Nekromanti Friformsforum?

MrG

Swashbuckler
Enkla frågan är om det skulle gå att få ett sånt?

Har försökt att gå igenom histroriken och se om frågan varit upp förr eller om forumet har funnits utan att hittat nått i frågan.

Just nu kanske det inte diskuteras så mycket friform här på rollspel.nu, men varannan gång det dyker upp verkar det bli närmst ett flamewar över ämnet. Så skulle det inte vara bättre att ha ett eget forum där folk som uppskattar även friformsrollspel kan få diskutera där till relaterade tankar utan att göra andra irreterade? Och skulle kunna locka mer folk till sidan generellt också...

Feuflux

omjonasson.se
men varannan gång det dyker upp verkar det bli närmst ett flamewar över ämnet

Ja, men det beror på att ämnen med friform i sig nästan alltid presenteras som en konflikt gentemot regelsystem. Fullt möjligt att jag läser fel trådar och missar men här kommer min blick av friform på forumet:

1. "För mycket friform på konvent" - klagomål från spelare som vill kunna testa nya regelsystem.
2. "Tärningar" - ska man ha slumpstyrande tärningar i rollspel eller skäter spelarna slumpen bäst själva.
3. "Regler" - är regler nåt som stödjer spelare eller nåt som är ivägen.

Vi har trådar där det bråkas om friform eller regelsystem är mest nybörjarvänliga. Ämnet är aldrig enbart om friform utan alltid om friformVSregelsystem. Så ja, det blir alltid käbbel. :gremsmile:

Jag tror inte att det skulle bli bråk om det startades trådar som höll sig till enbart friform istället för att presentera den redan existerande motsättningen igen. Men jag är troligtvis naiv. :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Vi har trådar där det bråkas om friform eller regelsystem är mest nybörjarvänliga. Ämnet är aldrig enbart om friform utan alltid om friformVSregelsystem. Så ja, det blir alltid käbbel.
Jo, det är just sånna trådar som fått mig att fundera (bröt ut den diskutionen från en annan tråd, där ämnet konvnetscenarion resulterade i den debatten).

Har inte svårt att komma på ämnen för friformstrådar (kanske ska börja posta sånna o se vad som händer) men det känns som det bara kommer bli konflikt över det hela. Fast jag kanske är cynisk :gremlaugh:

Plus att man kan hänvisa bort alla sånna diskutioner på ett helt nytt sätt i så fall, eller?

Rising

Vila i frid
Har inte svårt att komma på ämnen för friformstrådar (kanske ska börja posta sånna o se vad som händer) men det känns som det bara kommer bli konflikt över det hela.
Det var mer sånt förut, tycker jag. Då bashade jag alla friformshatare. Men liksom, postar en noob exempelvis en fråga i stil med "hur gör man en uppgörelse mellan två spelare så att den blir spännande och oviss i friform utan slumpmoment?" så kan liksom ingen säga "man spelar med tärningar" (eller tja, om någon ändå gör det så har han ju bevisat sig sakna en hjärna och då kan man ignorera honom med gott samvete. Det blir iaf ingen diskussion kring sådana småsaker). Det skulle kunna bli en mycket vettig diskussion, just eftersom den inte (som Feuflux så insiktsfullt påpekat) handlar om friform vs. regelspel eller något annat meningslöst.

Jag vill personligen se friformsdiskussioner på det generella Rollspel-forumet dock (eller på Skräckforumet, om det är friformsprat som handlar om Skräck, eftersom skräckforumet är ett lite dött forum i nuläget men ett som har ett riktigt fint förflutet)

Nightowl

Champion
Men liksom, postar en noob exempelvis en fråga i stil med "hur gör man en uppgörelse mellan två spelare så att den blir spännande och oviss i friform utan slumpmoment?" så kan liksom ingen säga "man spelar med tärningar"
Men likt förbannat, om man skriver något i stil med "och hur gör man regler för X" kommer som ett brev på posten¨"du behöver ju inga regler det är ju bara att rollspela!". Så jag tror den stackars noob du beskriver skulle bli utsatt för elaka påhopp i alla fall, bara för att visa hur negativ jag är.

Visst, han är en idiot, men han skulle vara där och störa i alla fall.

Ett friformsforum kanske skulle vara bra för frågor som rör just friformare, det skulle säkert sålla bort en del idioter. Jag är mest tveksam till det för att just sådana frågor berör även mig som tabelltaliban (friformares erfarenheter kan vara nyttiga i en hel massa rollspelssammanhang) fast jag kan väl gå in och läsa friformsforumet då.

Erik

Rising

Vila i frid
Men likt förbannat, om man skriver något i stil med "och hur gör man regler för X" kommer som ett brev på posten¨"du behöver ju inga regler det är ju bara att rollspela!".
Men jag tycker erfarenheten säger att man kan slippa dem om man uttryckligen formulerar sig på vissa sätt, även om man ofta glömmer det.

Sedan.. det blir ju alltid fel ändå. När jag skrev tråden om vuxenheter på rollspelskultur så började folk svara om vuxenheter i största allmänhet, som om det hade varit på OT-forumet, och när jag skrev ett inlägg på OT-forumet om vilka "har du skägg?"-frågor som folk inte skulle bry sig om att svara på så svarade de istället om trådar i största allmänhet, som om det hade varit en tråd på WRNU-forumet.

Så... med det vill jag säga:

1. Det blir ändå fel, även om man skapar särskilda forum för olika sorters diskussioner, eftersom folk inte i så stor utsträckning svarar på olika sätt beroende på vilket forum de befinner sig i.
2. Man behöver förstås inte vara en "idiot" bara för att man svarar på fel sätt. I mina exempel ovan så kom det mängul svar från väldigt seriösa forumiter. Jag gillar bara att skriva ordet idiot, och skriver själv en hel del idiotier.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker inte att du ska låta några surputtar hindra dig ifrån att skriva friformstrådar på det vanliga rollspelsforumet. Jag välkomnar alla former av intressanta trådar vare sig de handlar om friform, regler eller dunderhonung. Dessutom tror jag inte att ett separat friformsforum skulle innebära att det inte uppstod några nya flamewars eller att eventuella surkartar skulle hålla sig borta. En kort sökning på D20-forumet avslöjar att envisa kritiker sällan ger upp ämnet vare sig det har ett eget forum eller ej. Stå på dig och fortsätt skriva inlägg för tusan! :gremwink:

Nightowl

Champion
Men jag tycker erfarenheten säger att man kan slippa dem om man uttryckligen formulerar sig på vissa sätt, även om man ofta glömmer det.
Jag är bitter, cynisk och från Örnsköldsvik, och jag tycker att folk aldrig läser frågan tillräckligt noga för att upptäcka sådant där.

Men det är klart man kan ignorera just de svaren. Det värsta är förstås om de triggar en lång grälkedja tills Storuggla kommer och låser skiten.

Erik

Pom

Swashbuckler
Jag håller med om att d20-forumets inriktning inte var ett absolut skydd mot d20-bashing där, men det har sakta men säkert blivit bättre av flera skäl som vi kanske inte behöver nämna här.
Men de övriga forumen tycker jag ytterst sällan innehåller ren bashing av sin storskaliga inriktning.

Därför tror jag att det är en god idé med ett friformsforum. Det ger friformare ett hörn där de kan ägna sig åt att diskutera aspekter av friform utan att hela tiden behöva vara beredda på att försvara sitt intresse i stort.

Feuflux

omjonasson.se
Har inte svårt att komma på ämnen för friformstrådar (kanske ska börja posta sånna o se vad som händer) men det känns som det bara kommer bli konflikt över det hela.

Posta på du. :gremsmile: Jag har inte sett så mycket friform att jag tycker att det skulle behövas ett nytt forum och skulle det bli ett nytt forum så skulle jag "tvingas" följa ännu ett forum där innehållet lika gärna skulle kunna legat på generella rollspelsforumet eller dissa forumet och riskera nån tråd som jag faktiskt gillat att läsa. Och det vill jag inte...

Angående att inte bli störd av motsatta fanatiker på sitt eget forum så har nån redan nämnt d20-forumet. För mig som inte läser det kan jag säga vad det är mest känt för för mig som: "d20-motståndare som inte ens spelar d20-spel aktivt går in och gnäller loss över regelsystemet så ofta de kan". Hurvida det är sant eller ej vete fan men fördomar brukar ha nåt sant i botten. :gremgrin:

MrG

Swashbuckler
Exempel

Läser ju inte d20-forumet så vet inte hur det är med systemkritik av folk inte spelar systemet, men det känns som lätt att snoppa av dem, eller?

I övrigt kan jag bara komma med ett snabbt exempel på vad jag menade på reaktioner i rollspelsforumet;
"Så har någon nått bra knep för att få spelarna att röra sig mer hemma också?"

Jag har fått tillräckligt med modeller nerdängda i golvet på grund av hoppjärkor som inte kan sitta still, så hemma hos mig så sjunker spelarna ihop i sofforna. Möjligen kan de få tillåtelse att hämta cola eller gå på toaletten.

Och jag avskyr hoppandet på konvent också. Jag kan inte koncentrera mig på rollspelandet (vare sig ROLLspelandet eller rollSPELandet) när folk hoppar omkring i rummet som överförfriskade studsbollar.

Så om du tänker motionera med mig så föreslår jag att du hänger med till Friskis&Svettis, men i rollspel hör det inte hemma, in my not so humble opinion.

- Krille
Visserligen ser jag inte frågan som specefik friform, men tror att man skulle kunna slippa sånna reaktioner om man postade det i ett friformsforum?

Sedan är jag ju en idiot som inte kan låta bli att svara hövligt på sånna inlägg...

Feuflux

omjonasson.se
Re: Exempel

Visserligen ser jag inte frågan som specefik friform, men tror att man skulle kunna slippa sånna reaktioner om man postade det i ett friformsforum?

Jag är skeptisk. Krille blir man aldrig av med. :gremwink: Men om han tycker att man ska sitta still så är det väl bara att ignorera det om det inte är intressant för dig, han måste få ha åsikten. Frågan är fortfarande så generell att jag tycker... äh skit samma. Du vet vad jag tycker. :gremlaugh: Men du har kanske rätt, de flesta här på forumet är nog soffsittande ickefriformare som kommer ge trista svar. Frågan är om du når fler på ett annat forum inom wrnu.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Läser ju inte d20-forumet så vet inte hur det är med systemkritik av folk inte spelar systemet, men det känns som lätt att snoppa av dem, eller?”

Fast varför skulle det vara lättare att snoppa av gnällspikar på ett specifikt friformsforum än på ett allmänt rollspelsforum där det uttryckligen är tänkt att även friformarna skall posta? Principen ”om du inte har nåt vettigt att säga, håll käften istället” gäller ju precis lika mycket i endera fall.

”Visserligen ser jag inte frågan som specefik friform, men tror att man skulle kunna slippa sånna reaktioner om man postade det i ett friformsforum?”

Förmodligen inte, och D20-forumet får återigen tjänstgöra som fanbärande exempel (även om skräckforumet egentligen duger rätt bra på den punkten också – man kan knappt öppna käften om Vampire utan att nån djävel skall komma och gnälla om superhjältar). Ett friformsforum vore egentligen ganska meningslöst, IMO – inte enbart för att det liksom inte skrivs tillräckligt i rollspelsforumet för att berättiga en uppdelning, utan även för att man då i princip skulle behöva trycka in allt friformsrelaterat i ett enda forum; eller skulle man fortfarande posta på sci-fi- och skräckforumen om det vore det som gällde? Annars finge vi väl införa ett friforms-SF-forum och ett friformsskräckforum (men det räknar jag med att varken du eller någon annan vill). Och för oss som gillar både friform, regelspel och diverse mellanliggande avarter så blir det ytterligare ett forum att hålla koll på.

Nä, du får helt enkelt börja vara mindre hövlig när folk kommer med omotiverat gnäll. :gremgrin:

Rising

Vila i frid

Läser ju inte d20-forumet så vet inte hur det är med systemkritik av folk inte spelar systemet, men det känns som lätt att snoppa av dem, eller?
Nej, galet svårt. Att prata friform är som att bada i ett hav av hjälpsamhet jämfört med den respons som vissa frågor på d20-forumet givit upphov till. Att prata friform är nästan enklare än att prata om Vampire, till och med (även i skräckforumet).

Som värst har väl en friform/samberättardiskussion i modern tid sett ut så här . Det blev en lång tråd, men i kritiken mot systemet som föreslogs så kom det också upp en hel del konstruktiva idéer och nödvändiga ifrågasättanden, så allt som allt tycker jag ändå att det var en snygg och givande diskussion. d20 har mer gnäll och skyttegravskrig.

Det är kanske inte så dumt med ett friformsforum, men tills dess så ser jag väldigt gärna fler trådar om friform på det vanliga rollspelsforumet, och liksom - det är rätt lätt att låta bli de svar som man inte tycker ger en något.

(på vissa forum har man ett motsatt problem; där ställer folk frågor om regler som de vill ha medan folk säger "improvisera och kör på det som låter trovärdigt istället.")

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Läser ju inte d20-forumet så vet inte hur det är med systemkritik av folk inte spelar systemet, men det känns som lätt att snoppa av dem, eller?"

Nu orkar jag inte söka längre tillbaka än ett år, men nej...
Uppenbarligen inte.

Läs de trådarna om du orkar.
Sök på alla inlägg som Troberg gjort på d20-forumet.

MrG

Swashbuckler

Nu orkar jag inte söka längre tillbaka än ett år, men nej...
Uppenbarligen inte.
*blir mörkrädd* Okej då, inser problematiken... Hoppades på mer hyfs och funderar på om man då borde börja lägga upp friformstrådar lite här och där :gremlaugh: (hoppas alla ser den gigantiska ironiflaggan)

Förstår inte hur folk kan orka ägna sig åt systembashing, tycker egentligen att alla system har bra och dåliga sidor, så båda sidor har alltid rätt :gremlaugh:

(fast skulle fortfarande gärna ha ett friformsforum...)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Friformsforum GOOOO

Jag måste ju säga att jag ser stora fördelar med ett friformsforum. Med tanke på hur många som annars rackar ner på friformarna (mig inkluderad) och att det på ett så pass öppet forum som Rollspel.nu borde finnas utrymme för ett forum även för friformare är väl självklart????

Ja, det finns ju gott om spel och spelformer som jag inte ägnar mig åt och inte skulle ägna mig åt om så folk bjöd mig på inkvartering, middag och poolbad på fabulösa hotell (nu vart jag iofs tveksam) och dessa har ju faktiskt egna forum. Så varför inte ett Friformsforum?????

Selly

Level 5 Laser Lotus
Friformsforum BOOOO

”Med tanke på hur många som annars rackar ner på friformarna[…]”

Folk rackar ner på mycket; detaljistiska regelsystem, standardfjantasy, what-have-you. Vi ser trots det inga dedikerade delfora för dessa företeelser, eftersom det skulle bli oöverskådligt. Rollspels- och spelmakarforumen är knappast överbefolkade som det är, och dessutom är ”friform” vs ”regelspel” en rätt osmidig uppdelning – jag kan knappast vara den ende som blandar och/eller befinner mig nånstans mittemellan.

”Ja, det finns ju gott om spel och spelformer som […] ju faktiskt [har] egna forum.”

Det finns gott om delfora för olika spel, ja (och även ett par för olika genrer), men inte för olika spelformer – vi har inga delfora för varken lajv, stårytelling eller något annat, utan alla dessa får snällt samsas om samma gemensamma utrymme.

”Så varför inte ett Friformsforum?????”

En bättre fråga är: Varför ett friformsforum? Att klyva forumen på mitten bara för att man kan är liksom per definition helt meningslöst. MrG pratade om hätsk stämning i sitt ursprungsinlägg, men för det första så vet vi av erfarenhet att det inte hjälper att dela upp forumen (D20, skräckforumet, etc), och för det andra känns det egentligen rätt överdrivet att prata om flamewars när det gäller friform (se även Risings inlägg).

MrG

Swashbuckler
Varför

Varför ett friformsforum?
Tanken var att folk som inte uppskattar friform skulle slippa inlägg om friformstänkandet, då det verkar reta dem så.

Plus att åtminstone jag har en de kluriga tankar kring det, men skulle gärna slippa inleda med att förklara att de som inte vill spela friform inte behöver svara eller bry sig (okej, kanske inte funkar trots att man lägger det i ett eget forum).

Själv är jag allätare när det gäller rollspel och ser friform närmst som ett eget "system", snarare än en spelform... Men alla har väll sitt synsätt på den saken :gremlaugh:

och jag överdrev nog när jag beskrev det som flamewars... f'låt!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Katten också

Missförstå mig rätt. Jag ser en rad av onödiga forum om sanningen ska fram. Javisst, du tar upp ett par av dem själv. Men samtidigt tenderar vissa diskussioner drunkna i en allmän störtflod av inlägg när de hamnar i de sk. allmänna forumen. Iofs har jag nog aldrig lagt märke till direkta inlägg som BARA rör friformare, men det har sin enkla förklaring att jag inte friformar själv.

Svidande kritik i alla fall. Att folk rackar ner på en rad olika företeelser är inte för mig själ nog att inte ha ett forum för friform. Att det i sig inte är ett spel i sig är inte heller ett hållande argument.

Men däremot så skulle jag vilja se två saker. Ta den första delen med en stor nypa salt. Jag vill se om friformarna har tillräckligt att diskutera för att föra ett eget forum. Det är faktiskt skrämmande, för jag tror inom mig att det är många friformare som faktiskt skräms bort härifrån. Det är synd...
Den andra delen är att jag faktiskt är nyfiken på vad diskussionerna skulle handla om. Och det är ärligt menat.

Du menar att det finns en uppdelning mellan "friform" och "regelspel" och samtidigt vill du inte ha den uppdelningen. Nu får du bestämma dig. Jag har i alla fall den känslan att merparten av spelandet som sker av de som tenderar att vara här är faktiskt regelspel. Dvs. det är min personliga uppfattning och som jag sa så tror jag det skrämmer bort "regelrätta friformare" (dvs de som endast friformar).

Men det är mina allmänna tankar... och ja. Jag tycker nog ändå att vi kan kosta på oss det utrymmet.

Att sedan kräva en god förklaring för varför ett friformsforum skulle få finnas är väl ungefär lika smart som att kräva en förklaring varför rollspel.nu ska finnas. Det finns så många rollspelsforum så varför skulle vi (då det skapades) skapa ett? Rollspel.nu skapade sig en stor och god plats i våra hjärtan och är nu en viktig debattplats för oss. Jag har ingen aning om vad som skulle hända om vi skapade ett friformsforum på rollspel.nu, det kanske skulle ebba ut i ett intet, det kanske skulle bli en plats där friformare vågade ge hals. Vad det gäller jämförelsen med lajv och liknande så vill jag bara säga att det finns en rad sådana svenska och utländska forum. Och visst skulle jag inte ha något emot ett sådant forum här på rollspel.nu. Men jag ser det inte som en nödvändighet. (det skulle vara trevligt och ge utrymme för den sida av mig som sysslar med sånt... men som sagt... det finns andra forum) Däremot känner jag inte till något friformsforum, men det kan ju komma sig av att jag faktiskt inte är friformare. :gremsmile:

Men detta är ju mina högst personliga åsikter. Du har rätt att ha dina, men GE FAN i mina. :gremsmile: