Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
* Överdrivet exempel följer *
Har ni lagt märke till hur subtilitet i rollspel tenderar att betyda att man sticker ner motståndaren med kniv i stället för svärd?
* Slut på överdrivet exempel *
Jag har vid några tillfällen nämnt att det är svårigheterna som ger en intressant utmaning. Att en labyrint är intressantare när den har väggar (och helst en flock hungriga hyenor).
Efter att nyligen ha läst Kallocain (finns förresten på Projekt Runeberg) och sett 1984 och Fahrenheit 451 så började jag fundera kring detta igen.
Skulle det funka med rollspel i en totalitär värld?
Vid första anblicken känns det grått och tråkigt att spela i Kallocains stela värld. Men titta lite till på iden. Se på paranoian, på hur man måste vara vaksam på alla, på varje ord man säger och hör, på varje blick. Vem kan man lita på? Vem är spion? Ett oförsiktigt ord dödar. Strö in en händelse som tvingar spelaren att bryta mönstret, som tvingar spelaren att gå mot strömmen, att tänka självständigt.
Det ligger en intressant utmaning i det! Det är subtilt, det kräver rollspel, det är annorlunda, det har känsla, det har drama, det kräver tanke i stället för våld.
Det är också nytt. Mig veterligt har inget spel (kommersiellt i alla fall) försökt det (Paranoias humorkoncept är något helt annat).
Vad tror ni? Spelbart?
Har ni lagt märke till hur subtilitet i rollspel tenderar att betyda att man sticker ner motståndaren med kniv i stället för svärd?
* Slut på överdrivet exempel *
Jag har vid några tillfällen nämnt att det är svårigheterna som ger en intressant utmaning. Att en labyrint är intressantare när den har väggar (och helst en flock hungriga hyenor).
Efter att nyligen ha läst Kallocain (finns förresten på Projekt Runeberg) och sett 1984 och Fahrenheit 451 så började jag fundera kring detta igen.
Skulle det funka med rollspel i en totalitär värld?
Vid första anblicken känns det grått och tråkigt att spela i Kallocains stela värld. Men titta lite till på iden. Se på paranoian, på hur man måste vara vaksam på alla, på varje ord man säger och hör, på varje blick. Vem kan man lita på? Vem är spion? Ett oförsiktigt ord dödar. Strö in en händelse som tvingar spelaren att bryta mönstret, som tvingar spelaren att gå mot strömmen, att tänka självständigt.
Det ligger en intressant utmaning i det! Det är subtilt, det kräver rollspel, det är annorlunda, det har känsla, det har drama, det kräver tanke i stället för våld.
Det är också nytt. Mig veterligt har inget spel (kommersiellt i alla fall) försökt det (Paranoias humorkoncept är något helt annat).
Vad tror ni? Spelbart?