Rickard
Urverk speldesign
Utbrutet från denna tråd.
Anledningen till varför jag vill läsa dina friformsscenarion är för att jag vill se hur du lägger upp problemlösning. Nu menar jag inte gåtor utan mer vad rollpersonerna ska göra i scenariot och vad de då kan stöta på för svårigheter.
När jag spelledde Matiné där rollpersonerna alltid lyckas med sina handlingar fick jag lägga om mitt tankesätt om hur man ska designa utmaningar. Jag insåg att tärningsslag aldrig kunde vara en utmaning i sig och jag har insett att friformare borde ha kört i flera år med de typer av utmaningar jag kom fram till.
Så jag vill läsa de scenarion du har skrivit (och Jeepens och ASFs) för att analysera dem kring vilken typ av utmaningar det finns i dem. En bonus skulle vara att upptäcka några konventioner också. Ett projekt jag aldrig orkat ta tag i.
/Han som var med i den gruppen som dök upp på båda speltillfällena för Fallen Reich men som inte fick spela
För massor av år sedan förstod jag inte friform. Jag hade trångsynta tankar som lät i stil med "Hur kör man strid då?". När jag läste Vi åker jeeps ordlista så förstod jag att friform mestadels bestod av konventioner (typ spelledartekniker).Tackar för komplimangen, fast senaste åren har jag varit inne på att skriva scenarion som inte ska påverkas allt för mycket av spelledaren (vet visserligen inte om jag lyckas), bland annat därför som det blir färre slps i mina scenarion.
Anledningen till varför jag vill läsa dina friformsscenarion är för att jag vill se hur du lägger upp problemlösning. Nu menar jag inte gåtor utan mer vad rollpersonerna ska göra i scenariot och vad de då kan stöta på för svårigheter.
När jag spelledde Matiné där rollpersonerna alltid lyckas med sina handlingar fick jag lägga om mitt tankesätt om hur man ska designa utmaningar. Jag insåg att tärningsslag aldrig kunde vara en utmaning i sig och jag har insett att friformare borde ha kört i flera år med de typer av utmaningar jag kom fram till.
Så jag vill läsa de scenarion du har skrivit (och Jeepens och ASFs) för att analysera dem kring vilken typ av utmaningar det finns i dem. En bonus skulle vara att upptäcka några konventioner också. Ett projekt jag aldrig orkat ta tag i.
/Han som var med i den gruppen som dök upp på båda speltillfällena för Fallen Reich men som inte fick spela