Kan man ju göra i vilket spel som helst. 60/70-tal i Sovjet, Nordkorea i dag, skräckväldet under Robertspierre (stavade han sitt namn så?) i revulotionens Frankrike, olika stater i Traveller, Thalamur i Eon...
Men frågan är hur många spelare som tycker det är roligt att spela när de inte kan lita på sina medspelare.
Om det inte bara är ett psykologiskt experiment, vad ska det handla om? "Äventyrare" är ju inte direkt uppskattade i polisstater... Vill man spela något slags "äventyr" så blir det antingen Paranoia av det (iofs kul, men det var väl inte det som eftersöktes?) eller så har alla RP något gemensamt - och det är troligen någon hemlighet som staten inte tycker om. Men då har vi gått över till något som ligger närmare James Bond än 1984!
Vilken sorts karaktär är det meningen att man ska spela? Min erfarenhet är att många spelare inte vill spela karaktärer som är hjälplösa offer för systemet, utan snarare cyniska personer som har genomskådat den stora lögnen.
Finns det överhuvudtaget några fördelar med att ha genomskådat systemet?
Jag undrar om man inte väljer den trygga okunskapen istället om det inte finns några andra fördelar. Klarar en vanlig tjomme av att ständigt leva i skräck? Det är ju inte heller omöjligt att rollpersonerna har en viss maktposition i den stora elaka stadsapparten också. Vill man verkligen veta att de memo man har skrivit till sin chef skickat åtskilliga människor till tvångsarbete eller kanske något ännu värre? Det är ju illa nog att bara vara en obetydlig liten insekt.