Re: Fel forum
"Exakt vad är det för negativt med "exakta instruktioner"?"
En tydlig koppling till tvång, samt det faktum att du använder "exakt" två gånger i samma mening ger en negativ klang. Man upplever reglerna som befriande och noterna som kedjande.
"Men ge dej... Jag har själv varit musiker och kan läsa noter alldeles utmärkt, thank you. Noter anger tonart, tempo, rytm, tonhöjd, tonlängd och en hel uppsjö biinstruktioner - takt för takt."
Jo, jag vet också hur noter fungerar. Skall vi kasta utbildningar i ansiktet på varandra så... Nej förresten, det blir bara plumpt och tråkigt. Vad man måste inse är att rollspel är en form av improvisationsteater och därför måste jämföras just inom området improvisation. I jazzbiblarna "The Real Book", "The Fake Book" och "The Slick Book" (Tror de heter så, kommer inte ihåg då jag inte äger någon själv. De är i vilket fall olagliga och vitt spridda kopior och arr av olika låtar.) finns i stort sett enbart taktart, tonart, melodi och ev. ackord angivet. Detta ger stora möjligheter till improvisation. Melodin är huvudstoryn (En gammal man kommer in på värdshuset och undrar om ni vill arbeta åt hans herre...), utanför detta finns gott om utrymme att improvisera.
"Citat, dig själv, två brev längre upp: "under en viss musikstil gäller vissa noter. Spelar man andra noter, blir det fel."
Det "fel"."
Det vill säga:
RP: Jag slår honom med mitt bredsvärd, det har Blixt E3.
SL: Okej, slå Intelligence + Investigate.
"Gubben Noak, gubben Noak, var en vad döljer du för mig, bak diina mörka öögon plantera' han på maarken..."
Se ovanstående exempel.
/staffan