Nekromanti Fritt magisystem (ganska långt)

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Rätt magisystem (också rätt långt)

Jag tror du beskrivit exakt hur ett "fantasy" magisystem bör se ut. Eller förlåt - sagomagi är nog bättre än att använda det fåniga F ordet.

Åtminstone i min mening bör magi vara väldigt abstraherad, och ett system av det här slaget slipper definitivt "spell"-syndromet som många rollspel lider av. Eller för den delen ingrediens-syndromet, även om ingredienser på en mer druid-mässig nivå kan vara ganska kul (örter, inte fosforbollar eller ädelmetaller och drakblod...).

Det enda du behöver blir istället en handfull generella färdigheter, som i sin tur påverkar olika sfärer. Exakt vilka dessa färdigheter skulle vara är ju en intressant frågeställning, och svårighetsgraden på olika slag bestäms sedan av din "specifitets"-skala.

Kladda gärna ihop ett exempel på hur du kan tänka dig att det regelmässiga mumbojumbot skulle kunna fungera.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag provade ett system vid något speltesttillfälle där svårighetsgraden berodde på mängden ord du använde i uttalandet av besvärjelsen. Glöm då inte att "döda dig" till exempel kan ha väldigt olika tolkningar...

Hur som helst fanns där inget tärningsslag eller dylikt, utan beroende på hur många ord som uttalades så ackumulerades en viss mängd negativ energi, kan man säga. Om du fick för mycket av denna negativa energi så kunde det få flera olika konsekvenser. Till exempel att RP tar skada, blir tokig eller får andra märkbara problem.

Sedan då till själva användandet. Vid testtillfället så var det väl egentligen ingen som var helt säker på vem det var som egentligen var "trollkarl", så personen fick helt enkelt prata med SL och samtidigt ge en vink av något slag för att detta skulle tolkas som magi. Som SL höll jag sedan reda på de ackumulerade poängen.

Det här blev faktiskt väldigt intressant. Å ena siden ville inte spelaren visa att det var han som brukade magin, och å andra sidan så behövdes flera ord för att effekten skulle gå igenom.

Exempel:
Gruppen sitter vid en bankett i en borg. En gycklare traskar omkring på styltor, och spelaren som är trollkarl säger följande: "tänk om styltgycklaren skulle råka ramla över kungen".

Några ögonblick senare hände precis detta, och det blev en väldig kalabalik med livvakter och utskällning av gycklaren, etc. Ingen anade att det var en "besvärjelse" och ingen trodde nog just då att det var den spelaren som använde magi.

Efter sessionen, när experimentet beskrevs, så gick det dock upp ett ljus för spelarna.

Hur som helst tyckte jag det fungerade ganska bra, även om det kanske behövs lite mer begränsningar än att antalet ord får diktera magins effekter. Problemet är bara att hålla magin dold i spelet, eftersom magi bemöts med hängsnaror och klingor, och att baka in den i den övriga dialogen var en intressant tanke.

Skulle dock behöva testa den fler gånger, med olika grupper.

Tomas HVM

Veteran
Re: Rätt magisystem (också rätt långt)

Det her höres ganske tungvint ut, Krille. Tror det er noe både spilleren og spillederen skal slite med i et rollespill.

Jeg tror det må presenteres mye bedre enn du gjör her, for å kunne generere bra rollespill. Regner med at du kan gjöre en bedre presentasjon, så jeg er forsåvidt spent på å lese en genuin introduksjon til et slikt magi-system.

Men inntil videre tror jeg altså dette blir for tungt å bruke.