Att något oförutsett inträffar, något som varken spelarna eller SL räknat med, är nödvändigt för att göra spelet mindre förutsägbart. SL måste kunna improvisera om t ex en av spelarna lyckas med ngt oväntat. Sedan kan ju SL kompromissa om en RP dör på ett löjligt sätt, i VISS utsträckning... Men, olyckor kan ju inträffa, och det är dumt att hålla en RP vid liv, bara för att inte göra spelaren ledsen. SÅ fäst vid sin RP får man inte bli...Å andra sidan kan jag tänka mig att det blir mer "flyt" i spelet i friform, en SL med bra berättartalang kan skapa oehört engagerande äventyr. SL har helt enkelt lättare att pussla ihop äventyret till en bra helhet då han har komplett fria händer..
Positivt och negativt, alltså...Själv är jag för regelsystem (tärningar, rubbet), men ej för komplicerade. Huvuddelen av rollspelandet ska ägnas just åt ROLLSPEL.
Tack för mig..
M