Nu har jag äntligen klarat det på normal. Jag körde Engi-skeppet, gillar verkligen jonkanoner. Jag har också fått kläm på bordningsstrid: teleporter lvl 2, minst en mantis eller rockman, och small bombs för att ta ut folk i medbay så tar man hand om det mesta. Scrap recovery arm är skitbra, skaffa den så fort du kan och sälj den och uppgradera tidigast sektor 7, antagligen inte förrän början på 8.
Tips: uppgradera sköld så snabbt som möjligt, åtminstone lite grann. Ta sönder fienden i ordningen sköld, vapen, pilot. Försöker de fly så sikta på piloten och inte motorn. Om du märker att du missar hela tiden kan det vara värt att sikta på piloten före vapnen. Utforska så mycket som möjligt av varje sektor ja, och lär dig gilla nebulosor – i genomsnitt tror jag utdelningen på prylar och strider man tjänar på är ungefär lika bra där som annars men rebellerna saktas in när du är i dem.
Slösa inte scrap på att köpa vapen – man hittar roliga vapen lite då och då ändå, och senast klarade jag slutbossen med min startutrustning + två upphittade drones (man börjar med en anti-ship, jag avslutade med den, en till likadan och en defense drone). Jag behövde min upphittade small bomb för några strider innan dess, men inte till slutbossen.