Nekromanti Friform

Antonius Block

Veteran
Filmtips [OT

Snoka gärna upp Ingmar Bergmans klassiker Det Sjunde Inseglet för en glimt av den scen (jag tror) Python försöker parodisera. För övrigt en helgjuten film som måste ses.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Filmtips [OT

Det har jag aldrig tänkt på, men nu när du säger det är det ju uppenbart; det är en parodi på scenen med flagellanterna i Det Sjunde Inseglet. Men Monty Python var ju inte alltför snälla med religiösa fanatiker annars heller.

/JPS - "Amongst our weaponry are such diverse elements as surprise, fear and almost fanatical worship of the pope. And fancy red robes... damn!" (som jag har väntat på att det ska dyka upp ett naturligt tillfälle att lägga in det citatet i ett svar)

Ximnipot69

Swordsman
Precis...

Med godingar som:

SIR BEDEVERE: And that, my liege, is how we know the earth to be banana-shaped.

HEAD KNIGHT: We are now... no longer the Knights Who Say 'Ni'.
KNIGHTS OF NI: Ni! Shh!
HEAD KNIGHT: Shh! We are now the Knights Who Say 'Ecky- ecky- ecky- ecky- pikang- zoop- boing- goodem- zoo- owli- zhiv'.

NARRATOR: As the horrendous Black Beast lunged forward, escape for Arthur and his knights seemed hopeless, when suddenly, the animator suffered a fatal heart attack.
ANIMATOR: Ulk!

GALAHAD: Please! I can defeat them! There's only a hundred-and-fifty of them!

BLACK KNIGHT: Oh. Oh, I see. Running away, eh? You yellow bastards! Come back here and take what's coming to you. I'll bite your legs off!

Muggas

Hero
Att något oförutsett inträffar, något som varken spelarna eller SL räknat med, är nödvändigt för att göra spelet mindre förutsägbart. SL måste kunna improvisera om t ex en av spelarna lyckas med ngt oväntat. Sedan kan ju SL kompromissa om en RP dör på ett löjligt sätt, i VISS utsträckning... Men, olyckor kan ju inträffa, och det är dumt att hålla en RP vid liv, bara för att inte göra spelaren ledsen. SÅ fäst vid sin RP får man inte bli...Å andra sidan kan jag tänka mig att det blir mer "flyt" i spelet i friform, en SL med bra berättartalang kan skapa oehört engagerande äventyr. SL har helt enkelt lättare att pussla ihop äventyret till en bra helhet då han har komplett fria händer..

Positivt och negativt, alltså...Själv är jag för regelsystem (tärningar, rubbet), men ej för komplicerade. Huvuddelen av rollspelandet ska ägnas just åt ROLLSPEL.

Tack för mig..

M