Jo, men jag håller inte med honom, och såvitt jag vet har han haft lite svårt att belägga sina idéer om den medfödda grammatiken.
Chomskys viktigaste tes, att grammatiken har en psykologisk verklighet, är det knappast någon seriös lingvist som betvivlar: det ligger som metodologiskt antagande varje gång någon konstruerar en grammatisk teori eller använder grammatisk intuition som lingvistiska data. Att Chomskys mer specifika teorier, såsom Universal Grammar, sedan inte fått någon större acceptans hör egentligen inte hit, för det var ju inte det du pratade om. I vilken mån grammatik är medfödd eller inlärd kan debatteras, men att grammatiken är en verklig struktur som föregår talet, as opposed to något som abstraheras från talares beteende, kan man bara betvivla om man antingen inte kan något om lingvistik eller också har någon slags bisarr personlig agenda.
Vidare är det intressant att du, trots att konsensus inom den lingvistiska vetenskapen är det motsatta, behagar hävda att "Reglerna
är bara abstraktioner skapade genom analys av tillämpningen. [min emfas]", snarare än "
jag tror att reglerna..." eller någonting liknande. Okunnighet eller intellektuell oärlighet?
/Kalle