entomophobiac
Low Prep High Play
Re: Rätt magisystem (också rätt långt)
Jag tror du beskrivit exakt hur ett "fantasy" magisystem bör se ut. Eller förlåt - sagomagi är nog bättre än att använda det fåniga F ordet.
Åtminstone i min mening bör magi vara väldigt abstraherad, och ett system av det här slaget slipper definitivt "spell"-syndromet som många rollspel lider av. Eller för den delen ingrediens-syndromet, även om ingredienser på en mer druid-mässig nivå kan vara ganska kul (örter, inte fosforbollar eller ädelmetaller och drakblod...).
Det enda du behöver blir istället en handfull generella färdigheter, som i sin tur påverkar olika sfärer. Exakt vilka dessa färdigheter skulle vara är ju en intressant frågeställning, och svårighetsgraden på olika slag bestäms sedan av din "specifitets"-skala.
Kladda gärna ihop ett exempel på hur du kan tänka dig att det regelmässiga mumbojumbot skulle kunna fungera.
Jag tror du beskrivit exakt hur ett "fantasy" magisystem bör se ut. Eller förlåt - sagomagi är nog bättre än att använda det fåniga F ordet.
Åtminstone i min mening bör magi vara väldigt abstraherad, och ett system av det här slaget slipper definitivt "spell"-syndromet som många rollspel lider av. Eller för den delen ingrediens-syndromet, även om ingredienser på en mer druid-mässig nivå kan vara ganska kul (örter, inte fosforbollar eller ädelmetaller och drakblod...).
Det enda du behöver blir istället en handfull generella färdigheter, som i sin tur påverkar olika sfärer. Exakt vilka dessa färdigheter skulle vara är ju en intressant frågeställning, och svårighetsgraden på olika slag bestäms sedan av din "specifitets"-skala.
Kladda gärna ihop ett exempel på hur du kan tänka dig att det regelmässiga mumbojumbot skulle kunna fungera.