Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,515
Ok, om Arvidos kan rapa upp en tråd om narrativism kan jag ta upp friform.
Minsann!
Jag ska snart börja spela ett nytt spel med nya personer och om jag har förstått rätt kommer det bli hyggligt fritt.
Nu är jag så trött på D&D att det känns både fräscht och välkommet, men...
Kan det vara så att hur man löser olika resolutioner hänger ihop med vem man är IRL?
Jag har haft den erfarenheten av friform förut. Istället för att konsultera regler så konsulterar SL sin egen bild av vad som är möjligt resp. omöjligt. Men ibland känns det som att det mest handlar om vems initiativ som borde gälla.
Och i mitt gamla rollspelsgäng var alla övertygade om vem jag var IRL och var mina IRL-styrkor/svagheter låg. När jag sedan försökte göra en del grejjer i spelet upplevde jag det som att man inte kunde tänka sig att "det där skäggiga miffot som spelar saxofon kan spela en smidig karateninja coolt. Nej, han får bli något annat...!" Fast man gjorde detta undermedvetet, så när jag kom med (i mina ögon) coola förslag och idéer, blev de snabbt nedröstade. Dessutom, mina prognoser sprack hela tiden därför att jag och SL hade så olika syn på hur man skulle sköta resolutioner av händelser i spelet.
Typ:
"Hinner jag kasta mig undan bilen?"
I många sådana fall upplevde jag att de som SL tyckte om, fick större respons på "häftiga handlingar", medan jag fick mindre gehör för mina idéer (som man bedömde som mindre trovärdiga dessutom...)
Sorry, det här vart flummigt. Men jag försöker helt enkelt fråga detta:
När ni avgör vad som händer i spelet, tar ni bara hänsyn till det som sägs runt bordet eller färgar något annat er syn på hur resolutionerna borde göras?
Minsann!
Jag ska snart börja spela ett nytt spel med nya personer och om jag har förstått rätt kommer det bli hyggligt fritt.
Nu är jag så trött på D&D att det känns både fräscht och välkommet, men...
Kan det vara så att hur man löser olika resolutioner hänger ihop med vem man är IRL?
Jag har haft den erfarenheten av friform förut. Istället för att konsultera regler så konsulterar SL sin egen bild av vad som är möjligt resp. omöjligt. Men ibland känns det som att det mest handlar om vems initiativ som borde gälla.
Och i mitt gamla rollspelsgäng var alla övertygade om vem jag var IRL och var mina IRL-styrkor/svagheter låg. När jag sedan försökte göra en del grejjer i spelet upplevde jag det som att man inte kunde tänka sig att "det där skäggiga miffot som spelar saxofon kan spela en smidig karateninja coolt. Nej, han får bli något annat...!" Fast man gjorde detta undermedvetet, så när jag kom med (i mina ögon) coola förslag och idéer, blev de snabbt nedröstade. Dessutom, mina prognoser sprack hela tiden därför att jag och SL hade så olika syn på hur man skulle sköta resolutioner av händelser i spelet.
Typ:
"Hinner jag kasta mig undan bilen?"
I många sådana fall upplevde jag att de som SL tyckte om, fick större respons på "häftiga handlingar", medan jag fick mindre gehör för mina idéer (som man bedömde som mindre trovärdiga dessutom...)
Sorry, det här vart flummigt. Men jag försöker helt enkelt fråga detta:
När ni avgör vad som händer i spelet, tar ni bara hänsyn till det som sägs runt bordet eller färgar något annat er syn på hur resolutionerna borde göras?