Jo, men de exemplen är ju mycket fria jämfört med de fiktiva exempel jag räknade upp. De ger inte riktigt rätt stämning, eftersom statens dogman ännu inte totalt genomsyrat tänkandet.Kan man ju göra i vilket spel som helst. 60/70-tal i Sovjet, Nordkorea i dag, skräckväldet under Robertspierre (stavade han sitt namn så?) i revulotionens Frankrike, olika stater i Traveller, Thalamur i Eon...
Låt mig säga så här: Den biten skulle inte innebära någon större förändring hos oss...Men frågan är hur många spelare som tycker det är roligt att spela när de inte kan lita på sina medspelare.
Uppvaknandet, att försöka skapa sig en säker tillflykt trots att man nu är statens fiende, att försöka väcka andra et cetera.Om det inte bara är ett psykologiskt experiment, vad ska det handla om? "Äventyrare" är ju inte direkt uppskattade i polisstater... Vill man spela något slags "äventyr" så blir det antingen Paranoia av det (iofs kul, men det var väl inte det som eftersöktes?) eller så har alla RP något gemensamt - och det är troligen någon hemlighet som staten inte tycker om. Men då har vi gått över till något som ligger närmare James Bond än 1984!
Min tanke är att de ska börja som systemets övertygade anhängare, men sedan råka ut för ett uppvaknande och genomskåda det. Man kan iofs köra andra varianter, men jag tror inte att man får samma känsla om man är en enti-tankepolis-gerilla.Vilken sorts karaktär är det meningen att man ska spela? Min erfarenhet är att många spelare inte vill spela karaktärer som är hjälplösa offer för systemet, utan snarare cyniska personer som har genomskådat den stora lögnen.
Japp. Helt plötsligt vet man vilka som är ens fiender. (OK, det är alla, men nu vet man i alla fall det...)Finns det överhuvudtaget några fördelar med att ha genomskådat systemet?
Det är ju då det blir intressant. Först börjar man snoka för att försöka bilda sig en bild av hur det verkligen är. Sedan börjar man fatta vidden av det hela och börjar bli rädd på allvar, samtidigt samvetet inte låter en vara overksam längre. Man börjar, mycket diskret söka efter likasinnade eller försöker skapa likasinnade genom att försiktigt läcka info. Man börjar strö grus i maskineriet. Maskineriet börja inse vad som är på gång och börjar söka.Jag undrar om man inte väljer den trygga okunskapen istället om det inte finns några andra fördelar. Klarar en vanlig tjomme av att ständigt leva i skräck? Det är ju inte heller omöjligt att rollpersonerna har en viss maktposition i den stora elaka stadsapparten också. Vill man verkligen veta att de memo man har skrivit till sin chef skickat åtskilliga människor till tvångsarbete eller kanske något ännu värre? Det är ju illa nog att bara vara en obetydlig liten insekt.