion (länk i signaturen) och de skiljer sig väldigt mellan varandra med utmaningar. Men gemensamt är nog tänkte att det som är spännande ofta inte är om man lyckas eller inte och att det gärna får baseras på sl:s tolkning av vad som roar spelarna bäst. Mest tydligt där är slutet på Våra måndagar i baracken som är helt öppet till vad som hänt. Över lag är nog Baracken det mest strikt friformiga av mina scenarion.

Ska också bli kul och intressant att läsa vad du kommer fram till för analyser. Jag har inte så mycket teoritänk när jag skriver utan mest lägger upp saker som jag skulle vilja ha dem som spelledare ;-)

-Gunnar (som skäms över att alla inte fick spela...)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Friform består av konventioner [OT]

Är det för dig som det är för mig, att det väcktes en massa tankar på GothCon?
Jag hade nog tankarna innan, men GothCon blev en katalysator när jag fick spela med andra människor och snacka rollspel med andra än de i min egen spelgrupp som redan vet vad jag snackar om. Jag fick reda ut mina tankar när jag bollade dem med andra. Jag fick förvisso även lite nya insikter när de kom med sina tankar.

Jag hade gärna velat ha en heldag med GothCon-puben för diskussionerna jag hade med några där var riktigt trevliga. Nu blev jag riktigt sugen på att dra till nästa DanCon, bara därför. :gremsmile: Förhoppningsvis kommer jag att dra igång en forumsfest i sommarstugan som ligger norr om Norrköping. Dra dit, dricka sprit, spela spel men framförallt snacka om ämnen som rör vår hobby.

/Han som noterade att de bästa diskussionerna skedde mellan 2-3 deltagare, för när det blev fler än så skiftade ämnet för snabbt