1) duellkort
Kort om korten
Under stridens gång, väljer man olika attityd, vilket representeras av kort. Korten är till för att förtydliga de olika kombatanternas val, både visuellt och regelmässigt. Valt kort påverkar ens chanser i striden, kortens påverkan är i förhållande till den andres valda kort. Låter kanske kompliserat, men är det inte. Korten påverkar någons chans att angripa, antingen negativt eller positivt, således får man inga modifikationer på försvarshandlingar av korten, det är redan inbakat i modifikationen på möjligheten att anfalla/anfallas. Agerar du ut ett defensivt kort, sänker du den andres förmåga att anfalla dig, men samtidigt försämrar du också dina chanser att lyckas med ett anfall. Agerar man offensivt så har man lättare att få in ett angrepp påt sin motståndare, men utsätter sig samtidigt för risken att lättare själv angripas. Man kan också ställa sig avvaktande, vilket sätter en i possition att man reagerar på den andres val. Detta är inte alltid en nackdel.
Korten ger också inbördes turordning
Turordning kallas också initiativ i vissa system (här är istllet initiativ lika med övertag).
Angrepp är intiativtagande, försvar är inte initivtagande, avvaktande är reagerande.
Offensivt går i regel före defensivt. Defensivt går i regel före en avvaktande handling om inte den avvaktande reagerar offensivt. Ett offensivt försvar är inte initiativtagande, ett defensivt angrepp är initiativtagande. En avaktande handling är i sig inte initiativtagande, men kan bli initiativtagande om den möts av en icke initiativtagande handling. Avaktande som möter avvaktande skapar en naturlig paus i striden. Förutom angrepp och försvar, kan man utföra olika manövrar. Här räknar jag som manövrar allt som inte är antingen försvar, angrepp eller väntan på att angripa eller försvara. Rangordnar man turordning, så ser den ut så här :
offensivt angrepp
defensivt angrepp
avvaktande till angrepp
-
offensivt försvar
defensivt försvar
avvaktande till försvar
-
(offensiv till) manöver
(avvaktande till) manöver
(defensiv till) manöver
(passiv/inaktiv/utslagen/ur balans)
Korten ger också en hint om träffområden, för med varje kort har man en blotta och ett skyddat område. Dessutom så anger korten var man mest troligt kommer att sikta mot, det vill säga ; vad man har minst avdrag att sikta mot. Sikta i den här bemärkelsen, blir väl då mest en fråga om möjlighet och tillfälle, än planerat siktande. åtminstonde är tanken den. Du väljer var du skyddar dig, din fiende väljer att försöka träffa dig där du inte är nog skyddad, fast å andra sidan är det väl så som det brukar vara.
Korten anger också utgångsposition för anfallet, antingen högt eller lågt. Det kanske kan ses som befängt att man inte kan anfalla -mittpå- , men det kan man ju.. bara det att det är antingen från ena eller andra positionen. Det handlar alltså inte om att svinga ovan huvudet och kräla på marken, det kan likväl vara mer subtila hadrörelser eller grepp.
Vore jag noggrann borde jag dessutom ange om anfallet kommer från höger eller vänster, men jag väljer att utelämna den detaljen, även om det egentligen torde ha gjort skillnad.
Jag ska nämna lite om stridsmomentet och handlingar.
Som det ser ut nu, är varje stridsmoment lika med en full handling eller två stressade handlingar eller en full handling följd av en stressad reaktion. Mellan stridsmomenten kan man växla mellan korten presis hur man önskar och behagar, men en stressad handling eller stressad reaktion måste vara i förhållande till den förra handlingen. Därför presenterar jag ett handlingsmönster, vilket visar på vilka handlingar som kan leda till vilka.
omnämns här De anges också på varje separat kort, för att snabba upp processen under spel.
Det ska också förekomma ett översiktsschema/tabell.
Översikts schemat är till just för översikt, där ser man också snabbt vilken bonus eller avdrag man får på ett angrepp ; men är samtidigt också en del av handlingsmönstret.
Just detta är en tabell, men det skulle vara kul om man kunde lättare representera den, så man slapp leta upp den hela tiden. Just nu består den i alla fall.
Se det som en motståndstabell. som sträcker sig mellan minus tre och plus tre och är modifikationen på anfallet. Till exemel om bägge anfaller agressivt och inte skyddar sig väl, har bägge en (hög) possetiv modifikation på sitt anfall, efter som man släpper på garden för att anfalla. Agerar den ena mindre offensivt, har den sämre chans att anfalla men sänker samtidigt sin motståndares possetiva modifikation. Gömmer bägge sig bakom garden, så har bägge en (stor) negativ modifikation.
[Tanken är att det är två värden som ställs mot varandra, de bägge är det val man gjort, ens valda taktik och attityd (alltså de kort som de bägge lägger). Korten är indelade i två grupper om defensiva och offensiva kort, vilka är i gard eller mellan gard. (mellan gard kallar jag pose, vilken är mer risktagande). De bägge grupperna delas också in i höga och låga, där det anges vilken del av kropen man skyddar mest och vilken del av motståndaren man är närmast att träffa. Till detta läggs fem extra val (extra kort som måste omvandlas till någon av de åtta korten ovan), av vilka fyra är olika varianter avvaktande och den femte är att vara passiv. Passiv behöver iofs inte vara ett kort, utan kan representeras med ett tomt kort eller ett med baksidan upp.]