Johan Granberg
Swordsman
Re: Bingo!
Tack för förtydligandet. Jag börjar förstå vad du menar och håller med om att det är bäst om man kan välja sitt verktyg utifrån behov istället för att hammra in alla koncept i en mall som man är mest bekväm att arbeta med. Personligen är jag ju barnsligt förtjust både i friform och forge-spel, men orkar inte pilla med system så jag skapar bara scenarion. Det har säkert också att göra med att jag helt enkelt har lättare för att jobba i en speciell riktning, där jag först får en idé om en berättelse jag skulle vilja berätta för att sedan börja analysera vad det är i konceptet som gör det intressant. När man skriver ett rollspel med narrativistiskt fokus måste man ju ta reda på vad det är som gör berättelsen intressant före man börjar skriva.
Att det ultimata fokuserade rollspelet är ett scenario håller jag inte riktigt med om. Jag tror att man kan få ett betydligt tydligare fokus om man berättar sitt fokus och ger deltagarna en massa verktyg för att själva adressera det, istället för att ge dem en hel berättelse och bara låta dem "köra igenom" den som det oftast är i friform. Man kan se det som en sorts "learning by doing", när spelarna själva får bygga upp det fokus man vill ha är det liksom lättare för dom att se det. Nu vet jag inte hur on topic den diskussionen är, så vi kanske inte ska driva det vidare? Det är din tråd, så du bestämmer.
Konkreta exempel på hur en process skulle kunna se ut (om den fungerar på det sätt du efterfrågar här) när man skapar sitt rollspel skulle uppskattas. För jag är fortfarande inte helt säker på vad det är du uppmanar till, vad du vill att den här diskussionen skall mynna ut i. Vill du se ett narrativistiskt (enligt forge-terminologin) friformsscenario som använder sig av en massa tekniker från den delen av teorin, typ? Det har jag faktiskt funderat på, men jag har inte riktigt lyckats knäcka problemet att narrativism i regel kräver att spelarna skapar sina egna rollpersoner eftersom deras författarskap och engagemang i berättelsen skall uppstå ur karaktären de berättar om och att det således är väldigt svårt för dem att berätta sin historia med en rollperson som inte är skräddarsydd efter deras behov.
Tack för förtydligandet. Jag börjar förstå vad du menar och håller med om att det är bäst om man kan välja sitt verktyg utifrån behov istället för att hammra in alla koncept i en mall som man är mest bekväm att arbeta med. Personligen är jag ju barnsligt förtjust både i friform och forge-spel, men orkar inte pilla med system så jag skapar bara scenarion. Det har säkert också att göra med att jag helt enkelt har lättare för att jobba i en speciell riktning, där jag först får en idé om en berättelse jag skulle vilja berätta för att sedan börja analysera vad det är i konceptet som gör det intressant. När man skriver ett rollspel med narrativistiskt fokus måste man ju ta reda på vad det är som gör berättelsen intressant före man börjar skriva.
Att det ultimata fokuserade rollspelet är ett scenario håller jag inte riktigt med om. Jag tror att man kan få ett betydligt tydligare fokus om man berättar sitt fokus och ger deltagarna en massa verktyg för att själva adressera det, istället för att ge dem en hel berättelse och bara låta dem "köra igenom" den som det oftast är i friform. Man kan se det som en sorts "learning by doing", när spelarna själva får bygga upp det fokus man vill ha är det liksom lättare för dom att se det. Nu vet jag inte hur on topic den diskussionen är, så vi kanske inte ska driva det vidare? Det är din tråd, så du bestämmer.
Konkreta exempel på hur en process skulle kunna se ut (om den fungerar på det sätt du efterfrågar här) när man skapar sitt rollspel skulle uppskattas. För jag är fortfarande inte helt säker på vad det är du uppmanar till, vad du vill att den här diskussionen skall mynna ut i. Vill du se ett narrativistiskt (enligt forge-terminologin) friformsscenario som använder sig av en massa tekniker från den delen av teorin, typ? Det har jag faktiskt funderat på, men jag har inte riktigt lyckats knäcka problemet att narrativism i regel kräver att spelarna skapar sina egna rollpersoner eftersom deras författarskap och engagemang i berättelsen skall uppstå ur karaktären de berättar om och att det således är väldigt svårt för dem att berätta sin historia med en rollperson som inte är skräddarsydd efter deras behov.