solvebring
Superhero
Jag har sannerligen dålig koll på friform, och det tycks som att det finns så väldigt många olika tolkningar av vad det egentligen är. Kanske finns det egentligen inga rätt eller fel i detta, utan att friform är vad man vill att det ska vara?
Min egen erfarenhet av sådant som kanske kan benämnas som detta är systemlösa sessioner, t.ex. när jag lirar deckare, samt lösryckta scenarion som inte heller fordrat något faktiskt system.
Den tolkning jag gillar och som passar mitt tänk är dock den som säger att friform har regler men inte system, vilket vill säga att spelet så klart har strukturer och fordrar vissa tekniker för att att det ska fungera, men att det inte har system på samma sätt som tradspel; med värden, tärningar och annat jox, och att man så att säga rollspelar fram skeenden istället för att använda egenskaper och färdigheter hos rollpersonerna.
Jag fick just frågan om jag kunde ge tips på bra friformsspel och mitt svar blev att jag inte kunde det, men att man troligen kan ta vad som helst; en setting, eller en situation, ett koncept, och sedan bygga upp roller och agendor inom detta och bara sätta igång – att man kan göra sitt eget spel väldigt lätt. Jag nämnde också det här med den typen av scenarion som är färdiga, med färdiga roller och som inte backas upp av något system, som spelas systemlöst.
Därmed, fastän jag tyckte mig kunna svara ganska bra kring själva filosofin, så fastnade frågan och jag har i tysthet ställt den flera gånger ...
Så nu frågar jag er: vad är friformsspel; finns det några specifika, skrivna spel; eller skapar man dem själv; hur; vad du någon favorit som kan slutas till denna kategori? Osv. Osv. Ja, jag kallar tråden "Friform for dummies – Vad och Hur?" för jag tänker att ni som har erfarenhet kanske kan ställa upp på att berätta lite, om vad friform är för er; vad ni brukar spela; hur ni brukar spela.
Jag är ytterst tacksam för alla svar.
Min egen erfarenhet av sådant som kanske kan benämnas som detta är systemlösa sessioner, t.ex. när jag lirar deckare, samt lösryckta scenarion som inte heller fordrat något faktiskt system.
Den tolkning jag gillar och som passar mitt tänk är dock den som säger att friform har regler men inte system, vilket vill säga att spelet så klart har strukturer och fordrar vissa tekniker för att att det ska fungera, men att det inte har system på samma sätt som tradspel; med värden, tärningar och annat jox, och att man så att säga rollspelar fram skeenden istället för att använda egenskaper och färdigheter hos rollpersonerna.
Jag fick just frågan om jag kunde ge tips på bra friformsspel och mitt svar blev att jag inte kunde det, men att man troligen kan ta vad som helst; en setting, eller en situation, ett koncept, och sedan bygga upp roller och agendor inom detta och bara sätta igång – att man kan göra sitt eget spel väldigt lätt. Jag nämnde också det här med den typen av scenarion som är färdiga, med färdiga roller och som inte backas upp av något system, som spelas systemlöst.
Därmed, fastän jag tyckte mig kunna svara ganska bra kring själva filosofin, så fastnade frågan och jag har i tysthet ställt den flera gånger ...
Så nu frågar jag er: vad är friformsspel; finns det några specifika, skrivna spel; eller skapar man dem själv; hur; vad du någon favorit som kan slutas till denna kategori? Osv. Osv. Ja, jag kallar tråden "Friform for dummies – Vad och Hur?" för jag tänker att ni som har erfarenhet kanske kan ställa upp på att berätta lite, om vad friform är för er; vad ni brukar spela; hur ni brukar spela.
Jag är ytterst tacksam för alla svar.